Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med tangentbord när jag kör remote via Citrix!


tompa1963

Rekommendera Poster

Hej!

 

På mitt jobb kör vi uteslutande Windows. Men när jag jobbar remote loggar jag in på min MacBook Air via en Citrix-klient (Citrix receiver 11.8.2 for Mac). Jag har använt både MacBook och MacBook Air under många år utan minsta problem. Helt plötsligt har ett mysko problem uppstått då jag är inloggad remote. Då jag ska skriva något händer ingenting, inte en bokstav fastnar någonstans i vare sig Office eller andra program. Har avinstallerat, rensat, ominstallerat massor av gånger utan att det fungerar och vet ej vad jag ska ta mig till.

 

Förmodligen ett oerhört "smalt" bekymmer men kanske har någon annan drabbats av samma problem och vet hur att åtgärda.

 

Mvh

 

Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt jobb kör vi uteslutande Windows. Men när jag jobbar remote loggar jag in på min MacBook Air via en Citrix-klient (Citrix receiver 11.8.2 for Mac). Jag har använt både MacBook och MacBook Air under många år utan minsta problem. Helt plötsligt har ett mysko problem uppstått då jag är inloggad remote. Då jag ska skriva något händer ingenting, inte en bokstav fastnar någonstans i vare sig Office eller andra program. Har avinstallerat, rensat, ominstallerat massor av gånger utan att det fungerar och vet ej vad jag ska ta mig till.

 

Förmodligen ett oerhört "smalt" bekymmer men kanske har någon annan drabbats av samma problem och vet hur att åtgärda.

 

Har råkat ut för exakt samma problem. Det är dock lite varierande, ibland funkar det ibland inte. Inget system i galenskapen. Supporten var lika hjälpsam som förväntat, lika med noll.

 

Samma lika på både min iMac 21,5" mid 2010 och MacBookPro 15" mid 2009.

 

Det enda som har hänt på mina båda maskiner är uppdatering till OSX 10.9.5 och Safari till 7.1. Hade Citrix Receiver 11.8.0 och uppdaterade till 11.8.2, ingen skillnad

 

Nått mysko är det. Fler som har samma problem???

 

Hälsningar

 

Páll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kollega/konkurrent som jag brukar luncha med nämnde samma sak efter 10.9.5 uppdateringen.

Jag har dock inte stött på det på mitt jobb och vi kör också citrixmiljö och mina jobbdatorer har också 10.9.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade och uppdaterade med den här (OS X bash Update 1.0 – OS X Mavericks):

http://support.apple.com/kb/DL1769

 

Och nu fungerar det f.n. iaf :)

 

Testade själv nyss och det fungerade precis som innan, dvs inte alls. Kunde redan innan jag prövade inte riktigt förstå vad en uppdatering av Bash skulle göra med Citrix miljön.

 

Väntar fortfarande på supporten....... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit in i Apple träsket och skulle köra Citrix mot jobbet nu på kvällen. Händer inget när jag använder tangentbordet.

Högst irriterande. Blir väl att sätta sig i bilen och ta sig fysiskt in till jobbet.

 

Har provat Bash uppdateringen och det hjälpte inte.

 

Hoppas någon kommer på en intelligent lösning ikväll. Supporten stängd på söndagar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skriver att de får igång tangentbordet genom att exempelvis starta Finder och sen gå tillbaka till Citrixreceiver fönstret. Detta måste tydligen göras varje gång Citrixreceivern startas. Kan någon bekräfta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skriver att de får igång tangentbordet genom att exempelvis starta Finder och sen gå tillbaka till Citrixreceiver fönstret. Detta måste tydligen göras varje gång Citrixreceivern startas. Kan någon bekräfta?

Fungerade för mig!

Tack SirKnasen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skriver att de får igång tangentbordet genom att exempelvis starta Finder och sen gå tillbaka till Citrixreceiver fönstret. Detta måste tydligen göras varje gång Citrixreceivern startas. Kan någon bekräfta?

 

Verkar fungera för mig. Peppar peppar.... Jag avvaktar med att jubla alltför högt tills jag prövat några gånger till då problemet verkar komma och gå som en glappkontakt.

 

I alla fall: SirKnasen får ett stort tack från mig också då han gett ett hopp i mörkret!

 

:ThumbsUp::ThumbsUp::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skriver att de får igång tangentbordet genom att exempelvis starta Finder och sen gå tillbaka till Citrixreceiver fönstret. Detta måste tydligen göras varje gång Citrixreceivern startas. Kan någon bekräfta?

 

Kan nu meddela att det fungerat för mig ett stort (>10) antal gånger. Låt Citrix Receiver starta, växla till Finder, växla tillbaka till Citrix Receiver och viola, tangentbordet fungerar!!

 

Bekräftat stort tack till SirKnasen! :yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby:

 

PS Var läste du detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...