Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro 2010 Långsam. Uppgradera eller Sälja?


Daniel_88

Rekommendera Poster

Hej Mac World Forum!

 

Detta är min första inlägg här, hoppas jag har kommit till rätt ställe för bra svar, är evigt tacksam isåfall :)

Spec och info först, fråga / problem längst ner...
Jag är ägare till en Mac Pro från 2010.
SPEC:
2 x 2,4 ghz processor
12 gb minne
250gb SSD + 1 tb 7200rpm hdd
ATI Radeon HD 5870 med 1GB, GDDR5 memory
INFO:
Jag flyttade den interna disken (1 TB mekanisk) från att vara primär operativsystems disk till att vara sekundär intern lagringsdisk och satte en intel SSD 250 gb som intern primär operativsystemsdisk.
Grafikkortets fläkt började efter några år låta så jag bytte ut det ordinarie fläktpartiet på grafikkortet till fläktar från en tredjepartstillverkare, dessa fläktar installerade jag på grafikkortet: http://overclockers.co.uk/pimg/HS-048-ZA_400.jpg
För övrigt så har datorn stått på väldigt ofta, den har jobbats med väldigt ofta och väldigt sällan stängts av då jag remotat in till den. Jag har rensat den från damm så ofta jag kan.
PROBLEM:
De program jag arbetar med är primärt grafik-program såsom adobe-paketet samt Logic studio för musikproduktion. Jag tycker att datorn börjar gå segt när jag använder dessa tunga program. (Jag har en ny Macbook Pro från 2013 som går fantastiskt snabbt samt en PC på jobbet med bra tryck i och enligt dom två datorerna så går min Mac Pro långsamt).
SÅ MIN FRÅGA ÄR:
Börjar datorn bli gammal eller kan jag uppgradera den? Jag har funderat på att maxa datorns minne till 32gb (har läst att det är max vad min dator klarar av). Eller gör de nya fläktarna till mitt grafikkort att grafikkortet arbetar dåligt? Ska jag sätta i ett nytt grafikkort? Eller är det ett omöjligt case = sälja datorn och köpa ny?
Hur ska jag få min dator snabb igen?
Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Välkommen till forumet.... :)

Kan ju vara disken (ssd) som börjar ge med sig. Hade en själv som blev sirapsseg strax innan den lämnade in. De har kortare livslängd och är känsliga mot kontinetuerliga överskrivningar. Kolla så du har ordentligt med ledigt utrymme. Eftersom du jobbar med grafik/ljud lär de kräva rel gott om utrymme för tmp-filer och annat.

Adobe... I t ex Photoshop kan du i inställningarna (prefs->performance) gå in och ändra scratchdisk. Prova att lägg den på en annan än - och en med mkt ledigt utrymme.

Annars antar jag att du har kört säkert start och annat innan som rensar upp lite i filträsket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.... :)

 

Kan ju vara disken (ssd) som börjar ge med sig. Hade en själv som blev sirapsseg strax innan den lämnade in. De har kortare livslängd och är känsliga mot kontinetuerliga överskrivningar. Kolla så du har ordentligt med ledigt utrymme. Eftersom du jobbar med grafik/ljud lär de kräva rel gott om utrymme för tmp-filer och annat.

 

Adobe... I t ex Photoshop kan du i inställningarna (prefs->performance) gå in och ändra scratchdisk. Prova att lägg den på en annan än - och en med mkt ledigt utrymme.

 

Annars antar jag att du har kört säkert start och annat innan som rensar upp lite i filträsket. :)

 

Oj! Det var snabbt svar, tack! :)

 

Angående SSD disken så köpte jag den 2012, är det redan dags för den att bli seg?

Jag har testat massa olika inställningar i performance i photoshop, jag har endast min SSD-disk som scratchdisk då jag tänkte att det kanske går snabbast att ha den som scratchdisk istället för att ha den mekaniska disken...

 

Vilket verktyg använder jag för att rensa upp i filträsket med säker start som du säger? Jag har reparerat behörigheter på båda mina skivor i skivverktyg, men det är inte det du menar va?

 

Du tror inte att grafikkortet har någon påverkan på min performance i photoshop? Det är det programmet plus illustrator jag använder mest i adobe-paketet.

