Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme, inget internet


shadowsaint

Rekommendera Poster

Hallå. Kanske varit någon fråga tidigare men jag testar och skriver den ändå.

 

Köpte en Airport Extreme idag. Har fiber från Bredband2 och har haft en linksys wireless g 2,4ghz innan som varit direkt kopplat från uttaget.

 

Uppgraderade bredbandet för ett tag sen och det va dags för en ny rauter. Därför valde jag en airport extreme, dels för vi har uteslutande Apple produkter hemma, designen, användar ärligt för min sambo då jag ligger borta på jobb mesta dels av tiden. Och för att alla trådlösa produkter ska få anslutning i lägenheten.

 

Följde konstens alla regler och kopplade in den från väggen, skapade nätverk och två fel meddelanden dyker upp, ingen IP adress och ingen DNS server.

 

Pratade med en kollega som bad mig och testa och koppla linksysen före vilket jag gjorde och den fungerade då klockrent, kopplade in den i väggen igen utan linksysen och samma fel uppstod.

 

Har testat starta om och nollställa utan framgång, var inne lite i inställningar och såg DHCP och NAT och prövade dom och ändra från bryggläge utan framgång.

 

Jag är ingen datatekniker eller proffs så ursäkta om jag inte skulle förstå men då skriver jag det. Hittade ingen med liknande problem, viss direkt kopplar med fiber och andra har bredbands modem så där blev jag kluven. Har ni några tips så mottager jag det gärna :)

 

//Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte snackat med supporten hos Bredband2? Låter som att anslutningen är låst till MAC:adressen på din Linksys, därav kan inte din Extreme få några adresser eftersom en inte tillåts ansluta till nätverket. Gissningsvis så får du samma fel om du kopplar en dator direkt till uttaget.

 

Men bara för att dubbelkolla, du har kopplat in sladden från bredbandsuttaget till rätt uttag på Extreme, markerat som en streckad cirkel? För det är Apples symbol för WAN-porten på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte snackat med supporten hos Bredband2? Låter som att anslutningen är låst till MAC:adressen på din Linksys, därav kan inte din Extreme få några adresser eftersom en inte tillåts ansluta till nätverket. Gissningsvis så får du samma fel om du kopplar en dator direkt till uttaget.

 

Men bara för att dubbelkolla, du har kopplat in sladden från bredbandsuttaget till rätt uttag på Extreme, markerat som en streckad cirkel? För det är Apples symbol för WAN-porten på routern.

 

 

 

Tack för svar ! :) Det med Mac adresserna har jag läst i andra inlägg utan att inte riktigt veta vad det är, har dock googlat en del uttryck.

 

Det började här om dagen då internet började sega ner och jag gjorde en tp test och hade 2mbt på det trådlösa med linksysen, körde då kabeln från väggen in i macen och fick ut hela 4,5mbt. Tog upp detta med supporten igår och fel anmälde. Idag åkte jag och köpte airport extremen och skulle ha kabeln i macen och macen på samt köra bredbands kollar och meddela resultaten så dom kunde föra in detta i ärendet.

 

Ringde en extra gång under dagen för ärendet med mitt nätverk men hon kunde inte hjälpa mig mer än med IP telefoni så har internet legat nere stundvis idag (mer än mig som va drabbad) så långa kö tider under dagen.

 

Jag har kopplat in mig på WAN uttaget på airporten (näst längst ner på baksidan av airporten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara fler o fler grejer nu som tappar nätverk, tappade internet på min iPad ( förvisso efter uppdateringen av ios8) fast de fick jag tillbaka efter att jag kopplade in airporten och gjorde ett nätverk där, tappade internet till min Apple tv funkar inte på något wi-fi, min samsung Blueray spelare med smarta funktioner går inte internet på av något wi-fi och nu senaste så tappa jag internet anslutningen på macen om jag inte kör direkt kabel från väggen.. Så vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.. Tacksam för alla svar jag kan få..

 

 

Mvh // Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kansk löst problemet. Efter och hittat en tråd på Flashback där dom beskrev ett problem som liknar mitt var det en användare som tog upp detta med dynamisk och statisk IP. Så jag ringde och fråga. Då var det så att ip adresserna ska uppdateras fötter 2h, jag använder mig av dynamisk IP och behöver inga modem mellan väggen och AE:en.

 

Däremot försökte jag ändra rauter läget nu från DHCP och NAT till enbart DHCP och fick ett felmeddelande när jag skulle uppdatera AE:en att :

 

Ogiltigt värde

Att dela ett intervall IP adresser med

endast DHCP kräver manuell

konfiguration av WAN-IP adressen. Om

din Internetleverantör ger dig ett intervall

statiska IP adresser bör du konfigurera din

trådlösa basstation manuellt med den första

IP adressen och dela ut resten via DHCP.

 

Kan jag ändra detta sen när jag erhållit en IP adress av Bredband2?

 

Sen ska jag kolla över dom andra enheterna varför min samsung bleray inte kan ansluta internet och min Apple tv varför inte den längre kan ansluta internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...