Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

nätverket hittar inte samsung skrivaren som är kopplad till en USBport


ronny

Rekommendera Poster

Hej så här ser installeringen av samsung drivrutin ut

 

 

post-154-0-58682100-1412591897_thumb.png

post-154-0-36386800-1412591915_thumb.png

post-154-0-61339500-1412591923_thumb.png

post-154-0-90353500-1412591934_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skrivaren ansluten med USB, skall du väl välja USB-alternativet på 1'a bilden?

 

post-154-0-58682100-1412591897_thumb.png

skrivaren är ansluten till mac minin via usb...

 

mac minin har skrivaren som delad skrivare

 

skrivaren går igång vid utskrift från mac Pron och sedan får jag det här meddelandet

på mac pron

post-154-0-81940800-1412592883_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning så står det att skrivaren är fjärransluten trots att

både minin och mac Pron är inkopplade i samma nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skärmdumpen på installationen är från din Mac Pro så tror jag inte ens att du behöver eller ens ska använda skrivarens installationsprogram. Du ska bara klicka på +-rutan i Systeminställningar -> Skrivare och scannrar och där bör skrivaren dyka upp som valbar för installation. Om den är utdelad på nätverket från din Mac Mini.

 

Det du försöker göra på bilden ovan är att installera skrivaren ansluten med nätverkskabel till nätverket, t ex via en switch eller router. Men eftersom du USB-ansluten skrivare från din Mac Mini så kan du inte använda det alternativet på Mac Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skrivaren ansluten med USB, skall du väl välja USB-alternativet på 1'a bilden?

 

post-154-0-58682100-1412591897_thumb.png

1) Den är bara USB ansluten till en mac.... och därifrån fungerar anslutningen

2) Det stämmer inte riktigt med bilden... nätverket är mellan macarna och skrivaren

är inte kopplad direkt till nätverket (det finns inget ethernet kabel)

3) Det är ingen wifi skrivare heller....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skärmdumpen på installationen är från din Mac Pro så tror jag inte ens att du behöver eller ens ska använda skrivarens installationsprogram. Du ska bara klicka på +-rutan i Systeminställningar -> Skrivare och scannrar och där bör skrivaren dyka upp som valbar för installation. Om den är utdelad på nätverket från din Mac Mini.

 

Det du försöker göra på bilden ovan är att installera skrivaren ansluten med nätverkskabel till nätverket, t ex via en switch eller router. Men eftersom du USB-ansluten skrivare från din Mac Mini så kan du inte använda det alternativet på Mac Pro.

nu har jag avinstallerat drivrutinen och skrivaren finns kvar i skruvar-menyn

men när jag provar att skriva ut får jag det här meddelandet

post-154-0-62125100-1412701110_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ta bort skrivaren med minus-knappen och låta OS X själv hitta den på nätverket när du trycker på plus-knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ta bort skrivaren med minus-knappen och låta OS X själv hitta den på nätverket när du trycker på plus-knappen.

det skall testas också återkommer i morgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ta bort skrivaren med minus-knappen och låta OS X själv hitta den på nätverket när du trycker på plus-knappen.

det var nog en del av lösningen

 

Det skrev att skrivaren var bonjour delad

sagt och gjort satte jag på bonjour

tog bort skrivaren ut väljaren och satte dit den igen

samt satte tillbaka usb kabeln till minin från tangent bordet

 

något av dessa var lösningen på problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lånar en gammal tråd för ett liknande ämne.

 

Har nyligen installerat en TM och använder den som trådlös router. I mitt nätverk har jag sedan tidigare en Samsung WiFi skivare som varit kopplad trådlöst till min gamla Netgear router.

 

När jag nu ska försöka installera skrivaren i det trådlösa nätverket så hittar den inte mitt nätverk under inställningsprocessen :angry: .

 

Såg att TM använder ip adresser typ 10.0.x.x och inte 192.168.x.xx som min tidigare router gjorde.

Jag bytte då på TM, men samma problem.

