Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laggar på Viaplay


benjalez

Rekommendera Poster

Köpt en appleTV för ett par månader sedan. Kopplat in den via HDMI i min TV och försöker kika på både netflix (via appleTV) och Viaplay (airplay via macbook pro 13 early 2011)

 

Tyvärr är min router (24 bredband) på nedervåningen och då jag kollar på TV en trappa upp så misstänker jag att det kan vara problemet, dock har jag 16mb/sek enligt bredbandskollen på övervåningen.

 

När jag kollar på netflix: bra kvalitet när det väl fungerar. Men helt plötsligt kan Apple TVn få för sig att hoppa ur nätverket och tappa kontakten med routern, är det läge att pröva en kabel mellan routern och appletvn då? eller finns det något annat bra svar?

 

När jag streamar viaplay: Ljudet skall ju trådlöst fungera på min Samsung TV men det gör det inte utan får bara ljud från macbooken, testat det mesta vad gäller detta utan att få det att fungera (det har fungerat 1 eller 2 gånger tidigare).. BILDEN är katastrofalt dålig, det hackar konstant och jag har provat både skärmdubblering och att dra över skärmen till tvn utan att få det att bli bra.

 

Enligt viaplay skall det räcka med 3 mb för att få HD kvalle, jag har ju 16 och det hackar brutalt mycket när jag kollar fotboll. Andra sporter kan det fungera lite bättre på såsom golf och hockey, men fotbollen går fan inte att kolla på.

 

Någon som har ett konstruktivt förslag på vad jag kan göra för att få detta att fungera, innan jag slänger min appleTV rakt ner i soptunnan? Ringt viaplay 2 ggr utan att de kan hjälpa mig, det jag inte har testat är ju som sagt kabel mellan ATV och routern, skulle detta kunna funka?

 

Tack för att ni tar er tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nätverkskabel mellan ATV och din router är ju det absolut bästa.

 

Har oxå en ATV gen 3 och en Samsung tv, när jag strömmar viaplay från padda till tv:n via ATV (airplay) så får jag ljudet i tv:n.

 

Kör min ATV via wifi.

 

Edit: Läste en tråd där de pratar om att ATV och routern kan ligga på olika frekvenser och man då tappar ljudet.

Kolla om dator/ATV ligger på samma eller olika, 2,4GHz eller 5GHz.

 

https://discussions.apple.com/thread/4142302?tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj skumt för jag kör exakt samma som du utan att få ljud, testar just nu allting febrilt för att få bra bild till Bayern-City :) skall försöka se ifall jag hittar min nätverkskabel och testa. Dock e jag osäker på om den räcker hela vägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte redigera en gång till så...

 

Kolla om router/dator/ATV ligger på samma eller olika, 2,4GHz eller 5GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte redigera en gång till så...

 

Kolla om router/dator/ATV ligger på samma eller olika, 2,4GHz eller 5GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nätverkssladden iaf och testar just nu.. Med risk för att låta dum, men hur kollar jag det enklast?

 

Struntsamma jag håller på att kikar! Tack som fan för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste logga in i routern via webläsare, ofta med 192.168.1.1 och kika på dina wifi inställningar i den.

 

Edit: Jag har en Thomson TG789vn från Telia och den ligger på 2,4GHz. Verkar inte gå att ändra på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste logga in i routern via webläsare, ofta med 192.168.1.1 och kika på dina wifi inställningar i den.

 

Edit: Jag har en Thomson TG789vn från Telia och den ligger på 2,4GHz. Verkar inte gå att ändra på det.

Har försökt 1 timme nu att komma in på routern med hjälp av 192.168.1.1 och några andra siffror men det fungerar tyvärr inte :(

 

Jaha nu fungerade det plötsligt.. Fick ta förnya DHCP tilldelning och använda mig av ett annat nummer, har zyxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt 1 timme nu att komma in på routern med hjälp av 192.168.1.1 och några andra siffror men det fungerar tyvärr inte :(

 

Jaha nu fungerade det plötsligt.. Fick ta förnya DHCP tilldelning och använda mig av ett annat nummer, har zyxel.

