Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro 2010 Långsam. Uppgradera eller Sälja?


Daniel_88

Rekommendera Poster

Hej igen alla! Och tack för alla svar, det har gått en tid sedan tråden startades och även en tid sedan det sista inläggets lades...

 

Tänkte ge er lite uppdateringar...

 

Jag började med att slänga ut de 12gb ram jag hade i datorn och så satte jag i 8 stycken 4-gigabytare för att totalt få 32gb ram.

 

Sedan fortsatte jag följa era råd genom att köpa ett PCI Express-kort som jag satte min SSD-disk i. Det gjorde inte mycket på hastigheten på SSD-disken... Jag vet inte om jag mäter fel eller inte och jag minns inte nu eller har tillgång till att mäta (sitter på jobbet). De hastigheterna jag fick innan jag köpte Apricorn Velocity Solo X2 var ungefär 220 MB/s på både läs och skriv. Och de hastigheterna jag får nu är nästan på 300 MB/s på läs och skriv. Men det står att denna Apricorn PCI Express-kort till SSD ska kunna gå i hastigheter upp till 550 MB/s och min intel ssd ska kunna klara det också... Jag har inte blåst datorn på några år, hade det hjälpt?

 

Utöver att stoppa in Apricorn Velocity SSD-PCI-Express-Kortet så tog jag och slängde ut min gamla mekaniska lagringsdisk (där jag har alla mina photoshop-filer) och så stoppade jag in den disken ni rekommenderade. Innan jag stoppade i den disken fick jag i Black Magic Speed Test cirka 10 MB/s läs och skriv på min gamla mekaniska... Antar att den var påväg att krascha när som helst. Men när jag stoppade i den nya Western Digital Black på 2TB så fick jag hastigheter på 170 MB/s på läs och skriv och det är nog mest på den externa disken jag märkt skillnad...

 

Datorn känns snabbare i photoshop, det gör den t ex när jag arbetar med stora photoshopfiler på t ex 2GB med massor av lager. Men den har fortfarande inte den prestandan jag önskar...

 

Så mina tankar just nu är:

-Formatera min Macintosh HD och installera från Scratch för att få en fräsch systemdisk.
-Varför får jag bara typ 300 MB/s på min SSD disk nu när den sitter i ett SATA3 PCIe-Kort? Borde kunna få 500 MB/s.
-Köpa nytt grafikkort, har kollat på ett Geforce GTX 970 4GB.
-Det befintliga grafikkortet är ett ATI Radeon HD 5870 på 1GB VRAM

 

Vad säger ni?

 

Med Vänliga Hälsningar Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Grafikkort är inte min grej....

...

OM du tittar på Nordic Hardwares SSD-tester till exempel

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html

så är det stor skillnad ibland på vad man lovar för prestanda och vad som faktiskt går att få ut beroende på en massa saker. Vi ser det också att det skiljer på Macar med olika SSD att den ena toppresterar men den andra är medelbra beroende på vilken krets som sitter i.

...

Vi vet också sedan länge att vissa Intel SSD med Sandforces styrkretsar har stora problem att leverera som de ska. Tyvärr finns det ingen standard att klassificera mot, utan det blir lite lotteri om man inte läser tester....

...

En annan genomgående sak med SSD är att större SSD går snabbare. En 512 är i regel betydligt piggare än en 128.

...

Formatera och köra från scratch är alltid ett bra grepp för att maximera prestandan och utesluta småfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte blåst datorn på några år, hade det hjälpt?

 

// ... //

 

Datorn känns snabbare i photoshop, det gör den t ex när jag arbetar med stora photoshopfiler på t ex 2GB med massor av lager. Men den har fortfarande inte den prestandan jag önskar...

 

// ... //

 

-Varför får jag bara typ 300 MB/s på min SSD disk nu när den sitter i ett SATA3 PCIe-Kort?

Vad säger ni?

# Kan hjälpa, speciellt om man hållit på installera/avinstallera en massa olika saker under åren. Men kan ju också vara bra så du vet att det just är rent.

 

# Använd en annan disk som scratchdisk. Det kan du sätta i inställningarna (PS). Vet inte vilken verison av PS du har, men jag har för mig det finns en begränsning i PS med RAM hur mycke den han läsa in och använda sig av.

 

post-64246-0-80530700-1413901108_thumb.png

 

# Du kanske har mycket på din disk. Har sett en del sidor om hastighet och SSD och den tappar i fart ju mer det ligger på den.

