Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering av operativsystem på gammal Macbook


Madyson

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

jag har börjat använda en gammal Macbook som har stått oanvänd länge. Hitintills har jag nöjt mig med att uppdatera programvaran i datorn men nu börjar jag fundera på om det inte är dags för ett nytt os eftersom vissa program inte kan användas med mitt gamla os. Jag är inte så kunnig och har som sagt inte använt den mycket tidigare så jag behöver lite hjälp.

 

Min nuvarande version av Mac OS X - 10.5.8.

 

När jag går in på Macs hemsida står det att jag ska DL via MacAppStore. Problemet är att jag inte har det på min dator och kan inte hitta det på deras sida. Jag har inte heller tillgång till deras kostnadsfria support.

 

Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt? Jag skulle vara mycket tacksam för all hjälp.

 

/Madyson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du talar om vilken årsmodell mm om din dator är det lättare att hjälpa dig.

Kanske är den för gammal för att kunna uppdateras

 

Många program kan hämtas här

http://support.apple.com/sv_SE/downloads/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså version Mac OS X 10.5.8. Senaste Mac OS X är 10.9.x. Och om några månader räknar vi med att ha 10.10 (Apple har utlovat det, men vi vet inte exakt när det släpps mer än någon gång i höst).

Mac OS X 10.5. Leopard kom år 2007. Frågan är om din dator har en Intel-processor eller om den använder en Power PC. Leopard var det sista operativsystemet för Power PC. Detta innebär att om du har en dator med Power PC så kan du inte uppdatera.

Om du har Intel, så kan du uppdatera, men till vilket OS beror på vad du har för dator.

Gå in under Äpplet - Om den här datorn och Mer info och tala om vad den säger.

App Store kom med Snow Leopard, Mac OS X 10.6.

Eftersom du skriver Macbook så har den troligen Intel, för Macbook kom med Intel. Om du inte menar iBook, den har Power PC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är köpt i början av 2009 om jag kommer ihåg riktigt.

Om den köptes som ny år 2009 så har du Intel och du kan uppdatera till Snow Leopard, som lanserades sommaren 2009. Du köpte alltså datorn precis strax innan Snow Leopard kom. Ring Apple och hör om de har någon 10.6 Snow Leopard att sälja till dig. Det är så gammalt idag så det är inget som vanliga butiker lagerför... men det kan eventuellt vara möjligt få det från Apple, det har gått förut. Apple Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den köptes som ny år 2009 så har du Intel och du kan uppdatera till Snow Leopard, som lanserades sommaren 2009. Du köpte alltså datorn precis strax innan Snow Leopard kom. Ring Apple och hör om de har någon 10.6 Snow Leopard att sälja till dig. Det är så gammalt idag så det är inget som vanliga butiker lagerför... men det kan eventuellt vara möjligt få det från Apple, det har gått förut. Apple Store.

 

Modellnamn: Macbook

Modellidentifierare: MacBook5.1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2GHz

 

Så ja, jag har en intelprocessor. Kanske finns det ljus i andra sidan tunneln då. JAg ska ta och ringa Apple och höra om det har Snow Leopard år mig.

Jag tackar hjärtligast för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Modellnamn: Macbook

Modellidentifierare: MacBook5.1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2GHz

 

Så ja, jag har en intelprocessor. Kanske finns det ljus i andra sidan tunneln då. JAg ska ta och ringa Apple och höra om det har Snow Leopard år mig.

Jag tackar hjärtligast för all hjälp.

Denna modell kan köra senaste Mac OS X 10.9 Mavericks. Men du behöver Snow Leopard för att komma åt App Store, varifrån du laddar ned Mavericks. Snart kommer Mac OS X 10.10 Yosemite, som din dator också ska klara av. Både Mavericks och Yosemite är gratis, du betalar bara för Snow Leopard, som SirKnasen länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM har datorn? 4GB får väl ändå anses vara ett minimum för SnowLeopard och nyare OSX

Minimum för Mavericks är enligt Apple 2 GB. En medlem skrev tidigare att det flöt på bra med Mavericks med 2 GB. Men allt beror ytterst på hur man använder sin dator, och vilken subjektiv upplevelse man har har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Kör just nu betan av Yosemite på samma dator med 2Gb ram. Och kan glatt påpeka att den till och med är snabbare än Mavericks ;)

 

Självklart är 2Gb i minsta laget för en dator, även om det fungerar så kan man till exempel inte köra Logic Pro X, och PS CC samtidigt, eller ens Safari och PS CC samtidigt för då fryser hela datorn... Och det är ju så klart Logiskt (no pun intended) ;)

 

Alla nya program kräver mycket minne för att fungera felfritt - så även om det går bra med 2Gb minne - går det Bättre med 4 eller mer. Det handlar om att vänja sig och anpassa sig. (Tror du kan beställa 8Gb på typ netonnet eller cdon för runt 800 kr... Det är det värt).

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få 2x2Gb minne av mig for free. Tror jag har liggandes

 

Har du fler tar jag gärna också några om det är gratis, alla gillar gratis.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bugar! haha gratis är godast! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...