Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läsa gamla floppy disketter 3.5 MF 2HD


Tomasinho

Rekommendera Poster

Hej forumet för Mac OS Classic!

 

När min syster gick bort 1998 (38 år) hade hon sparat ned dikter från sin Power Mac 6500 på disketter.

Disketterna är av typen 3.5 MF 2HD.

 

Har försökt att hitta en extern floppy disk reader på Amazon uk, så att jag kan komma åt dikterna.

Men hela tiden fått upp budskapet att de inte säljer på grund av postadress utanför UK.

 

Inte heller säker på att de skulle kunna läsa disketterna, då operativsystemet som stöds är Mac OS X.

Ärvde hennes Power Mac 6500, men den finns inte kvar sedan cirka 10 år och har idag ingen Mac, utan bara PC.

 

Vet någon hur jag kan gå till väga för att komma vidare? Bor i Stockholm, Björkhagen.

Målet är att jag ska kunna öppna disketterna och spara ned de på usb-minne.

 

 

/Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppyläsare hittar du här. I Windows* kan du läsa Macformatet via HFSExplorer och Java. Jag vet inte i vilket program/format dikterna är skrivna i, men det vet kanske inte du heller?

 

 

*Edit: Du skriver PC men jag antar att du har Windows. Har du PC med Linux så kan det i regel läsas utan extra programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en ängel Alix!

 

Nu har jag beställt den floppy disk läsare du rekommenderade.

Tack även för informationen om vilket program jag behöver installera för att kunna läsa filerna.

 

Muito obrigado!

 

 

/Tomasinho

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skriv gärna hur det gick så andra kan få råd och hjälp. Händer att dessa frågorna kommer upp om hur man ska läsa gamla disketter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan var det det där med formatet på textfilerna. Jag har själv två års artikelproduktion i något skumt program som min dåvarande redaktion tyckte att vi skulle använda. Nu kan jag inte öppna dem. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...