Har själv en likadan MP (mid2010), i o f s bara med 10GB RAM. Visst önskar man alltid att den kunde gått fortare, men man blir ju snabbt bortskämd. PS tuffar på rätt bra. Det som också kan hjälpa är en ordentlig urrstädning av datorn/chassit med. Tyckte det inte var så farligt skitigt där inne, men betsämde mig för att rengöra den... Var mkt värre när man väl började. Sätter sig en hel del på fläktvingar osv, vilket gör att den går varmare (= slöare).

 

 

//btw De minnena du slängde ur. Vad var det, och är det nåt du kan tänkas sälja (billigt)? Jag har 2x4G + 2x1G just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Och återigen, tack för era svar :)

 

Jag har under åren installerat och urinstallerat mycket saker, så det känns som att alla är överens om en formattering och ominstallering. Så det blir det nog till helgen då!

 

Jag har hört talas om dessa sandforce-kretsar och tillhörande problem, men tyvärr efter att jag köpt ssd-disken. Vilka andra ssd-diskar rekommenderas? Och om jag vill ha en disk som kommer upp i hastigheter om 500MB/s som min SATA klarar, vilket fabrikat ska man köra med då? Och kanske en större disk så att inte de program jag använder tar upp 50 - 60% av disken, som det gör nu... Köpte SSD-disken 2012... behöver den redan bytas? :/

 

I photoshop använder jag min nya 2TB-disk som som scratch-disk, den har 80% ledigt utrymme och är bara någon vecka gammal. Vad gäller minnet som photoshop får använda så tror jag jag har enligt vad som är rekommenderat på "Ideal Range"...

 

iEricF: De minnena jag slängde ur stoppade jag i förpackningarna som jag fick de nya minnea i och dom ligger just nu bara på hyllan. Det är 6 stycken 2-gigabytare, totalt 12GB. Är du intresserad av att köpa dom så ge mig ett bud; daniel@dlnmusic.se...

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Och återigen, tack för era svar :)

 

Jag har under åren installerat och urinstallerat mycket saker, så det känns som att alla är överens om en formattering och ominstallering. Så det blir det nog till helgen då!

 

Jag har hört talas om dessa sandforce-kretsar och tillhörande problem, men tyvärr efter att jag köpt ssd-disken. Vilka andra ssd-diskar rekommenderas?

Kolla länken till Nordic Hardwares tips. Just nu ligger Crucial väldigt bra till pris och prestandamässigt. Klicka på länken och scrolla neråt och läs.

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/Rekommendationer-och-utmarkelser.html#content

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om jag vill ha en disk som kommer upp i hastigheter om 500MB/s som min SATA klarar, vilket fabrikat ska man köra med då? Och kanske en större disk så att inte de program jag använder tar upp 50 - 60% av disken, som det gör nu...

 

 

iEricF: De minnena jag slängde ur stoppade jag i förpackningarna som jag fick de nya minnea i och dom ligger just nu bara på hyllan. Det är 6 stycken 2-gigabytare, totalt 12GB. Är du intresserad av att köpa dom så ge mig ett bud; daniel@dlnmusic.se...

Om du redan nu har fler diskar, så kan ju ju flytta över allt som är ditt eget s a s. Bilder, Dokument, Filmer osv... Lägga de mapparna på en annan disk (och symlänka dem på plats) och se om du får mer över. Har en 120GB disk (fr OWC). Anv ≈ 1/3 av den för systemet och program - resten ligger som sagt på annan disk, med symlänkar till de foldrarna till systemdisken.

 

Trevligt... :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Axelman:

 

Får nog bli i sista skedet... Tänkte som sagt formatera datorn till helgen... hjälper inte det är nästa steg nog att köpa ett nytt graffe... har kollat på ett Gigabyte Geforce GTX 970 4GB. https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4gb/825299

 

Eller är det dumt?

 

Tänkte prioritera i ordningen:

 

1. Formatera och installera om hela systemet plus alla program.

2. Köpa nytt grafikkort.

3. Köpa ny SSD (Systemdisk).

 

Anledningen till prioriteringen är att jag tänker att mitt grafikkort är det som lackar (gejmar några timmar per kväll också). SSD:n är ändå OK, men visst, den håller inte prestandan jag pratar om att jag vill ha...

 

Dock verkar det finnas mycket trevliga diskar på länken du skickade och dom Crucial-diskarna, dom funkar bra med en Mac Pro, till skillnad från Intel med Sandforce-kretsar som ni pratat om...?

 

iEricF:

 

Min Macintosh HD (SSD) är 59% fylld och innehåller BARA program, alla bilder och ALLT annat har jag på min nya 2TB mekaniska disk... Men jag har hela adobe-paketet plus apples musikprogram logic och väldigt många plugins till det plus lite datorspel... kanske borde skaffa en större primär ssd-disk...

