Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

App för att kunna blocka samtal ifrån viss kontakt-grupp


wcs

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder min iPhone 5 både privat och i mitt arbete. Problemet med detta är att det ringer jobb-relaterade samtal jämt oavsett om man har semester eller ej. Min önskan vore att kunna blockera alla jobb-kontakter när jag t.ex har semester. Jag söker således efter en app för detta eller om det finns en annan lösning på problemet.

 

Alla mina jobb-kontakter kommer ifrån mitt exchange-konto och alla mina privata kontakter kommer ifrån mitt icloud-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet sent att tänka på det för din del, men jag använder aldrig jobbmobilen privat. Semester och jobb-mobilen ligger på skrivbordet på jobbet, avstängd. :)

 

(Tyvärr vet jag inte lösningen på ditt problem. :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en enkel lösning på ditt problem, en lösning som är inbyggd i telefonen. :)
Funktionen "Stör ej".

Under "Inställningar - Stör ej - Tillåt samtal från" så kan du ställa in vilken grupp som telefonen ska släppa fram när du har funktionen påslagen. Du slår på och av "Stör ej" genom mån-symbolen i inställningscentralen du når genom att dra fingrarna från nederkanten och uppåt.

Denna funktion stänger alltså inte av en viss grupp, utan släpper fram en viss grupp. Alla samtal som är från nummer som inte finns med i gruppen som släpps fram, de släpps alltså inte fram utan blockeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ju helt fantastiskt om jag fick till "Stör ej"! :)

 

Dock så finns bara "Alla kontakter" att tillåta under "Tillåt samtal från". Där skulle jag ju vilja välja "Alla iCloud" men det valet finns som sagt inte ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är ju bara ett distributionssätt, inte en grupp. Du får skapa en grupp i Adressboken (om du kör Mac). Den gruppen ska innehålla alla privata kontakter.

 

(Fast jag gillar inte att man bara kan släppa fram de som redan finns i adressboken. Det betyder att du spärrar din läkare, bilverkstaden, gamla klasskompisar etc etc.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är ju bara ett distributionssätt, inte en grupp. Du får skapa en grupp i Adressboken (om du kör Mac). Den gruppen ska innehålla alla privata kontakter.

 

(Fast jag gillar inte att man bara kan släppa fram de som redan finns i adressboken. Det betyder att du spärrar din läkare, bilverkstaden, gamla klasskompisar etc etc.)

Okej! Jag har tyvärr inte någon Mac. Kan jag skapa grupper ändå? I så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Jag har tyvärr inte någon Mac. Kan jag skapa grupper ändå? I så fall hur?

 

Logga in på www.icloud.com och skapa grupper i Kontakter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Logga in på www.icloud.com och skapa grupper i Kontakter

Underbart!! Tack så mycket! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är ju bara ett distributionssätt, inte en grupp. Du får skapa en grupp i Adressboken (om du kör Mac). Den gruppen ska innehålla alla privata kontakter.

 

(Fast jag gillar inte att man bara kan släppa fram de som redan finns i adressboken. Det betyder att du spärrar din läkare, bilverkstaden, gamla klasskompisar etc etc.)

Poängen med "stör ej" är att man väljer det för att man inte vill bli störd. Om man vill kunna bli uppringd av ens läkare, bilverkstad etc. ja då får man ha dem i den grupp som man tillåter att släppa fram.

 

En och samma kontakt kan finnas i olika grupper samtidigt, grupperna i Kontakter är ju som spellistor i iTunes. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med "stör ej" är att man väljer det för att man inte vill bli störd. Om man vill kunna bli uppringd av ens läkare, bilverkstad etc. ja då får man ha dem i den grupp som man tillåter att släppa fram.

 

En och samma kontakt kan finnas i olika grupper samtidigt, grupperna i Kontakter är ju som spellistor i iTunes. :)

Jo, jag förstår det. Då gäller det att läkaren ringer från en och samma anknytning hela tiden. Att lista vårdcentralens alla anknytningar kan vara tidsödande, för det kan ju dessutom vara en sköterska som ringer. Och man missar samtalet från klasskompisen som man inte sett på många år, och som vill ordna en klassträff.

 

Det vore mer logiskt (tycker jag) att "stör ej" listar de man inte vill bli störd av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...