Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparera systemdisk/Rädda iPhoto-bibliotek


Henrik Wendt

Rekommendera Poster

Systemdisken blev idag korrupt och den går ej att läsa längre.

Har installerat ny disk och OS X och satt den gamla disken i en USB-vagga.

Försöker nu reparera partitionen för att försöka rädda mitt iPhoto-bibliotek (hittar naturligtvis inte den senaste backup'en Grr) .

Har testat det inbyggda skivverktyget, Diskwarrior och Drive Genius utan att lyckas.

Nån som har några bra idéer på vad jag kan göra för att rädda mitt bildbibliotek?

 

En annan variant än att försöka rädda biblioteket på disken kan kanske vara att lyckas överföra bilderna från min iPad. Synkar hela mitt bibliotek till den så i stort sett allt finns i den. Dock så vet jag inte om de är lagrade i full upplösning, samt hur man "återställer" iPhotobiblioteket i datorn genom att överföra från iPad'en.

Nån som har en aning om detta fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas:

Tyvärr så är disken helt oläslig. Den är utgrå'ad i skivverktyg och går ej att montera i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas:

Tyvärr så är disken helt oläslig. Den är utgrå'ad i skivverktyg och går ej att montera i OS X.

Aj aj, läste på dåligt..Då verkar det som den har kraschat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte helt.

OS X, Diskwarrior och Drive Genius hittar disken, men de kan inte reparera eller rädda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har med framgång använt Data Rescue 3 på kraschade diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har med framgång använt Data Rescue 3 på kraschade diskar.

Samma här.

 

Finns även ett billigare program

 

Photo rescue

http://www.datarescue.com/photorescue/

Men den räddar bara bilder från minneskprt. Inte från hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här.

 

Men den räddar bara bilder från minneskprt. Inte från hårddiskar.

Ok, tog fel, har för mig att jag sett ett program för att enbart rädda bilder på hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Tack för tipset.

Naturligtvis är det en SSD som är svårare att återskapa ifrån.

 

Överväger mer och mer att angripa problemet från annat håll. Det är "bara" iPhoto-biblioteket som jag inte hittar någon fräsch backup på. Övriga filer finns tillgängliga på annat håll.

Senaste iPhoto-backup jag har hittat är från 2013-03 så allt fram tills dess är busenkelt att återskapa.

Sen är det så att jag automatiskt synkar mitt iPhoto-bibliotek till min iPad så resten av bilderna finnns i den. Det gäller bara o hitta ett enkelt sätt att överföra den därifrån till iMac'en.

Nån bra idé nån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...