Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur flytta kod under utveckling mellan iOS, OS X (iCloud) och Linux?


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Försöker organisera en liten kodskrivaremiljö som helst ska vara mobil. Jag vill kunna skriva och läsa koden på min iPad, min Mac och på en Linuxburk, som jag inte administrerar, på annan ort som jag inteadministrerar, jag har ett vanligt användarkonto. Kompilering och liknande sköts i terminalmiljö på Linuxburken och min Mac. Linuxmaskinen saknar Dropbox.

 

Jag vill kunna knacka in en liten funktion på bussen direkt när jag kommer på lösningen och sedan hitta den direkt när jag sitter vid datorn.

 

Lösningen ser just nu ut så att jag har samma editor på iOS och OS X, den lagrar allt i iCloud. I Finder/filsystemet har jag gjort en genväg till editorns iCloudmapp så att jag lätt kan kompilera och köra filerna från macen. Linuxburken används lokalt och med fjärrinloggning, ssh och ftp.

 

Arbetsflödet, just nu, går ut på att ftpa hem hela mappen efter Linuxjobb, jämföra med hemmaversionen (som även finns på iCloud), synka mer eller mindre manuellt och skicka upp allt till Linuxburken igen.

 

Jag har möjlighet att köra allt fjärrinloggat (ssh) mot Linux, men knacka kod i pico suger på vanlig skärm, på paddan är det värre och på luren blir det väldigt smått.

En annan lösning vore att dela ut iCloudmappen på min dator och köra den som server, men det roar mig inte.

(Dessutom ska koden helst vara tillgänglig för vissa andra, men jag tror det kan ordnas med någon delad Linuxmapp)

 

Frågan kan egentligen generaliseras eftersom den handlar om filer som behöver vara tillgängliga på flera plattformar.

 

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Det låter som om du skulle kunna använda git och då via github eller bitbucket för detta ändamål.

Via github kan du ändra på din kod genom att logga in på ipaden.

På macen utvecklar du som vanligt och commitar och pushar till github, och på linuxburken sshar du in och hämtar koden ifrån repot(git pull)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...