Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av IMessage och vill bara använda SMS


Lena C
 Share

Go to solution Solved by Raphael,

Rekommendera Poster

Hej!

Sedan jag uppdaterade min Iphone 5S till iOS 8 så har Imessage kommit igång. Jag vill inte använda det så jag har stängt av den, markerad skicka och ta emot (bara mitt mobilnr står där) samt om inte imessage fungerar skicka som ett vanligt sms.


Då när jag skriver till någon som har Iphone så står det Imessage i fältet och när jag trycker på att skicka så kommer det en informationsruta som säger att jag kan inte skicka iväg meddelandet för att Imessage är inaktiv.

Jag provade att öppna ett nytt meddelande och skriva in kompisens mobilnr för hand men då dök det ju upp till tråden där Imessage har skickats.


Jag har uppdaterat det till iOS 8.0.2 men det fungerar inte att stänga av Imessage och bara skicka som ett vanligt SMS.


Jag ringde Apple Support som frågade om Skickar som sms om den var i bockad. Det var det. Hans kollegor sa att jag skulle prova att välja flygplansläge och sätta igång den igen, nollställa nätverksinställningar, byta SIM-kort och återställa mobilen.


Jag har provat allt det där återställa till fabrikstillverkningen men så använde jag min backup iTunes och lade in det direkt efteråt. Det var ju samma sak med Imessage. Jag har inte bytt SIM-kort för det bökade att göra det och det har ju fungerat innan jag uppdaterade till iOS 8.


Idag gick jag in till en digital inn-butik som stängde av alla min öppna appar och startade om mobilen. Då fungerade det att skicka SMS till två mobiler som stod Imessage i fältet där man börjar sitt textmeddelande. Jag hade avstängt mobilt internet. Jag stängde sedan av Imessage och det fungerade att skicka som ett vanligt SMS med. De som jag hade Imessage i fältet står nu Message. De kan jag fortfarande skicka sms till nu. Dock har jag en kontakt som har Iphone och det fungerar inte att skicka vanligt SMS. Jag får inforuta att jag behöver aktivera Imessage. Jag provade att göra samma sak i butiken att stänga alla appar, loggar ut mig från mobilt internet/Wifi ett antal gånger, men Iphonen förstår inte och be mig aktivera Imessage även när jag inte har mitt internet på.


Har ni några förslag vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar->Meddelande->Slå av den gröna knappen vid iMessage

Allt som behövs för att sluta skicka iMessage meddelanden och istället skicka som SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar->Meddelande->Slå av den gröna knappen vid iMessage

Allt som behövs för att sluta skicka iMessage meddelanden och istället skicka som SMS.

 

Det är ju det som inte fungerar! När jag har gjort det och ska skicka till en kompis som har Iphone får jag inte skicka iväg meddelandet om jag inte aktivera Imessage. Jag får en info ruta osm säger du måste aktivera Imessage för att kunna skicka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du beskriver ju att du har massa inställningar på som bara visas om iMessage är aktiverat som exempelvis "Skicka som SMS"

 

APN inställningar ska väl inte behövas för enbart SMS skickande men du kan ju kolla om de är korrekta ändå.

Inställningar->Mobilnät->Mobildata

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du beskriver ju att du har massa inställningar på som bara visas om iMessage är aktiverat som exempelvis "Skicka som SMS"

 

APN inställningar ska väl inte behövas för enbart SMS skickande men du kan ju kolla om de är korrekta ändå.

Inställningar->Mobilnät->Mobildata

 

Jag förstår vad du menar, men enligt Apple Support ville de att det skulle vara på. Jag ansåg att de inte spelade någon roll när jag ville stänga av den helt...

 

Jag kan ju skicka SMS till andra kompisar som inte har Iphone. Jag kikade på APN och den är inställd online.telia.se

Redigerad av Lena C
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte se inställningen "Skicka som SMS" över huvud taget när "iMessage" är frånslaget vilket det ska vara om du ENBART vill skicka meddelanden som SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Jag misstänker att kompisen har sitt Apple ID eller e-post markerad för iMessage när kompisen har skickat till dig (kanske det är skickat från en iPad?) och när du svarar i den tråden så vill den därför skicka till den adressen, vilket bara går med iMessage och därför ber den dig att aktivera iMessage. När du skriver numret så hoppar den in i den tråden för samma kontakt i Kontakter.

Prova med att radera tråden med kompisen så att du inte hakar på något tidigare meddelande eller inställning utan börjar helt nytt.

Redigerad av Raphael
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-65695-0-15372800-1412195578_thumb.png

 

Såhär är då det enda som krävdes för mig att sluta skicka iMessage och skicka som SMS istället till andra med iPhones med iMessage aktiverat. Slå av iMessage alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det fungerade? :) Gott så. Ja fortsätter man på samma tråd så hakar den på inställningarna som finns i avsändarens meddelande som man svarar på.. Det löser man genom att skapa en ny tråd, och det går bara genom att radera den gamla tråden för annars läggs bara det nya meddelandet i den gamla tråden med de gamla inställningarna...

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det förstår jag - men nu var det så att jag har stängt av iMessage men det går fortfarande inte att skicka SMS även om jag hade stängt av iMessage och det var själva problemet. Raphael löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, fråga, varför vill man INTE använda iMessage? Det är ju en av de bästa grejerna som finns i iOS !

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Detta är en mkt gammal tråd men problem med iMessage verkar inte blivit bättre. Jag haren kontakt som jag inte kan skicka SMS till efter att jag använde iMessage några dagar. Det verkar vara bundet till hans telnummer nu. Är det ngn som har ngn ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2014-10-01 på 22:37, Raphael säger:

Du menar att det fungerade? :) Gott så. Ja fortsätter man på samma tråd så hakar den på inställningarna som finns i avsändarens meddelande som man svarar på.. Det löser man genom att skapa en ny tråd, och det går bara genom att radera den gamla tråden för annars läggs bara det nya meddelandet i den gamla tråden med de gamla inställningarna...

 

TACK!!! Hållit på i timtal med detta... raderade tråden och vips så var det löst... 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta verkar vara en klassiker... ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...