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte prioritera i ordningen:

 

1. Formatera och installera om hela systemet plus alla program.

2. Köpa nytt grafikkort.

3. Köpa ny SSD (Systemdisk).

Skulle nog vända på de 2 sista...

  • Formatera och installera om hela systemet plus alla program.
  • Köpa ny SSD (Systemdisk).
  • Köpa nytt grafikkort.

Ett grafikkort handlar ändå om en investering på Nk, så handlar om fart, så kan man ju lämna det till sist. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har formaterat om hela systemet och tror det får räcka för tillfället...

 

Men jag kanske gör så som du säger att först köpa en ny SSD och sedan köpa ett nytt grafikkort... Men en ny ssd och ett nytt grafikkort går väl tillsammans på en sådär typ 6000... kul utgift? :)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har formaterat om hela systemet och tror det får räcka för tillfället...

 

Men jag kanske gör så som du säger att först köpa en ny SSD och sedan köpa ett nytt grafikkort... Men en ny ssd och ett nytt grafikkort går väl tillsammans på en sådär typ 6000... kul utgift? :)

 

/Daniel

En SSD får du väll loss för 1-2000,- beroende på vad du vill ha.

 

För grafikkortet... En första åtgärd kan ju vara att plocka ut det och göra rent allt du ser kommer åt. Är pilligt och meckligt, men det kan blir bra (bättre). Bra “verktyg” för det, förutom blåsa luft är Topz och en barntandborste (xtra mjuk). Ett underskattat datorverktyg. ^_^ Är bra till fläktvinga å sånt som är svårt att komma åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock verkar det finnas mycket trevliga diskar på länken du skickade och dom Crucial-diskarna, dom funkar bra med en Mac Pro, till skillnad från Intel med Sandforce-kretsar som ni pratat om...?

 

Grafikkort är inte min starka sida så jag passar där...

...

Du kan använda alla SSD-diskar som har SATA 6. VAd vi vet är att Sandforce har klantat sig rejält och ska undvikas. Crucial som jag länkade till har jag inte provat med enligt NHw är det en högpresterande disk som ger mycket för pengarna. Crucial är ett gammalt och beprövat märke som man kan rekommendera utan att rynka på näsan åt. Samsung har haft en del problem en tid så undvik dem. Är det rea på Samsung kan det vara från partier med dåliga diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super!

 

Jag tror jag gör som Axelman säger och köper en ny SSD disk, den jag har som sitter i är från 2012 och det är en inteldisk med sandforce-krets (som nämnts flera gånger tidigare i denna tråden)...

 

Är det någon speciell modell ni tänker på när det gäller Crucial SSD-disk att sätta som System-disk i min Mac Pro?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super!

 

Jag tror jag gör som Axelman säger och köper en ny SSD disk, den jag har som sitter i är från 2012 och det är en inteldisk med sandforce-krets (som nämnts flera gånger tidigare i denna tråden)...

 

Är det någon speciell modell ni tänker på när det gäller Crucial SSD-disk att sätta som System-disk i min Mac Pro?

 

/Daniel

Ingen kan ju lova att det är lösningen på problemet. Vi kan ju konstatera att SSD-diskar tappar fart med åren och att Intel med Sandforce har varit ett problem.

post-363-0-26782800-1414961413_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kostar ju som billigast 899:- på prisjakt så det var ju inte speciellt dyrt... Men vad var det ni sa? Större SSD-diskar (t ex samma disk fast 512gb för 1799:-) går snabbare?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kostar ju som billigast 899:- på prisjakt så det var ju inte speciellt dyrt... Men vad var det ni sa? Större SSD-diskar (t ex samma disk fast 512gb för 1799:-) går snabbare?

 

/Daniel

Det är den allmänna bilden. Dessutom är risken mindre att en större disk skrivs sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det lutar isåfall åt att det blir en crucial-disk på 512Gb... men samsung-diskarna fick ju väldigt bra hastigheter i NHW's tester... men vad har dom för krets? funkar crucial bättre på Mac Pro än Samsung?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crucial 100 är klart bäst prestanda för pengar. Också väldigt snabb.

...

Samsung 840-kretsarna har problem just nu så undvik dem. OM du vill ha snabbaste i dag så köp en 850. Men kolla priset..... :stjarnsmall:

HÄr om krånglande 840:

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/sa-kringar-du-prestandaproblemen-i-samsung-840-och-840-evo.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då känns det som att jag lägger en beställning på denna inom de närmsta dagarna:

 

https://www.dustinhome.se/product/5010791923/mx100

 

Fick gå upp till en 512GB för att både läs och skriv skulle vara 500MB/s... den på 256 låg bara på 330MB/s skriv..

 

Tror det blir bra... eller?