 

Tack än en gång :)

 

Edit: finns det någon gräns på hur många procent av disken som ska vara ledig för att det ska vara som du kallar det "mycket ledigt utrymme?".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var snabbt svar, tack! :)

 

Angående SSD disken så köpte jag den 2012, är det redan dags för den att bli seg?

Jag har testat massa olika inställningar i performance i photoshop, jag har endast min SSD-disk som scratchdisk då jag tänkte att det kanske går snabbast att ha den som scratchdisk istället för att ha den mekaniska disken...

 

Vilket verktyg använder jag för att rensa upp i filträsket med säker start som du säger? Jag har reparerat behörigheter på båda mina skivor i skivverktyg, men det är inte det du menar va?

 

Du tror inte att grafikkortet har någon påverkan på min performance i photoshop? Det är det programmet plus illustrator jag använder mest i adobe-paketet.

 

Tack än en gång :)

 

Edit: finns det någon gräns på hur många procent av disken som ska vara ledig för att det ska vara som du kallar det "mycket ledigt utrymme?".

Du hade väl den andra disken där som sekundär? Byt till den då. Att anv en SSD som scratch är inte bra, även om det är ngt snabbare.

 

Jo... säkert start rensar upp i cache och bland tmpfiler. Brukar vara ett bra ställe att börja på s a s. :yeahbaby: Så håll in “shift” under uppstart tills stapeln syns. Sen när du loggat in - starta om som vanligt.

 

Ledigt utrymme... Hur mkt (el lite) ledigt har du nu?

 

Finns väl lite olika teorier om hur mkt man skall/bör ha ledigt. En del kör med GB, andra med %. :) Själv brukar jag hålla mig till %, och ungf 20% av disken som minimum. Annars tänk bara hur mkt RAM du har och dubbla det (läs 12GB bli 24GB) och lägg på lite marginal på det. Virtuellt minne växer fort.

 

Sen har jag sett på ngt ställe (kommer inte ihåg exakt var nu), men just för SSD och i o m att de skriver på ett annat sätt på disken är det bra med än mer ledigt. (typ 1/3 -> 1/2) för bästa prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns väl lite olika teorier om hur mkt man skall/bör ha ledigt. En del kör med GB, andra med %. :) Själv brukar jag hålla mig till %, och ungf 20% av disken som minimum. Annars tänk bara hur mkt RAM du har och dubbla det (läs 12GB bli 24GB) och lägg på lite marginal på det. Virtuellt minne växer fort.

 

Teorier och teorier. Det kan påvisas att prestandan börjar sjunka lite vid 50 GB ledigt. Av erfarenhet vet jag att under 20 GB är farozonen eftersom OS X jobbar i bakgrunden med defragmentering, indexering och lite annat och vill ha svängrum. Under 10 GB är det bara att invänta den slutliga låsningen. Det är inte exakta värden men väldigt bra riktmärken. Att ha mindre än 50 GB ledigt är också dumt eftersom det är väldigt lite plats över om man vill ladda ner RAW-formatbilder och annat.

...

Förr när hårddiskarna var små och OS X tog en tiondel av vad det gör i dag var riktmärket kanske 20%. Nu när hårddiskar är på 4-6 TB blir det ju orimligt. Eller om man slänger i en 128 GB SSD. Det säger sig ju självt att % inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag få min dator snabb igen?

OM du tittar på bilden jag postat så har din MP rejält med power. I stort sett i klass med dagens snabbaste MacBook 15" eller 27" iMac. Så du behöver inte byta maskin.

...

Som jag tänker har du för lite RAM-minne. Dagens program drar mycket RAM-minne så fördubbla det minst. Photoshop kan ta hur mycket som helst bla när du kör filter.

...

Det är sannolikt att du har problem med SSD på något sätt men det spåret är andra inne på.

...

Nu vet jag inte hur burkens inre är bestyckad, men den vanliga hårddiskbussen är den äldre SATA 3 Gbps. Sätt i ett PCI-kort med SATA 6 Gbps så kan du dra nytta av dagens hårddiskars prestanda. Här är en flaskhals! Om din vanliga hårddisk är från 2010 så är dessutom dagens vanliga hårddiskar mycket snabbare.

...

Tips på en väldigt snabb vanlig hårddisk på bild 2.

post-363-0-96401300-1408618660.png

post-363-0-41136200-1408618952_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Vill tacka alla igen för snabba och bra svar.

