Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spännande förändringar på MacWorld


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Hallå allihop!

 

MacWorld kommer inte att dra ned på någon redaktionell bevakning, våra tjänster som t.ex forumet eller liknande. Det enda vi gör är att inte längre trycka vårt material på papper.

 

Vi kör på nästan som vanligt med andra ord :)

Varför kostar digitalt lika mycket som papperstidningen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Jag måste ge en eloge till MacWorld som har gjort en digitalversion på rätt sätt. Alltså inte bara slängt in en pdf-version av tidningen i en e-läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kostar digitalt lika mycket som papperstidningen ?

Hej! Det gör den inte. Du får en 6-månadersprenumeration för 299 kronor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ge en eloge till MacWorld som har gjort en digitalversion på rätt sätt. Alltså inte bara slängt in en pdf-version av tidningen i en e-läsare.

 

Hallå, vad kul att höra! Tar gärna emot tips, idéer och tankar på hur den kan bli ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig härom dagen och gav det en chans och första intrycket är positivt.

 

Ja men vad kul att höra! Har du några idéer om hur den kan bli bättre är jag idel öra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hallå, vad kul att höra! Tar gärna emot tips, idéer och tankar på hur den kan bli ännu bättre.

En första tanke är att innehållsförteckning i bifogad bild skulle kunna vara aktiva så att det går att klicka på dem

 

post-70154-0-37716300-1411721114_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En första tanke är att innehållsförteckning i bifogad bild skulle kunna vara aktiva så att det går att klicka på dem

 

attachicon.gifIMG_0081.PNG

 

Det är de, men nu inser jag att vi missat på den sidan du visar. Innehållet för hela tidningen samt omslaget är klickbart i vår app (ej i Readly/Ztory).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var ju tråkigt att vi tappar där... jag tror att fler håller med mig att en tidning är att föredra på sommaren än reflexerna på en ipad.

 

För mig/oss som har betalat en 2-års-prenumeration, och oftast föredrar papperstidningen framför den digitala, känns detta som ett avtalsbrott. Kunde ni inte ha valt enbart nytecknade prenumerationer för övergång till digitalt format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner och aktiverat i min iPhone. Svårt att få en överblick över innehållet men ganska ok i alla fall. Jag föredrar nog ändå papperstidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner och aktiverat i min iPhone. Svårt att få en överblick över innehållet men ganska ok i alla fall. Jag föredrar nog ändå papperstidningen.

då får vi hoppas att de kör minst 1 år till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För mig/oss som har betalat en 2-års-prenumeration, och oftast föredrar papperstidningen framför den digitala, känns detta som ett avtalsbrott. Kunde ni inte ha valt enbart nytecknade prenumerationer för övergång till digitalt format?

Hej! Har du möjlighet att mejla mig på anna.muller@idg.se så ska vi se om jag kan hjälpa dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu inte "råkat" hänga på forumet så hade jag inte vetat om detta. Får prenumeranterna något brev där detta står? Och samtidigt möjlighet att säga upp prenumerationen och få pengarna tillbaka för (framtida) icke levererade nummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu inte "råkat" hänga på forumet så hade jag inte vetat om detta. Får prenumeranterna något brev där detta står? Och samtidigt möjlighet att säga upp prenumerationen och få pengarna tillbaka för (framtida) icke levererade nummer?

 

Självfallet kommunicerar vi direkt med våra prenumeranter :) Detta har skett i tidningen, extra brevutskick till prenumeranter samt även mejlutskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Självfallet kommunicerar vi direkt med våra prenumeranter :) Detta har skett i tidningen, extra brevutskick till prenumeranter samt även mejlutskick.

Det stämmer inte. I tidningen finns inte en rad om hur man avslutar prenumerationen och får pengarna tillbaka.

 

Det står heller inget om hur de digitala prenumerationerna fungerar vad avser bland annat uppkoppling och framtidssäkerheten.

Alltså:

Måste jag vara uppkopplad för att läsa? Eller kan jag ladda ner och läsa helt off line senare?

Hur länge kan jag läsa ett visst nummer? Även om ni lägger ner verksamheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte. I tidningen finns inte en rad om hur man avslutar prenumerationen och får pengarna tillbaka.

 

Det står heller inget om hur de digitala prenumerationerna fungerar vad avser bland annat uppkoppling och framtidssäkerheten.

Alltså:

Måste jag vara uppkopplad för att läsa? Eller kan jag ladda ner och läsa helt off line senare?

Hur länge kan jag läsa ett visst nummer? Även om ni lägger ner verksamheten?