 

Hur fan gör jag nu då? Har precis blåst min dator... Ska ju sätta denna ny SSD som systemdisk... ska jag slänga ur gamla disken och sätta i den nya och göra en clean install? Eller ska jag bara kopiera allt från den gamla SSD till den nya SSD? Vilket blir BÄST? Om det är smidigt eller tidskrävande struntar jag i... Vill att det ska bli rätt :)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att jag kollat runt lite...

 

Läste på ett forum att man får olika hastigheter på diskarna beroende på vilken PCI-slot man stoppar kortet i... Blev lite sugen på plextors PCIe-SSD "disk"... Läste om den och det var någon kille som inte fick ut full hastighet... Sen var det någon annan som kommenterade i den tråden att han hade stoppat sin plextor ssd disk i fel PCI-slot... en Slot som inte gav tillräckligt med hastighet.... Så jag tror jag tar och testar det när jag kommer hem för min disk ska gå i (enligt intel) snabbare hastigheter än vad den gör nu... Jag kanske har stoppat mitt apricorn velocity kort i fel PCI-port så att jag inte får ut tillräckligt med hastighet...

 

Hur funkar det med hastigheter i de olika PCI-portarna? Hade ingen aning ens om att dom gav olika hastigheter... Vilken ska man stoppa grafikkortet i och vilken ska man stoppa sitt SSD PCI-kort i? Vad gör jag om mitt ssd-kort inte får plats i PCI-porten brevid grafikkortet för att grafikkortet tar för stor plats... kan jag sätta grafikkortet i en annan port då? Eller behöver grafikkortet den snabbaste PCI-porten?

 

EDIT:

 

Har läst lite här... kan engelska såklart, men fattar inte riktigt faktiskt... :dumstrut:

http://support.apple.com/en-us/ht2838

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet ska sitta i det snabbaste uttaget. Så om SSD-kortet inte ryms så får SSD-kortet flytta på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att jag kollat runt lite...

 

Läste på ett forum att man får olika hastigheter på diskarna beroende på vilken PCI-slot man stoppar kortet i... Blev lite sugen på plextors PCIe-SSD "disk"... Läste om den och det var någon kille som inte fick ut full hastighet... Sen var det någon annan som kommenterade i den tråden att han hade stoppat sin plextor ssd disk i fel PCI-slot... en Slot som inte gav tillräckligt med hastighet.... Så jag tror jag tar och testar det när jag kommer hem för min disk ska gå i (enligt intel) snabbare hastigheter än vad den gör nu... Jag kanske har stoppat mitt apricorn velocity kort i fel PCI-port så att jag inte får ut tillräckligt med hastighet...

 

Hur funkar det med hastigheter i de olika PCI-portarna? Hade ingen aning ens om att dom gav olika hastigheter... Vilken ska man stoppa grafikkortet i och vilken ska man stoppa sitt SSD PCI-kort i? Vad gör jag om mitt ssd-kort inte får plats i PCI-porten brevid grafikkortet för att grafikkortet tar för stor plats... kan jag sätta grafikkortet i en annan port då? Eller behöver grafikkortet den snabbaste PCI-porten?

 

EDIT:

 

Har läst lite här... kan engelska såklart, men fattar inte riktigt faktiskt... :dumstrut:

http://support.apple.com/en-us/ht2838

The Mac Pro (Early 2009), Mac Pro (Mid 2010), and Mac Pro (Mid 2012) computers implement PCI Express revision 2.0 for all four slots. Slots 1 and 2 are x16 slots, and slots 3 and 4 are x4 slots.

...

Alltså 1 och 2 har full fart. 3 och 4 reducerad fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja när jag öppnade burken nu när jag kom hem efter jobbet så såg jag att grafikkortet satt på slot två och ssd-kortet på slot ett... alltså satt dom rätt... Jag som hade hoppats på att jag satt ssd-kortet på slot tre eller fyra så att jag bara kunde flytta det till rätt ställe när jag kom hem nu och så vips fick jag ut fulla hastigheten på min disk, men icke...

 

Vad tror ni om plextors PCI-diskar? Dom har ju med dom i ssd-testerna på NHW...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja när jag öppnade burken nu när jag kom hem efter jobbet så såg jag att grafikkortet satt på slot två och ssd-kortet på slot ett...

Jag skulle nog byta plats på dem. Grafikkortet kan bli riktigt varmt och nedanför 1'a sitter ju hyllplanet. Lär bli riktigt varmt mellan 2'an och hyllan då. Sitter disken i slot2 finns det i a f mer luft omkring.

 

Skall en SSD-PCI sitta i snabbaste då? räcker inte 3/4 för den?

 

Typ:

20120713accelsior8.jpg

 

MacObserver..»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...