 

1. Jag började med när jag kom hem från jobbet att rensa på mina interna hårddiskar och flytta över en massa filer till en extern disk. Har nu cirka 50% ledigt på SSD-disken och ungefär lika mycket ledigt på min mekaniska disk. (Skärmdumpar på det i dropbox-länk).

 

2. Gjorde reparera behörigheter på båda diskarna (har hört att det ska vara bra).

 

3. Startade om datorn och höll inne shift för att starta i säkert läge och startade sedan om datorn igen.

 

4. Laddade hem Black Magic Disk Speed Test. Visste inte hur länge testet skulle köras så jag körde det i 15 min och sedan tog jag en skärmdump på resultaten, kanske ni kan utläsa det. Jag förstår inte så mycket av vad det står.

 

5. Tog bort SSD-disken från scratch-disk i photoshop och valde istället att ha den mekaniska disken som scratch-disk i photoshop.

 

 

Vet om att min dator har 3gb/s SATA och att min intel 520-series SSD (tror jag att det är) har 6gb/s SATA och typ 500gb/s läs- och skriv-hastighet.

 

 

Startade photoshop efter ytterligare en reboot och körde igång en 1gb tung photoshopfil med en massa lager och bröte. Flyttade runt lite lager snabbt och zoomade in och ut hela dokumentet för att testa prestandan. (Det är sånna saker som vart sega förut). Datorn är snabbare, men jag skulle kunna tänka mig att den är ännu snabbare. Som Axelman skriver skulle väl datorn vara ett monster när jag köpte den 2010...?

 

Den kostade mycket pengar och sen betalade jag ytterligare 2.000:- för SSD-disken när jag köpte den 2012.

 

Är mer RAM-minne er rekommendation för att datorn ska bli snabbare än snabbast? Jag har funderat på att stoppa i så mycket RAM som datorn klarar av; 32gb. Är det en dum idé?

 

 

Skärmdumpar på Speed Tests osv:

https://www.dropbox.com/sh/nxay8cpjnro3jvs/AAC2JHVoq4sS8Aiuzg2uNb8qa

 

Tack på förhand,

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var min diskprestanda dålig enligt bilderna? Eller det kanske är en dum fråga...

 

Kollade efter noggrannare nu vilken SSD-disk det är jag har. Det är en Intel 520-series, SATA 6Gb/s, read 550 Mb/s, Write 520 Mb/s. Det krävs ju inte så mycket av mig att räkna ut att enligt Black Magic Disk Speed Test (som gav resultatet 216mb/s / 217 mb/s read/write... Min disk går ju bara på halvfart... Då är jag med...

 

Vad hade gett mest skjuts för datorn? Att skaffa ett sånt PCIe-kort så att jag får SATA 6Gb/s till datorn ELLER att köpa mer RAM-minne?

 

Tack för era svar :)

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med det? :)

 

Edit: Sorry läste fel... Jag har 4 slottar per processor... Alltså 8 slottar totalt... Jag använder 3 slottar per processor och i dom slottarna sitter det 2-gigabytare... 3x2x2 = 12...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har lite passande minne i "hamsterlådan" på jobbet som bara ligger och skräpar. Kan kolla på måndag då jag är ledig i morgon :galetglad:

Men lär nog bara vara 2GB moduler och i värsta fall t.om 1GB moduler. Men gratis är ju gott även om det är lite ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var generöst, självklart står jag för frakten isåfall... Har dock funderat ett tag på att ta bort mina 12gb minne som sitter i just nu och köpa 8 stycken 4-gigabytare för att totalt få ihop 32gb arbetsminne... Men har inte vetat om det vart där skon klämmer...

 

Fick tag i ett benchmark-program; Geekbench... Kan ni utläsa resultaten här kanske? Det kanske framgår, utöver minne, vad som är mindre bra i datorn:

 

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/view/2490637

 

Tack på förhand

 

/Daniel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var min diskprestanda dålig enligt bilderna? Eller det kanske är en dum fråga...

 

Kollade efter noggrannare nu vilken SSD-disk det är jag har. Det är en Intel 520-series, SATA 6Gb/s, read 550 Mb/s, Write 520 Mb/s. Det krävs ju inte så mycket av mig att räkna ut att enligt Black Magic Disk Speed Test (som gav resultatet 216mb/s / 217 mb/s read/write... Min disk går ju bara på halvfart... Då är jag med...