Har kommit in på routern och vad jag kan se är operation channel 5 där Apple TV ligger, om det var det du menade? Bytte till channel 2

 

Hittar tyvärr ingenting om att byta från 5 till 2.4 Ghz eller liknande. Det enda som fanns var DHCP client list, och där låg alla enheter (Apple TV, iphone och macbook) Så då tog jag "reserve" på Apple TVn så att den hamnade högst upp på listan, i brist på annat att göra :)

Nej men seriöst, tyvärr fanns inget sådant på min P-2601HN-F1

 

Domain name "lan" kan jag ändra, är det något man ska pilla på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, domain name har inget med saken att göra.

 

Channel, kanal är ju det som det trådlösa sänder över. Bor du i lägenhet kan ju grannarna köra på samma kanal som dig och ni stör ut varandra.

Kan löna sig att prova runt med olika kanaler för att se vilken som fungerar bäst.

 

Borde finnas en flik för "wireless" och inställningar för det.

 

Kollat i ATV:n och hur stark signal du får i den via ditt trådlösa?

 

Kan ju vara så att ATV:n står olyckligt till och skärmas av ifrån det trådlösa pga andra apparater typ TV, stereo, surroundanläggning, tv-mottagare typ boxer, högtalare...osv. Nåt som stör tillfälligt och gör att signalen dyker temporärt och du tappar uppkoppling, t.ex. mikrovågsugn m.m.

 

Kom ut en uppdatering idag för ATV:n, du får uppdatera och se om det kan göra nåt positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, domain name har inget med saken att göra.

 

Channel, kanal är ju det som det trådlösa sänder över. Bor du i lägenhet kan ju grannarna köra på samma kanal som dig och ni stör ut varandra.

Kan löna sig att prova runt med olika kanaler för att se vilken som fungerar bäst.

 

Borde finnas en flik för "wireless" och inställningar för det.

 

Kollat i ATV:n och hur stark signal du får i den via ditt trådlösa?

 

Kan ju vara så att ATV:n står olyckligt till och skärmas av ifrån det trådlösa pga andra apparater typ TV, stereo, surroundanläggning, tv-mottagare typ boxer, högtalare...osv. Nåt som stör tillfälligt och gör att signalen dyker temporärt och du tappar uppkoppling, t.ex. mikrovågsugn m.m.

 

Kom ut en uppdatering idag för ATV:n, du får uppdatera och se om det kan göra nåt positivt.

 

------------------------------

 

Japp uppdaterade precis, har nu kopplat in ATV via ethernet kabel till routern och har datorn precis bredvid den och det hackar värre än vanligt till och med när jag kollar fotboll :( värt ett försökt iallafall, jag har 5 av 5 i signalstyrka om jag går in på ATV och kollar, även om det inte spelar någon roll med ethernetkabeln inkopplad.

 

Får väl försöka testa olika upplösningar via TVn kanske

 

Gick in på Wlan på routern, kan ändra mode från router till bridge, och channel selection osv men inte mycket mer som kan ha något med detta att göra tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tv kanaler via bredbandet?

 

Anledningen till att jag frågar är att, t.ex. Telia och deras tv utbud så reserverar de cirka 10Mbit för tv kanalerna. Det som blir över är din tillgängliga bandbredd.

I ditt fall som då har 24Mbit, som verkligheten är mindre än så...kanske 18-19Mbit i bästa fall...så skulle du då ha cirka 8-9Mbit kvar av din bandbredd.

 

Finns det då nån mer i ditt hushåll som gör någonting på nätet...typ strömmar film, strömmar musik, spelar spel on-line, pratar i Skype osv... så är det kanske inte så mkt bandbredd kvar för att strömma material på ATV:n och därav så hackar det och bråkar.

 

Bara en tanke.

 

Edit: Såg precis att du skrev att du hade 16, så det borde inte vara nåt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tv kanaler via bredbandet?

 

Anledningen till att jag frågar är att, t.ex. Telia och deras tv utbud så reserverar de cirka 10Mbit för tv kanalerna. Det som blir över är din tillgängliga bandbredd.

