Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel upplösning på en bildskärmen


Grill

Rekommendera Poster

Här är ett fel som håller på att göra mig galen!

Jag har två identiska skärmar - Samsung SyncMaster SA850 till min Mac Pro från 2009. Redan vid köp för ett år sen hade jag problem med att vänstra skärmen visade fel upplösning och det gick inte att ändra. Det löste sig dock med ett tillägg som heter SwitchResX.

Nu efter uppgradering till OSX 10.9.4 har problemet uppståt igen och SwitchResX funkar inte. Macen tycker att vänstra skärmen är en model som heter SMS24A650 men den borde vara SMS24A850. Upplösningen borde vara 1920 x 1200 men den är 1920 x 1080.

Jag har prövat allt:

Bytt kablar, både vid skärm och dator. Felet är alltid vid vänstra skärmen.

Haft bara en skärm.

Fått en ny skärm av Samsung med utbytesgaranti. Samma fel med nya skärmen.

Suttit i timmar med Samsung support och gjort en mängd tester och åtgärder utan resultat.

Tagit bort SwitchResX och alla pref-filer. Startat om tusen gånger. Reparerat skivbehörigheter,

 

Inget funkar! Hjälp mig innan jag måste läggas in på långvården!

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett fel som håller på att göra mig galen!

Jag har två identiska skärmar - Samsung SyncMaster SA850 till min Mac Pro från 2009. Redan vid köp för ett år sen hade jag problem med att vänstra skärmen visade fel upplösning och det gick inte att ändra. Det löste sig dock med ett tillägg som heter SwitchResX.

Nu efter uppgradering till OSX 10.9.4 har problemet uppståt igen och SwitchResX funkar inte. Macen tycker att vänstra skärmen är en model som heter SMS24A650 men den borde vara SMS24A850. Upplösningen borde vara 1920 x 1200 men den är 1920 x 1080.

Jag har prövat allt:

Bytt kablar, både vid skärm och dator. Felet är alltid vid vänstra skärmen.

Haft bara en skärm.

Fått en ny skärm av Samsung med utbytesgaranti. Samma fel med nya skärmen.

Suttit i timmar med Samsung support och gjort en mängd tester och åtgärder utan resultat.

Tagit bort SwitchResX och alla pref-filer. Startat om tusen gånger. Reparerat skivbehörigheter,

 

Inget funkar! Hjälp mig innan jag måste läggas in på långvården!

 

/A

Skumt... Och den heter rätt förstås om du byter plats på skärmarna.

 

Prova QuickRes Free kanske?

http://chriscarey.com/2013/10/04/os-x-mavericks-wont-display-my-monitors-display-resolution/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid den vänstra skärmen som är huvudskärm? (Alltså den med menyraden).

 

Jag tycker att felet borde flytta sig till den högra skärmen om du bara byter videouttag på Macen mellan skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid den vänstra skärmen som är huvudskärm? (Alltså den med menyraden).

 

Jag tycker att felet borde flytta sig till den högra skärmen om du bara byter videouttag på Macen mellan skärmarna.

Ja vänstra är huvudskärm. Felet flyttar sig inte när man byter uttag eller kabel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vänstra är huvudskärm. Felet flyttar sig inte när man byter uttag eller kabel...

Men om du byter uttag så är höger huvudskärmen (tills du ändrar det manuellt). Innan du ändrar huvudskärm, är det fortfarande den vänstra som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du byter uttag så är höger huvudskärmen (tills du ändrar det manuellt). Innan du ändrar huvudskärm, är det fortfarande den vänstra som är fel?

Ja, vänstra är fel oavsett vad jag gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Finns det någon störningskälla vid den vänstra skärmen? På andra sidan väggen, kanske? Eller under skrivbordet? Eller golvet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog den. Konstigt att den inte fanns i Appstore då, om han skrev så.

Nu har jag bytt till en ny DVI-kabel. Det visade sig att man ska ha dual link DVI från 24" och uppåt, något jag inte visste. Men det hjälpte inte.

Finns det någon Preference-fil för bildskärmarna man kan slänga så att den nollställer sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hänger inte riktigt med här...

Vad har datorn för grafikkort?

Ansluts båda skärmarna med DVI till DVI?

 

Du har alltså två identiska SMS24A850?

Märk dem skärm 1 och 2

Hur identifieras skärm 1 när den ansluts till uttag 1 på datorn? Som en SMS24A850?

Hur identifieras skärm 2 när den ansluts till uttag 1 på datorn? Som en SMS24A850?

Hur identifieras skärm 1 när den ansluts till uttag 2 på datorn? Som en SMS24A850?

Hur identifieras skärm 2 när den ansluts till uttag 2 på datorn? Som en SMS24A850?

Anslut skärm 1 till uttag 1 och skärm 2 till uttag 2 på datorn. Hur identifieras skärmarna?

Anslut skärm 1 till uttag 2 och skärm 2 till uttag 1 på datorn. Hur identifieras skärmarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...