Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spännande förändringar på MacWorld


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Svar till er som undrar om ni kommer att kunna läsa era tidningar om fem år: Ja! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Nu har det blivit väldigt gnälligt.

Tänk på miljön, den mår bättre av elektronisk tidning jämfört med tryckt tidning.

Arkivering är dock ett problem men det gäller inte enbart MacWorld.

 

Det finns ett kinesiskt ordspråk "Den som är rädd för förändring, är rädd för livet".

+ 1 på det. Jag är själv tryckttidningsmurvel, men inser vartåt det barkar. Så länge elenergin är grön, så är emedier bättre än tryckta medier, ur miljösynpunkt. Bara en sådan sak som att bestruket (blankt) papper gör åt stora mängder kaolinlera. Gruvbrytning är ALDRIG miljövänlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara som exempel:

Skulle aldrig falla mig in att ta med en läsplatta/dator till stranden. Alldeles för farligt med tanke på stöldrisken och risken att få in sand i prylen.

Man kan ju inte ens ta med en läsplatta/dator ut i solen, för då ser man inte vad det står.

 

En läsplatta är inte precis miljövänlig den heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... En läsplatta är inte precis miljövänlig den heller...

Nej, men man köper kanske inte en för att bara läsa MacWorld heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men man köper kanske inte en för att bara läsa MacWorld heller...

Nej, det finns (enligt mig) ingen som helst vettig användning av en läsplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns (enligt mig) ingen som helst vettig användning av en läsplatta.

Jag använder den till just det den är avsedd för - läsplatta.

Håller med om att den inte fungerar ute i solen men det gör inte en tidning som är tryckt på vitt papper.

En bok är lättare då pappret inte brukar vara lika vitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat åsikt. Jag tycker nu att det är mycket smidigt att läsa i minipaddan. Dessutom har jag nu årgångar tillbaka att bläddra i, alla samlade på samma ställe, och utan att ha betalat för dem. Läste också att prenumeranter får tre extranummer, det tycker jag är en hyggligt bra kompensation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara som exempel:

Skulle aldrig falla mig in att ta med en läsplatta/dator till stranden. Alldeles för farligt med tanke på stöldrisken och risken att få in sand i prylen.

Man kan ju inte ens ta med en läsplatta/dator ut i solen, för då ser man inte vad det står.

 

En läsplatta är inte precis miljövänlig den heller...

 

Möjligheten att skriva ut vore toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Möjligheten att skriva ut vore toppen.

Kan man inte ens skriva ut en sida från den digitala tidningen???? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ens skriva ut en sida från den digitala tidningen???? :tappahakan:

 

Inte med Readly alla fall men det är inte så konstigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns (enligt mig) ingen som helst vettig användning av en läsplatta.

Då förstår jag din undran om nya ipads men den diskussionen hör inte hit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag din undran om nya ipads men den diskussionen hör inte hit

Vilken då undran?

 

(Men det kvittar egentligen. Jag har idag sagt upp prenumerationen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick papperstidningen i går - och läste om nyheten för första gången. Vilket visar hur ofta jag är inne här....

Vilken besvikelse att inte få tidningen i lådan mer!!

Jag kan förstå att det går åt det här hållet - men för min del blir det ett "nedköp".

Det blir till att hålla ut prenumerationstiden ut, men sen lär jag säga upp det hela.

Tyvärr!

 

Du skriver "blir till att hålla ut", jag tolkar det som att du egentligen inte vill ha den digitala "ersättningsprodukten".

Det normala när tidningarläggs ner, förutom konkurser möjligen, är att prenumeranterna får en återbetalning automatiskt då produkten de betalt för inte längre levereras.

Om du vill borde det rimligen gå att säga upp prenumerationen (om det nu inte görs automatiskt) och få pengar tillbaks. Det kan hur som helst vara värt att kolla den möjligheten innan du går vidare med den digitala prenumerationen.