 

Vad hade gett mest skjuts för datorn? Att skaffa ett sånt PCIe-kort så att jag får SATA 6Gb/s till datorn ELLER att köpa mer RAM-minne?

 

Tack för era svar :)

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

Din dator är fortfarande ett prestandamonster så den räcker länge än.

...

Du frågar om vad som ger mest skjuts för datorn. Det är två olika åtgärder du jämför som ger olika effekt. Tänk att RAM-minnet är din arbetsbänk och hårddisken är förrådet. Datorn jobbar på detta sättet att när arbetsbänken är full så måste saker plockas fram och tillbaka i onödan mellan RAM och HDD vilket tar onödig tid i sig. Photoshop vill ha hur mycket arbetsbänk som det bara går dvs 32 GB medan Safari klarar sig med 4 GB. Det är länge sedan 16 GB var enorma mängder RAM....

...

Ett SATA 6-kort gör att allt som har med SSD-hårddisken att göra kommer att gå dubbelt så fort som nu. Start av dator, start av program, öppna bildfiler, spara bildfiler, tillfälliga filer mmmm. Köper du en sådan disk som jag tipsade om så får du en vanlig hårddisk att gå i runda slängar tre gånger snabbare än din gamla gör nu. Dels är SATA 6 kanon men utvecklingen av vanliga hårddiskar har gått framåt rejält.

...

MEN:

Mer RAM gör inte datorn snabbare i den bemärkelsen att processorn går fortare. Du anpassar mängden arbetsminne så att burken inte knäar i onödan. Knäar den så upplevs det fortare eftersom man får bort en broms.

Snabbare hårddiskar snabbar upp allt som har med själva hårddisken att göra vilket upplevs som att hela datorn går på steroider. Men även här går inte processor-processer snabbare. Men man minskar flaskhalsarna.

...

Så för att få en kraftfullare dator räcker inte värsta iMacen eller MacBookPro 15" utan du måste upp till en ny MacPro. Så uppgradera är vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Geekbench resultatet verkar dina minnen gå i 1066MHz. De bör gå i 1333Mhz. Har du blandat minnen med olika hastighet? Detta borde förvisso inte påverka hastigheten nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Geekbench resultatet verkar dina minnen gå i 1066MHz. De bör gå i 1333Mhz. Har du blandat minnen med olika hastighet? Detta borde förvisso inte påverka hastigheten nämnvärt.

Mactracer säger:

 

memory speed for certain configurations is 1066 Mhz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp. Hittade denna text under Intels info om INtel 520 SSD

 

Compatibility issues have been reported for Intel® Solid-State Drives using Sandforce* controllers, with certain older chipsets, such as ones used in Apple Macbook Pro* 2009.

http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-034877.htm

 

Dessutom vet vi att Intel har haft problem generellt med Sandforcekretsen överhuvudtaget. HÄr kanske man kan hitta felkällor.

 

https://communities.intel.com/thread/33953

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

 

Axelman:

Efter vad du och andra skrivit i den här tråden verkar min dator ha potential att bli lite snabbare (istället för att sälja den som ursprungsfrågan var)... Om jag lägger typ 4000 5000 kr så kan jag maxa datorns ram-minne. Lägger jag till ytterligare 1000 kr kan jag köpa ett SATA-6-kort för att få ut hela hastigheten ur min intel-disk (om fallet inte är kört för den PGA sandforce-kretsen som du säger). Känner att om jag köper ny dator i samma kaliber kanske det går på 30 - 40 tusen...? Så att uppgradera för några tusenlappar hade vart billigare...

 

SirKnasen:

Angående mina ram-minnen är dom orörda sedan apple byggde datorn. Så alla mina minnen ska vara 1066Mhz. Frågan är, om jag köper nya minnen, kan jag köpa snabbare minnen då? Eller måste jag hålla mig till 1066Mhz?

 

/Daniel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

 

Axelman:

Efter vad du och andra skrivit i den här tråden verkar min dator ha potential att bli lite snabbare (istället för att sälja den som ursprungsfrågan var)... Om jag lägger typ 4000 5000 kr så kan jag maxa datorns ram-minne. Lägger jag till ytterligare 1000 kr kan jag köpa ett SATA-6-kort för att få ut hela hastigheten ur min intel-disk (om fallet inte är kört för den PGA sandforce-kretsen som du säger). Känner att om jag köper ny dator i samma kaliber kanske det går på 30 - 40 tusen...? Så att uppgradera för några tusenlappar hade vart billigare...