I ditt fall som då har 24Mbit, som verkligheten är mindre än så...kanske 18-19Mbit i bästa fall...så skulle du då ha cirka 8-9Mbit kvar av din bandbredd.

 

Finns det då nån mer i ditt hushåll som gör någonting på nätet...typ strömmar film, strömmar musik, spelar spel on-line, pratar i Skype osv... så är det kanske inte så mkt bandbredd kvar för att strömma material på ATV:n och därav så hackar det och bråkar.

 

Bara en tanke.

Nej jag har inga tv kanaler alls just nu utan kör endast netflix och en del film via extern hårddisk. Det enda jag gör samtidigt som jag streamar via ATV e surfar med min iphone, typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du i ping när du kollar hastigheten på bredbandskollen? Inte för att jag tror det har så stor betydelse i det här fallet utan det har väl mer att göra med om man spelar FPS spel on-line där pingen har stor betydelse. Hög ping skapar lagg.

 

Frågan är väl om din anslutning mot internet är svajig och tappar farten? Gissar bara, kan inte komma på nåt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du i ping när du kollar hastigheten på bredbandskollen? Inte för att jag tror det har så stor betydelse i det här fallet utan det har väl mer att göra med om man spelar FPS spel on-line där pingen har stor betydelse. Hög ping skapar lagg.

 

Frågan är väl om din anslutning mot internet är svajig och tappar farten? Gissar bara, kan inte komma på nåt mer.

 

 

Om du menar vad jag får för svar när jag testar min uppkoppling på bredbandskollen så är det 14.45 ner och 2.04 upp.

 

Låter dock som att det kan ha något att göra med en svajig internetuppkoppling eftersom man blir utkastad från Netflix.. Dock iåmed att det konstant laggar på viaplay trots ethernetkabel så tror jag inte det finns ett bra svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nyss och det jag menar med ping är detsamma som svarstid hos bredbandskollen, mäts i millisekunder. (ms)

 

Du borde ha runt 10-20ms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt låter som att det har med din uppkoppling att göra.

Eftersom du har 14Mbit kvar av 24 så bor du en bit ifrån telestationen som är kopplad mot internet. Knappt mer än hälften kvar av bandbredden.

Betalar du för 24 ner och 3 upp?

 

Vilken internetleverantör har du?

 

Nu vet jag inte var du bor, mitt i storstan eller ute på landet. Om det finns telekablar nedgrävda i mark eller luftburna via telefonstolpar osv.

 

Går det via stolpar som går via din skorsten kan kablarna vara gamla, väderbitna och känsliga mot väder, typ regn och fukt.

 

Men du borde nog ringa din internetleverantör och be dem logga din uppkoppling för att försöka lokalisera var problemet finns, problemet ligger förmodligen hos dem.

Inte hemma hos dg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det konstant svajigt, eller åker du ut vid jämna tidsintervall? Typ var 20:onde minut?

 

Försök kolla tiderna när du åker ut, förmodligen så kommer du in igen straxt efter. Men är det att intervallen när du åker ut motsvarar ungefär var tjugonde minut så ligger problemet hos din internetleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det konstant svajigt, eller åker du ut vid jämna tidsintervall? Typ var 20:onde minut?

 

Försök kolla tiderna när du åker ut, förmodligen så kommer du in igen straxt efter. Men är det att intervallen när du åker ut motsvarar ungefär var tjugonde minut så ligger problemet hos din internetleverantör.

svarstiden (pinget) låg på 32 ms när jag testade några gånger. Jag bor i Alingsås, ganska hyfsat centralt och ganska nära en station enligt bredbandsbolaget som jag har. De sa innan att jag borde få nästintill max ut av mitt bredband, vilket jag inte verkar få så det blir till att ringa dem direkt på måndag.

 

Det är faktiskt inte konstant svajigt. Ibland kan jag sitta en hel kväll och det fungerar klockrent, nästa dag hoppar det ut var 5e minut eller så, jättekonstigt.

 

Jag betalar för 24 ner och 3 upp, så jag borde ha mer än vad jag får helt klart. Samtidigt borde väl 14 fungera utan att det ska hacka om jag inte har massa annat igång kan man tycka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...