 

F.ö hade det varit kul med ett sista nummer innehållande en nostalgisk återblick på åren som gått. Det känns som att nedläggningen av tidningen gjorts ganska hastigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö kan tipsas om att Macworlds amerikanska version tycks finnas i pappersutgåva också, till ett pris som vid prenumeration är mindre än den svenska kostade, så det kan ju vara ett alternativ för oss som läser engelska ganska obehindrat och tvunget vill ha en papperstidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö kan tipsas om att Macworlds amerikanska version tycks finnas i pappersutgåva också, till ett pris som vid prenumeration är mindre än den svenska kostade, så det kan ju vara ett alternativ för oss som läser engelska ganska obehindrat och tvunget vill ha en papperstidning.

 

Den upphörde i tryckt utgåva för någon vecka sedan, med reservation för att även deras sista nummer ska gå i tryck om det inte redan skett....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den upphörde i tryckt utgåva för någon vecka sedan, med reservation för att även deras sista nummer ska gå i tryck om det inte redan skett....

Man kan fortfarande prenumerera på den tryckta versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den upphörde i tryckt utgåva för någon vecka sedan, med reservation för att även deras sista nummer ska gå i tryck om det inte redan skett....

 

 

Man kan fortfarande prenumerera på den tryckta versionen.

 

http://www.99mac.se/artikel/5843-amerikanska-macworld-lagger-ner-papperstidningen

 

 

Det är ännu oklart om det blir ett sista nummer av tidningen Macworld eller vad nedläggningen kommer att innebära för den årliga mässan Iworld/Macworld (tidigare Macworld Expo).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-0-17782700-1412250844_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... förvisso men risken är nog stor att det blir en digital utgåva även där (för er som vill ha papper)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det började med att jag läste det norska inlägget från "Akela" i tråden "Slutt for MacWorld i papir" och slutorden "Takk for meg". Sedan gick jag vidare till tråden "Spännande förändringar på MacWorld".

 

Det påminde mig om min och många andras besvikelse när det senaste och sista numret av svenska Mac World kom för ett tag sedan med beskedet att detta var just det sista numret i pappersform. Gnällig gubbe ? Bakåtsträvare ? Ja, det är möjligt men jag är inte ensam. Håller helt med Telly82 (som tydigen sagt upp sin prenumeration) att rubriken borde ha ändrats till "Tråkiga försämringar på MacWorld" för det är just vad det är.

 

Visst, jag förstår den ekonomiska verklighet som alla tidningar lever i. Många dagstidningar upplever också detta men många, i likhet med mitt "husorgan" Norrköpings Tidningar, förstår att fortfarande vill många läsa papperstidningen men erbjuder också en digital version. Förmodligen får man då se över var man kan spara in på andra kostnader för att bära den extra kostnad som tryckningen innebär men det är det värt. Både papperstidning och digital version kallas mångfald. Jag vill inte kalla motsatsen för enfald men helt klart kommer det att påverka den totala läsekretsen. Med all sannolikhet kommer antalet läsare/prenumeranter nu inte att öka utan snarare minska och det kommer att ske snabbt.

 

Så vad kommer nu att hända ?

 

1. Läsarna blir färre.

 

2. Annonsörerna kommer att dra öronen åt sig.

 

3. Läsarna blir ännu färre.

 

4. Annonsörerna blir ännu färre.

 

5. Redaktionslokalen sägs upp.

 

6. Anna Müller släcker lyset och åker hem.

 

7. Läsarna/prenumeranterna går till affären och köper Mac-Guiden, som i och för sig inte på något sätt kan jämföras med MacWorld men vill man ha en papperstidning och läsa om allt i Mac-världen, så vad gör man.

 

8. Tack för mig !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För mig/oss som har betalat en 2-års-prenumeration, och oftast föredrar papperstidningen framför den digitala, känns detta som ett avtalsbrott. Kunde ni inte ha valt enbart nytecknade prenumerationer för övergång till digitalt format?

Jag har nu använt den digitala varianten med de senaste utgåvorna och det finns klart positiva sidor jämfört med papperstidningen. Alltid tillgänglig, lätt att söka, alla mina gamla nummer tillgängliga lika enkelt som det senaste numret och användargränssnittet är helt Ok och med potential.

 

Bra jobbat. Fortsatt prenumeration gäller :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

vad händer nu Anna när Mac World Digital försvinner ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...