 

 

Låt oss använda rätt terminologi. Vad man kan göra är att bygga bort flaskhalsar som kommer att göra att datorn bättre når sin fulla potiential. Processorn kommer inte att göra mer eller att gå fortare. Med mer RAM kommer tunga program att fungera bättre men inte lätta program. Du kan också ha fler program igång samtidigt. Med ett SATA 6 kort tas strypningen bort från SSD-n och du kan även ansluta en ny mycket snabbare vanlig hårddisk. Du kommer att UPPLEVA som om datorn är snabbare. Men du mäter från det att den knäar tills dess att den går som den ska..... inte från normalläge till superturbo.

...

Du MÅSTE ju inte slänga in 32 GB RAM. Du kan ju uppgradera en del och se om det ger tillräcklig effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss använda rätt terminologi. Vad man kan göra är att bygga bort flaskhalsar som kommer att göra att datorn bättre når sin fulla potiential. Processorn kommer inte att göra mer eller att gå fortare. Med mer RAM kommer tunga program att fungera bättre men inte lätta program. Du kan också ha fler program igång samtidigt. Med ett SATA 6 kort tas strypningen bort från SSD-n och du kan även ansluta en ny mycket snabbare vanlig hårddisk. Du kommer att UPPLEVA som om datorn är snabbare. Men du mäter från det att den knäar tills dess att den går som den ska..... inte från normalläge till superturbo.

...

Du MÅSTE ju inte slänga in 32 GB RAM. Du kan ju uppgradera en del och se om det ger tillräcklig effekt.

Jag köper det du säger rakt av, jag förstår vad du menar. Och det är det jag är sugen på att göra. När jag har byggt bort dessa flaskhalsar tror jag att jag kommer ha en dator som räcker i ett par år till med kraft så det räcker för de media-program jag använder datorn till.

 

Vad gäller uppgraderandet av RAM och hur mycket jag ska uppgradera så förstår jag det som att man måste ha lika stora minnen till varje processor. Alltså att jag måste fylla de två slottar som står tomma med likadana minnen som redan sitter i. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten? För isåfall kan jag bara stoppa i två stycken 2-gigabytare till och då får jag "bara" en uppgradering på 4gb. Från 12gb till 16gb.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper det du säger rakt av, jag förstår vad du menar. Och det är det jag är sugen på att göra. När jag har byggt bort dessa flaskhalsar tror jag att jag kommer ha en dator som räcker i ett par år till med kraft så det räcker för de media-program jag använder datorn till.

 

Vad gäller uppgraderandet av RAM och hur mycket jag ska uppgradera så förstår jag det som att man måste ha lika stora minnen till varje processor. Alltså att jag måste fylla de två slottar som står tomma med likadana minnen som redan sitter i. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten? För isåfall kan jag bara stoppa i två stycken 2-gigabytare till och då får jag "bara" en uppgradering på 4gb. Från 12gb till 16gb.

 

/Daniel

Utan att läsa på kan jag inte säga hur det var nu igen. Men det är ganska liten förbättring. Försök att fördubbla RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag fördubbla RAM så måste jag ta ut de som sitter i och köpa helt nya eftersom jag som sagt har 8 slottar och just nu 6 stycken 2-gigabytare.

 

Jag hade tänkt att köpa 6 stycken 4-gigabytare, alltså totalt 6 stycken tot (24gb).

 

Men på sin sida (länken som SirKnasen postade) skriver Apple:

 

Although the memory speed of the UDIMMS is 1333 MHz, they will operate at 1066 MHz or 1333 MHz depending on the processor in the computer.

 

Men kollar jag på kingstons hemsida och letar upp minnen som ska passa min dator, så kan jag ha dessa (som har 1600Mhz):

 

4GB Module - DDR3 1600MHz
Part Number: KTA-MP1600S/4G
Specs: DDR3, 1600MHz, ECC, CL11, 1R, X8, 1.5V, Unbuffered, DIMM, 240-pin

 

Vilka minnen och vilka Mhz ska jag egentligen ha? :S

 

Tack på förhand

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...