 

De prenumeranter som inte är nöjda med befintliga lösningar är varmt välkomna att höra av sig direkt till mig. Och jag ser till att de blir nöjda. :) Om du är en av dem, Telly82 - så dra iväg ett mejl till mig på anna.muller@idg.se

 

1. Nej du behöver inte vara uppkopplad.

2. Japp du kan ladda ned och läsa senare.

3. Verksamheten kommer inte att läggas ned. Tidningarna finns kvar för prenumeranter utan tidsbegränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De prenumeranter som inte är nöjda med befintliga lösningar är varmt välkomna att höra av sig direkt till mig. Och jag ser till att de blir nöjda. :) Om du är en av dem, Telly82 - så dra iväg ett mejl till mig på anna.muller@idg.se

 

1. Nej du behöver inte vara uppkopplad.

2. Japp du kan ladda ned och läsa senare.

3. Verksamheten kommer inte att läggas ned. Tidningarna finns kvar för prenumeranter utan tidsbegränsning.

Angående 3, utan att vara ursprunglig frågeställare.

 

Jag gissar att frågan handlar som tidigare tidningars tillgänglighet och läsbarhet, samt huruvida de är beroende av utgivarens fortsatta verksamhet.

 

Enkelt uttryckt, kommer en läsare som laddat ner nummer X av tidningen kunna läsa den om 5 år* även om ni, av valfri anledning, lägger ner all verksamhet nu?

 

*Förutsatt att läsaren har tillgång till programvara som kan hantera filtypen?

 

Hemma kan man ju ha en hög gamla papperstidningar på dass, kommer samma sak funka även på det digitala dasset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående 3, utan att vara ursprunglig frågeställare.

 

Jag gissar att frågan handlar som tidigare tidningars tillgänglighet och läsbarhet, samt huruvida de är beroende av utgivarens fortsatta verksamhet.

 

Enkelt uttryckt, kommer en läsare som laddat ner nummer X av tidningen kunna läsa den om 5 år* även om ni, av valfri anledning, lägger ner all verksamhet nu?

 

*Förutsatt att läsaren har tillgång till programvara som kan hantera filtypen?

 

Hemma kan man ju ha en hög gamla papperstidningar på dass, kommer samma sak funka även på det digitala dasset?

Ungefär så, ja. Vem har utrustning idag som kan läsa 30-40 år gamla datafiler? Eller stenkakor, rullband eller ljudkassetter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så, ja. Vem har utrustning idag som kan läsa 30-40 år gamla datafiler? Eller stenkakor, rullband eller ljudkassetter?

Att utrustningen finns är inte innehållsleverantörens ansvar, anser jag. Däremot bör de se till att information om hur datan är formaterad finns tillgänglig, då kan nämligen andra skapa lämplig utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att utrustningen finns är inte innehållsleverantörens ansvar, anser jag. Däremot bör de se till att information om hur datan är formaterad finns tillgänglig, då kan nämligen andra skapa lämplig utrustning.

Problemet med gamla medier är oftast inte mediet, utan att uppspelningsutrustningen gått sönder.

 

Jag behöver inte bygga någonting för att läsa en gammal papperstidning. Jag har rätt många ända sedan 1960-talet som jag kan läsa när och var jag vill. Jag behöver ingen dyr, ömtålig läsare typ dator eller iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med gamla medier är oftast inte mediet, utan att uppspelningsutrustningen gått sönder.

 

Jag behöver inte bygga någonting för att läsa en gammal papperstidning. Jag har rätt många ända sedan 1960-talet som jag kan läsa när och var jag vill. Jag behöver ingen dyr, ömtålig läsare typ dator eller iPad.

Påminner lite om en helt orelaterad grej, jag försökte nyligen lura en person, som inte hittade en förmodat bifogad fil, att det var enda exemplaret av filen.

 

 

Det är lite trist det där med att läsa på icke-papper. Själv e-lånar jag det mesta, vilket inte är mycket, av den inte alltid så sköna skönlitteratur jag läser. Och hur kul, dumt ord i sammanhanget, är det att ärva/överta en gammal hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick papperstidningen i går - och läste om nyheten för första gången. Vilket visar hur ofta jag är inne här....

Vilken besvikelse att inte få tidningen i lådan mer!!

Jag kan förstå att det går åt det här hållet - men för min del blir det ett "nedköp".

Det blir till att hålla ut prenumerationstiden ut, men sen lär jag säga upp det hela.

Tyvärr!

Det var dessutom VÄLDIGT svårt att hitta var jag skulle aktivera min digitala prenumeration (som får bli på webben eftersom jag inte har någon platta och telefonen blir för liten....).

I tidningen uppgavs http://mw24.se/digitalamacworld, men där fanns ingen info...fick leta länge.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var dessutom VÄLDIGT svårt att hitta var jag skulle aktivera min digitala prenumeration (som får bli på webben eftersom jag inte har någon platta och telefonen blir för liten....).

I tidningen uppgavs http://mw24.se/digitalamacworld, men där fanns ingen info...fick leta länge.....

 

 

 

Hej Yvonne! Översta rubriken på den sida du hänvisar till är "Så startar du din digitala prenumeration". Kan du hamnat på fel sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att trådrubriken ändras till "Tråkiga försämringar på MacWorld".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit väldigt gnälligt.

Tänk på miljön, den mår bättre av elektronisk tidning jämfört med tryckt tidning.

Arkivering är dock ett problem men det gäller inte enbart MacWorld.

 

Det finns ett kinesiskt ordspråk "Den som är rädd för förändring, är rädd för livet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...