Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro (sent 2013) överhettad!


AXUU

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag äger den senaste modellen av Macbook Pro och jag upplever att den blir fruktansvärt varm.

 

Den blir tokhet så fort jag gör något mer ansträngande än att surfa på Facebook/YouTube. Det kan vara att uppdatera en app eller spara ner en 10 sekunder kort oredigerad film i iMovie. Graderna är omkring 90 - 100C. Fläktarna går i 2500 rpm direkt. Jag har mätt denna temperatur med appen "temperature gauge" som jag köpt (https://itunes.apple.com/se/app/temperature-gauge/id467830521?mt=12).

 

Datorn har "lagats" en gång för att teknikerna hittade något fel, men när jag lämnade in den andra gången för att problemet inte var löst hittade de inget konstigt. Apple menar att den är byggd för att klara dessa temperaturer.

 

Upplever någon samma sak? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Inte för att det är något mer än en kontrollerbar inställning, men testa installera smcFanControl och välj att köra 6200 rpm på fläkten så att den iaf kyler ner datorn till 45-50 grader och se om det fungerar? Sen efter det kan du ju själv välja vilken rpm du tycker den ska ha som standard o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren. Jag ska testa det ni skrivit och sen också testa tyngre programvaror (de som jag faktiskt köpte datorn för).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu har jag haft min dator på reperation för tredje gången och de har bytt logiken även om de ej fann något fel. Upplever faktiskt datorn något stabilare nu. Har inte blivit överhettad än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" eller 15"?

...

Det är snart dags att kräva ett byte. Kolla med konsumentverket.

...

Glöm Fan control. Macarna är utmärkta på att reglera. Fungerar inte det är det fel som måste lagas. Sätt inte plåster på en varböld.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" eller 15"?

...

Det är snart dags att kräva ett byte. Kolla med konsumentverket.

...

Glöm Fan control. Macarna är utmärkta på att reglera. Fungerar inte det är det fel som måste lagas. Sätt inte plåster på en varböld.....

 

 

15"

 

 

Köpte den maxade modellen för filmredigering i bland annat After Effects, därför jag tyckte (tycker) det kändes (känns) onaturligt när (om) datorn bränner mig för att jag sparar ner ett mindre oredigerat klipp i iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

15"

 

 

Köpte den maxade modellen för filmredigering i bland annat After Effects, därför jag tyckte (tycker) det kändes (känns) onaturligt när (om) datorn bränner mig för att jag sparar ner ett mindre oredigerat klipp i iMovie.

NÄr du bränner dig så är det lagom arbetstemperatur på datorn. Vi får ont någonstans +50-60°....processorn vid +100° OM det är som det ska vara med din dator enligt vad du säger vet jag inte. KOllade lite på nätet och det finns en hel del läsning där. Ett tips:

https://discussions.apple.com/docs/DOC-2123

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja aluminium leder ju värme skapligt så det behövs inte mycket för att en MBP ska kännas rätt het.

 

Det kan damma igen väldigt fort, det förnekar jag inte. Men jag hade nyligen öppen min 2,5 år gamla MBP för första gången och hittade till min förvåning knappt ett dammkorn. Kanske borde lugna mig med städningen hemma eller något... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktstyrningsprogram kan i princip bara göra en sak: göra så att fläktarna går snabbare än nödvändigt. Vill man slita på fläkten, stå ut med oljudet, och dränera batteriet: varsågod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja aluminium leder ju värme skapligt så det behövs inte mycket för att en MBP ska kännas rätt het.

 

Det kan damma igen väldigt fort, det förnekar jag inte. Men jag hade nyligen öppen min 2,5 år gamla MBP för första gången och hittade till min förvåning knappt ett dammkorn. Kanske borde lugna mig med städningen hemma eller något... :)

Min gamla PM G4 var i princip igenkorkad i luftintaget efter ett år. Min iMac är rätt så dammig i underkanten efter ett halvår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, tack för era svar. Jag är inte så händig som ni verkar vara - hur tar jag bort dammet enklast utan att skada hårdvaran?

En övrig detalj är att mitt problem också var att när datorn väl blev överhettad så förlorade den mycket prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Min gamla PM G4 var i princip igenkorkad i luftintaget efter ett år. Min iMac är rätt så dammig i underkanten efter ett halvår.

 

En laptop jag tidigare ägde använde jag ofta i soffan och sängen. Liten lägenhet så det fanns inte mycket mer än soffa och säng... Den korkade igen rätt fort av damm, plus att den sjönk ner i madrassen så fläktarna blockades lite. Den blev så het att den stängde av sig själv (alltså >110°) bara av lite flash video. Rengörning av fläktarna och införskaffande av bord gjorde susen :D

 

Intressant, tack för era svar. Jag är inte så händig som ni verkar vara - hur tar jag bort dammet enklast utan att skada hårdvaran?

En övrig detalj är att mitt problem också var att när datorn väl blev överhettad så förlorade den mycket prestanda.

 

Utöver Axelmans länk kan det hända att även denna är av nytta - för MBP retina late 2013. Du ska ju inte byta ut själva fläkten, men övriga steg på vägen dit är ju av hjälp för att komma in i datorn och hitta rätt.

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Late+2013+Fan+Replacement/27217

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...