Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Defekt skärm Macbook air


lizbet

Rekommendera Poster

Hej

Min skärm till min Macbook Air (mid 2012) flimrade till när jag satt och kollade på film och har sen dess varit trasig. Den har fått ett grå ton och på höger sida går det en rand lodrätt rakt över hela skärmen. Jag har inte tappat den i golvet eller spillt nåt och den känns inte spräckt. Har prövat koppla den till en extern monitor och då uppstår inga defekter, har även prövat att öppna upp macbooken och bakat logikkortet utan någon förändring. Är det själva skärmen som helt enkelt lagt av och går det att laga utan att byta ut någon del (tex om någon kabel eller liknande som glappar på själva LCD-panelen)? Finns det nåt hopp eller är det bara att försöka sälja den som reparation objekt, dela gärna era erfarenheter!

post-76152-0-93761100-1410704219_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan vara grafikkretsen som är dålig,i så fall är det byte av hela logicbordet som gäller tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan vara grafikkretsen som är dålig,i så fall är det byte av hela logicbordet som gäller tyvärr...

 

Då borde felet uppstå även med extern skärm vilket det inte gör.

 

Angående om det är defekt kabel så borde felet i alla fall flimra till när man rör skärmen i olika positioner. Mest troligt är det själva panelen som är defekt.

 

Har du "drulleförsäkring" så hade jag tagit det den vägen, kan ju vara en "transportskada i väskan". Alternativt så prövar du lyckan med din treåriga reklamationsrätt hos din handlare där du köpte datorn alternativt närmast Apple Store eller APR, men hur bevisar man att man själv inte orsakat skadan? Ord mot ord där troligtvis, men det är värt ett försök :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på svaret från Matte!!

 

men hur bevisar man att man själv inte orsakat skadan? Ord mot ord där troligtvis, men det är värt ett försök :crossfingers:

 

Är det inga märken eller bulor på den så kan knappast skadan kommit utifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då borde felet uppstå även med extern skärm vilket det inte gör.

 

Angående om det är defekt kabel så borde felet i alla fall flimra till när man rör skärmen i olika positioner. Mest troligt är det själva panelen som är defekt.

 

Har du "drulleförsäkring" så hade jag tagit det den vägen, kan ju vara en "transportskada i väskan". Alternativt så prövar du lyckan med din treåriga reklamationsrätt hos din handlare där du köpte datorn alternativt närmast Apple Store eller APR, men hur bevisar man att man själv inte orsakat skadan? Ord mot ord där troligtvis, men det är värt ett försök :crossfingers:

Jag pratade med försäkringsbolaget väl när det hände och dom hänvisade ju direkt att gå till applebutiken då det bara uppstod från det blå. När jag pratade med applebutiken så skulle dom kolla på det men jag skulle få betala service avgiften då garatin gått ut, jag kände att det skulle bli ord mot ord så jag sket i det. Nu har jag i alla flall pillat i datorn så antingen får jag pröva byta ut panelen själv eller sälja den vidare, nåt värde bör den väl ha för den fungerar ju fint i övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då borde felet uppstå även med extern skärm vilket det inte gör.

 

Angående om det är defekt kabel så borde felet i alla fall flimra till när man rör skärmen i olika positioner. Mest troligt är det själva panelen som är defekt.

 

Har du "drulleförsäkring" så hade jag tagit det den vägen, kan ju vara en "transportskada i väskan". Alternativt så prövar du lyckan med din treåriga reklamationsrätt hos din handlare där du köpte datorn alternativt närmast Apple Store eller APR, men hur bevisar man att man själv inte orsakat skadan? Ord mot ord där troligtvis, men det är värt ett försök :crossfingers:

 

ja,det har du rätt i!,missade att han hade testat med extern skärm,sorry my misstake :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCD`som behöver bytas, det är jag 99% säker på (det är aldrig kabeln)! Ge dig dock inte på att byta ut den, köp i sådana fall en hel skärmenhet (dyrare, men då finns det i alla fall en chans att du får ihop den sen!

 

Annars finns det sådana som kan hjälpa dig, hör av dig om du vill ha tips på en bra kille i Stockholm som jobbar med det (både privat och på jobbet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu vet jag ju inte om du har en 11" el. 13" men på ebay kan du hitta kompletta skärmar till bra priser om du vill byta själv.

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmacbook+air+2012+lcd&_nkw=macbook+air+2012+lcd&_sacat=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...