Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur sparar man en bild från internet, men en 11" mac air?


AndbäckensHvita

Rekommendera Poster

AndbäckensHvita

Jag har bytt från PC till en 11" Mac Air, är supernöjd förutom att jag inte vet hur jag ska göra för att spara en bild från internet då det inte går att högerklicka. Har sökt i forumen och en del skriver att jag ska dra till skrivbordet, men det går inte. För när jag "släpper" bilden så försvinner den. Nån skrev att man skulle trycka shift+cmd+4 vilket inte heller fungerar, eller jag vet ju inte vad jag ska göra sen?

 

Och det mest frustrerande är att jag för ett tag sedan hittade en tråd, gjorde nåt, typ duttade med 2 fingrar och det kom en ruta där alternativet "spara bild" fanns, och det får jag inte längre fram. Hur gör man för att få välja vart man ska spara bilden? kan någon vänlig själ förklara för en amatör som jag hur tusan man gör?

 

Tacksam för raketsnabbt svar!! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från PC till en 11" Mac Air, är supernöjd förutom att jag inte vet hur jag ska göra för att spara en bild från internet då det inte går att högerklicka. Har sökt i forumen och en del skriver att jag ska dra till skrivbordet, men det går inte. För när jag "släpper" bilden så försvinner den. Nån skrev att man skulle trycka shift+cmd+4 vilket inte heller fungerar, eller jag vet ju inte vad jag ska göra sen?

 

Och det mest frustrerande är att jag för ett tag sedan hittade en tråd, gjorde nåt, typ duttade med 2 fingrar och det kom en ruta där alternativet "spara bild" fanns, och det får jag inte längre fram. Hur gör man för att få välja vart man ska spara bilden? kan någon vänlig själ förklara för en amatör som jag hur tusan man gör?

 

Tacksam för raketsnabbt svar!! :-)

Du kan även vänsterklicka och dra till skrivbordet som du beskrev men du måste vänta en halv sekund innan du släpper klicket. När de kommer fram ett plustecken släpper du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du inte kan högerklicka. Menar du att bilden är låst så man inte kan spara den? (det finns bilder på internet som är låsta så "Spara bild" inte är ett möjligt alternativ). Eller menar du att du inte vet hur man högerklickar?

Högerklick, eller sekundärklick, på en Macbook Air gör du genom att först ställa in det:
Äpplet - Systeminställningar - Styrplatta - Peka och klicka - Sekundärklicka.

Här har du flera alternativ att välja på, alternativen illustreras i bilden bredvid så välj det alternativ som du är mest bekväm med.

När du sedan har ställt in högerklick / sekundärklick, så kan du använda det i Safari genom att flytta pilen över en bild och där använda din inställda metod för högerklick / sekundärklick. Nu får du upp en meny och i den så finns en "Spara bild som...".

När det gäller att dra ut bilder från Internet, du för pilen ovanför bilden och håller nere markören och drar bilden utanför fönstret för Safari och till en plats där du vill att den ska vara. Exempelvis kan du dra den över till iPhoto i dockan och släppa så åker bilden in där, eller släppa den på skrivbordet. När du skriver att bilden försvinner, ja det beror på var du släpper den. Det kan handla om att du inte har rört dig med pilen tillräckligt långt ut från Safaris fönster och då "åker bilden tillbaks" när du släpper den, det kan även handla om att du har släppt över en mapp eller så och så har den åkt in i mappen men du har inte tittat i mappen att den finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att spara bilden som beskrivs kan man göra en skärmdump av det man ser, via "skift + cmd + 4". Du får upp ett kors som du klickar och håller ned och drar över det område du vill spara bild av. Dumpen hamnar på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från PC till en 11" Mac Air, är supernöjd förutom att jag inte vet hur jag ska göra för att spara en bild från internet då det inte går att högerklicka.

Förutom att ställa in trackpaden ordentligt så du får högerklicken, så kan man ju alltid “control-klicka” ... som man fick göra på de gamla 1knappsmössen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...