Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Limeparfait

System-USB?

Rekommendera Poster

Vill använda Bootcamp för att installera en Windows-partition, men jag har inget tillräckligt stort USB-minne för att köra installationsfilen från. Har Macbook Air så en dvd eller dylikt funkar inte. Finns det något sätt att lura systemet att tro att det finns ett USB-minne i datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan testa att stoppa i ett SD-kort, det går på USB-bussen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du kan testa att stoppa i ett SD-kort, det går på USB-bussen.

Tack!

Då blir det till att leta upp ett sådant.

Det finns inget program som skulle kunna lösa det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, Prisjakt har en app (till Android i alla fall), där man kan leta efter SD-kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, Prisjakt har en app (till Android i alla fall), där man kan leta efter SD-kort.

Prisjakt känner jag till. Något dålig formulerad fråga möjligtvis. Tänkte väl snarare om det finns något program som kan imitera ett USB/SD på något bra sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En extern USB-hårddisk fungerar också som "USB-minne" förstås. Installation sker på "lågnivå" så där kan inga program hjälpa. I Linux finns det rätt så avancerade filsystem och till dem hanterare, som efter formatering/partionering kan lura BIOS att tro både det ena och det andra. Men Mac OS X har EFI, och där är det inte lika enkelt. Särskilt inte om Bootcamp ska blandas in.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill använda Bootcamp för att installera en Windows-partition, men jag har inget tillräckligt stort USB-minne för att köra installationsfilen från. Har Macbook Air så en dvd eller dylikt funkar inte. Finns det något sätt att lura systemet att tro att det finns ett USB-minne i datorn?

jag kan bara installera från dvdskiva vad har du för inställning så du kan köra det via usbminne eller sdkort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är ju att skaffa en extern USB-DVD, kanske kan vara bra till annat med. Sen som de övriga skriver - ett SDkort el en större USBsticka... eller vilken extern disk som helst du kan kopppla in med en USBsladd - går ju det med. Finns annars billiga IDE/SATA->USB-kablar. Om du känner ngn annan med en Mac som har en DVD kan man dela ut DVD'n ett nätverk.

Mjukvarumässigt, så med programmet Toast kan du spåara skivan som en toastimg. och sen mounta den på skrivbordet. Men det är ju eg tillbaka på ruta 1 ... ingen DVD att läsa in från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...