Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tar DropBox hårddiskutrymme?


gudrunholm

Rekommendera Poster

Jag har en relativt ny MacBook Pro med 500 GB diskutrymme. Nu får jag ständiga meddelanden om att disken är full... När jag kollar vad som tar plats verkar DropBox en stor del av anledningen till detta (över 200GB). Men skall SropBox ta plats på hårddisken? Är det inte själva meningen med DropBox att man skall kunna lagra filer där utan att det tar utrymme på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt ny MacBook Pro med 500 GB diskutrymme. Nu får jag ständiga meddelanden om att disken är full... När jag kollar vad som tar plats verkar DropBox en stor del av anledningen till detta (över 200GB). Men skall SropBox ta plats på hårddisken? Är det inte själva meningen med DropBox att man skall kunna lagra filer där utan att det tar utrymme på disken?

Allt som ligger i DBmappen i Finder lagras lokalt på datorn. Det går att använda selektiv synk. Filer eller mappar som man inte använder så ofta kan man välja bort synken på. Då ligger de bara i Dropboxmolnet

 

Klicka på kugghjulet i dropboxikonen

post-64246-0-34391600-1409265912_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt ny MacBook Pro med 500 GB diskutrymme. Nu får jag ständiga meddelanden om att disken är full... När jag kollar vad som tar plats verkar DropBox en stor del av anledningen till detta (över 200GB). Men skall SropBox ta plats på hårddisken? Är det inte själva meningen med DropBox att man skall kunna lagra filer där utan att det tar utrymme på disken?

Ja, dropbox tar plats på disken. Det är en lagrings/synk-tjänst, så du har en kopia på datorn, en på drobox - och lägger du till en enhet till DBkontot så synkas filerna mellan datorna - via Dropbox. Dvs lägger till en fil i DBfoldern (datorn) så dyker den upp på den andra datorn/enheten så den synkat klart med Dropbox (online).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla efter tjänsten Bitcasa. Som Dropbox fast där lagras allt i molnet. For real.

Så utan internet så når du inte heller dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla efter tjänsten Bitcasa. Som Dropbox fast där lagras allt i molnet. For real.

Så utan internet så når du inte heller dina filer.

Och så fort Bitcasa (eller Dropbox utan synk) lägger ner eller låser dig ute av någon obskyr anledning så är dina filer BORTA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox uppgraderade nyss utrymmet, med 10 gånger. Så helt plötsligt har jag 1 TB att leka med. Inte för att jag har behovet, och inte för att det påverkar frågan som ställdes... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så fort Bitcasa (eller Dropbox utan synk) lägger ner eller låser dig ute av någon obskyr anledning så är dina filer BORTA.

 

Bitcasa Har varit väldigt buggigt. Men dom verkar fått bättre ordning på det. En anledning till att jag gick tillbaka. Sen ska man ju ändå ha backup på mer än 1 ställe oavsett vilket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så fort Bitcasa (eller Dropbox utan synk) lägger ner eller låser dig ute av någon obskyr anledning så är dina filer BORTA.

Eller så tar ryska hackare över hela internet :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt ny MacBook Pro med 500 GB diskutrymme. Nu får jag ständiga meddelanden om att disken är full... När jag kollar vad som tar plats verkar DropBox en stor del av anledningen till detta (över 200GB). Men skall SropBox ta plats på hårddisken? Är det inte själva meningen med DropBox att man skall kunna lagra filer där utan att det tar utrymme på disken?

Ta bort dropbox(och filerna) från datorn och anslut till dropbox med webbläsaren så lagras inget lokalt i datorn. Läs även inlägg från Telly82.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort dropbox(och filerna) från datorn och anslut till dropbox med webbläsaren så lagras inget lokalt i datorn. Läs även inlägg från Telly82.

Man kan ju göra så ... men det är ju inte rätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...