 

Har ni några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har liknande problem som ronny, men med min skanner. Kan problemet ha med bonjour-inkompatibilitet att göra? Har inte lyckats hitta nån info som kan klargöra. För att förenkla kallar jag den blåmarkerade skannern i nedanstående bild - dvs den som inte har något tilläggsnummer - för ursprungsskannern. Den andra kallar jag nr 2.

 

Skannern är kopplad till Mac Pro. Som synes finns det två identiska enheter varav den ena har tillägget 2. Om jag kopplar ur skannern försvinner nr 2 ur listan, kopplar jag in skannern kommer nr 2 tillbaks. Ursprungsskannern går inte att dela i nätverket, men den försvinner heller inte från listan när jag kopplar ur skannern. Om jag som på bilden markerar kryssrutan "Dela den här skannern i nätverket" och sen klickar på något annat, t ex på skrivaren, och sen markerar ursprungsskannern igen, så är inte längre kryssrutan "Dela den här skannern i nätverket" markerad.

 

post-528-0-94882700-1425486800_thumb.png

 

Däremot går det att välja nr 2. Som synes så finns en extra meny för "Knappen Skanna". Denna meny finns inte med ursprungsskannern (översta bilden).

 

post-528-0-52536600-1425487780_thumb.png

 

Om jag då öppnar "Inställningspanelen Delning" på Mac Pro

 

post-528-0-72224500-1425494551_thumb.png

 

så finns den där. Men den heter inte CanoScan LIDE 210-2 utan bara CanoScan LIDE 210, dvs samma namn som ursprungsskannern. Man ser alltså bara en skanner fastän det vad jag förstår borde finnas två, dvs dels ursprungsskannern och sen nr 2.

 

(Tidigare hade jag av någon anledning hela 4 enheter med tilläggen 2, 3 och 4. När jag då öppnade "Inställningspanelen Delning" hade jag där tre enheter, inte fyra, med identiska namn utan tilläggsnummer att välja eller välja bort. Kryssade jag ur en av dem försvann någon av bockarna i kryssrutorna för "Dela den här skannern med nätverket". Men ursprungsskannern finns alltså aldrig med i denna lista. Jag raderade alla numrerade skannrar och började om.)

 

 

I MacBook Pro ser det ut så här när skannern är kopplad till Mac Pro. Om jag klickar på "Öppna skanner" så öppnas fönstret men inget mer händer. Den verkar inte hitta skannern.

 

post-528-0-53835300-1425492405_thumb.png

 

Om jag klickar på plusknappen ser det ut som nedan. Jag hade tidigare problem med att skriva ut, men upptäckte av en slump att det gick att välja skrivare efter att man klickat på "skriv ut". Efter att jag valt skrivaren med @ i namnet och gjort den till förval, har utskrifter fungerat som de ska. Jag förväntade mig alltså att även hitta skannern här med en @-adress.

 

post-528-0-48174900-1425490208_thumb.png

 

Om jag kopplar skannern till MacBook Pro ser det ut så här. Dvs då dyker nr 2 upp som valbar precis som för Mac Pro när skannern är kopplad dit. (Det finns inget val för delning i nätverket eftersom delning är avstängd på MacBook Pro.)

 

post-528-0-73145800-1425494904_thumb.png

 

Klickar jag på plusknappen på MacBook Pro, med skannern inkopplad, ser det ut så här.

 

post-528-0-38568800-1425491779_thumb.png

 

Klickar jag på plusknappen när skannern är kopplad till Mac Pro ser det ut så här.

 

post-528-0-61796700-1425492108.png

 

Och just det, ett problem i sammanhanget kan vara att man inte kan välja ur någon meny vilken skanner man ska använda när man ska skanna. För det var ju i samband med valet av skrivare som jag såg den där nätverksenheten som valbar. Kan det vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ta bort skrivaren med minus-knappen och låta OS X själv hitta den på nätverket när du trycker på plus-knappen.

Jag hade ny programvara att hämta till skannern till Mac Pro kanske därför nedanstående fungerar nu.

 

Jag tog bort ursprungsskannern också. Sen drog jag ut och satte i USB-kabeln och efter det går det att välja delning på den från Mac Pro. Men det går fortfarande inte att hitta den från min andra dator via plusknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...