Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Övrigt" på min iPhone i iTunes


gustavr89

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag ansluter min iPhone till datorn och öppnar iTunes står det att "Övrigt" tar upp närmare 2 GB av utrymmet på iPhonen. Vad kan detta "Övrigt" vara? Och går det att på något sätt rensa bort något av det utrymme som det upptar?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övrigt innebär allt det som inte är de andra kategorierna.. I "Övrigt" finns iOS-systemet, jag rekommenderar att ha kvar det. ^^ :) Annat är data tillhörande program, kan vara sparade banor i spel.. iMessage/MMS info...

Och "Övrigt" är även det utrymme som är en tillfällig lagringsplats när man uppdaterar systemet och applikationer, det innebär att när man uppdaterar systemet så ökar övrigt för det laddas ner inställningsfiler och så, som packas upp under "Övrigt" och sedan under installationens gång ställs in och sedan när installationen är klar så ska dessa extra och temporära filer försvinna och då ska Övrigt krympa igen.

Ibland händer det dock att dessa temporära filer stannar kvar... Då har uppdateringen inte helt gått igenom klockrent. Då är bästa lösningen att göra om... alltså göra en återställning så att hela processen gås igenom och då försvinner de extra filerna och "Övrigt" krymper.

Normalt bör Övrigt ligga på en ca 500 Mb - 1Gb, om Övrigt ligger över detta så kan det bero just på installationsfiler som inte raderats under installationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog nu bort två appar som tog upp närmare 500 MB för att frigöra lite minne, tänkte jag. Men då ökade "Övrigt" ännu mer istället, kommer inte ha något ledigt utrymme kvar snart om det fortsätter såhär...

 

Hur kan man göra för att "rensa bort" i Övrigt? Måste man återställa telefonen så fort "Övrigt" ökar lite grann?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märklig mapp. Jag gjorde en återställning av min iPhone 5s för en vecka sedan pga att uppdateringen till iOS 8.0.2. Pajade mobilen helt. Innan återställning hade jag ca 1.1 Gb ledigt uttrymme. Efter återställning och inläsning av backup hade jag 9.9 Gb ledigt uttrymme. Har kollat igenom allt, ingenting har verkat försvinna. Nu efter en vecka så har jag helt plötsligt bara 6.6 Gb utrymme kvar. Undrar vad det är som äter uttrymme egentligen? Har inte gjort något märkvärdigt i veckan - uppdaterat några appar, laddat ner några små appar på några Mb bara, fått några sms ochh whatsapp-meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar-->Allmänt-->Användning borde ge dig svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märklig mapp. Jag gjorde en återställning av min iPhone 5s för en vecka sedan pga att uppdateringen till iOS 8.0.2. Pajade mobilen helt. Innan återställning hade jag ca 1.1 Gb ledigt uttrymme. Efter återställning och inläsning av backup hade jag 9.9 Gb ledigt uttrymme. Har kollat igenom allt, ingenting har verkat försvinna. Nu efter en vecka så har jag helt plötsligt bara 6.6 Gb utrymme kvar. Undrar vad det är som äter uttrymme egentligen? Har inte gjort något märkvärdigt i veckan - uppdaterat några appar, laddat ner några små appar på några Mb bara, fått några sms ochh whatsapp-meddelanden.

Då får du göra om återställningen, för det låter som att Övrigt-mappen innehåller filer som borde tas bort av systemet men som inte tas bort av systemet. Förutom att var en plats för iOS så är den även ett tillfälligt förvaringsutrymme. Det kan ju också handla om att du har gamla app:ar som inte städar upp sig ordentligt för de inte fungerar bra med iOS8 och behöver uppdateras...

 

Uppdatering av app:arna lägger sig under Övrigt medan de installeras, sedan ska tillfälliga filer tas bort och bara själva app:arna finnas kvar under Appar. Det verkar inte hända i ditt fall. Så jag skulle göra en återställning igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar-->Allmänt-->Användning borde ge dig svaret.

 

Tack! Kollat där men ser inget utstickande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du göra om återställningen, för det låter som att Övrigt-mappen innehåller filer som borde tas bort av systemet men som inte tas bort av systemet. Förutom att var en plats för iOS så är den även ett tillfälligt förvaringsutrymme. Det kan ju också handla om att du har gamla app:ar som inte städar upp sig ordentligt för de inte fungerar bra med iOS8 och behöver uppdateras...

Uppdatering av app:arna lägger sig under Övrigt medan de installeras, sedan ska tillfälliga filer tas bort och bara själva app:arna finnas kvar under Appar. Det verkar inte hända i ditt fall. Så jag skulle göra en återställning igen.

 

 

Tack! Ska testa att göra en återställning igen. Det jobbiga är att data som M7-processorn samlat in försvinner. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...