Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Windows på en PC för att sedan flytta SSD,n till Macen?


Hey!

Rekommendera Poster

Hjälp!!! Efter två och en halv dag med Boot Camp som enda sällskap har jag en idé som behöver bekräftas.

(Om det finns andra lösningar så blir jag glad så klart.)

 

Detta är läget, jag har en MBP med SSD och optibay (där sitter den gamla hårddisken). Jag har min DVD i ett USB-kabinett.

Jag kör 10.9.5 och vill få igång Windows 7, 64 bit via Boot Camp. Min DVD med Windows skall vara OK (och laglig).

 

Nu har det alltså varit en lång resa och vi har inte fått detta att funka än. Phu!

• När jag bootar upp via superdriven uppkopplad med USB så stannar den innan installation. "Windows loading files" med svartskärm. Innan själva installationen alltså.

• Jag har en ISO-USB som inte Boot Camp kan identifiera. Den är gjord med Boot Camp efter att jag "tvingat" Boot Camp att göra detta genom att gå in i terminalen och modda. Jag har uppdaterat info.Plist filen för Boot Camp enligt många instruktioner på webben men utan resultat. Jag har även försökt att göra om USB-stickan med UnitBootin men detta funkade inte heller.

 

Jag har förstått att min dator Mid 2010 inte gillar boot camp och Mavericks när min superdrive inte är internt monterad.

 

Hur göra?

1 Det vore bra och veta om en USB-installation skulle funka bättre. Nu har jag inte testat detta i o m att inte den identifierats.

 

2 Kan man flytta SSD med mina två partioner till en PC och installera windows via USB-stickan? Jag tänker mig att man då bootar via USB och gör en NTFS på den redan partionerade delen som nu är FAT-32. Den manövern skulle inte röra OS X partionen så jag kan flytta över den till Macen igen.

 

Det vore kanon om ngn här kunde hitta en smidig lösning eller bara bekräfta att min PC-installation funkar säkert (inte skriver över hela OS X) och sedermera också fungerar med Boot Camp.

Snälla ;)

 

Hälsingar Anders

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där, jag testar och återkommer.

 

A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att aktivera den externa DVD-drivern med DVD Drive Switcher. Men i o m att jag bootar om och lämnar OS-X så släpper nog den luringern och DVD,n blir en vanlig usb-driver igen. Det blev ingen skillnad alltså utan jag fastnade i uppstarten av installationen av Windows som vanligt.

 

Bra idé i alla fall...

 

A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag har gjort enligt instruktioner både på Apple och av trixare på youtube. Jag skall försöka att göra en USB på en PC nu. Det skall fixa interna problem med kompatibiliteten. Det är väldigt trixigt med Boot Camp när man har otur och har en maskin och OS som inte lirar.

 

Men jag är än så länge ivrig och glad och tar emot tips utan prestige. Det ska gå...

 

A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv lutar jag åt att problemen beror på din optibaylösning. Det är ju en hårdvarukonfiguration som Macen egentligen inte är konstruerad för. Men jag vet inte säkert. Ett sätt att kringgå problemet borde vara att hugga den gordiska knuten: återställ Macen i originalskick, installera Windows, och gör sedan om den med optibay igen. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som gör problemet. Men det skall gå att få till en Boot-bar USB enligt internet. Internet har rätt ;)

Det är lite jobb att få till Macen som den var så jag jobbar på i denna riktning i a f ett tag till. Tack för hjälpen och är det ngn annan som har ngt att tillföra, tveka inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkoppling:

 

Jag föll till föga och öppnade Macen och monterade tillbaka superdriven och då hoppade installeraren igång på en gång. Alix hade rätt hela vägen. Det var det lättaste och hade jag gjort det på en gång så hade jag sluppit flera dagars kämpande utan resultat. Det är lättare än att ta ur själva hårddisken och montera in i en PC. (det var ju min tanke och fråga med denna tråd.)

 

Nu tror jag att det skall gå att få igång en Windows installation ifrån USB och extern DVD-spelare men det var alltså trixigare än jag trodde. Så står du inför detta så tveka inte att öppna maskinen.

 

Nu har jag i a f en Rhinoceros-licens uppe och fungerande på min Mac med Windows.

 

Tack till Alix, mvh Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade liknande problem, berodde säkert på extern DVD-läsare i mitt fall också. Jag gjorde en skivavbild av Windows DVD:n också funkade det. Om jag kommer ihåg rätt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...