Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes sparar filer automatiskt. Hur undvika det ?


Minkowski

Rekommendera Poster

Även för de oinvigda? Underskatta aldrig deras okunnighet. ;)

"Först ett bra övergripande tips från Expressens legendariske (alla journalister verksamma före 1980 är legendariska…) redaktionschef Sigge Ågren: Underskatta aldrig läsarnas intelligens, överskatta aldrig deras kunskaper."

 

http://hd.se/blogg/larsjohansson/2014/08/01/rensa-texten-fran-ogras/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Det är inte riktigt sant att filerna inte hamnar i en databas, för mappen är ju en databas - även om den är öppen så man kan gå in i den så är det ändå en databas i sin funktion och till ljudfilerna finns extra information för sortering och inställningar etc som ligger separat förutom ljudfilerna och som ordnar själva databasen. Det är inte meningen att man ska gå in i iTunes-mappen, lika lite som man ska gå in i iPhoto-mappen. Det är inget man behöver göra heller, för man hanterar ju filerna inuti iTunes eller iPhoto.

 

Och vill man ha ut filer ur iTunes så är det bara att dra ut dem ur iTunes fönstret...

Ja, jo... Det är ju en databas på så sätt att den indexerar och har sin indexering och sånt där, men själva filerna, mp3/4* osv hamnar i foldrar som man sen kommer åt via Finder. Tycker det är smidigt med att kunna komma åt dem där. Är väl inte allt för ofta man är där, men det händer väl titt som tätt. Är det bara en (1) låt kan man väl dra ut en på skrivbordet och jobba med den, men är det flera så är ju foldrarna bättre - t ex om man skall flytta över ett gäng till en annan dator. Är därför jag inte använder iPhoto, för att de bakar in filerna. Skulle kännas väldigt handikappat om man måste exportera bilder hela tiden. :) Nä, jag vill ha mina foldrar då, såman t ex kan ha orgiginalet, psd-filen och de olika färdiga resultaten/bilderna när man jobbat klart med dem, innan de går iväg igen. geek.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes är komplicerad. Det måste ni medge. Speciellt som det förekommer massor av dubletter i filsystemet iMedia. Raderar man en låt från iTUnes finns det troligen en kopia där i filsystemet (som lär vara en databas) och som kan plockas fram. Då kan man aldrig vara säker på om man raderat en låt. Eller om en låt som finns in databasen visas i iTunes fönstret för användaren

Men vill man inte se dessa (och andra= komplikationer då är det bara till att tuta och köra

De flesta gör så. Speciellt Pocatoca moderatorn och hennes gelikar. De anser sig vara intelligenta användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes är komplicerad. Det måste ni medge. Speciellt som det förekommer massor av dubletter i filsystemet iMedia. Raderar man en låt från iTUnes finns det troligen en kopia där i filsystemet (som lär vara en databas) och som kan plockas fram. Då kan man aldrig vara säker på om man raderat en låt. Eller om en låt som finns in databasen visas i iTunes fönstret för användaren

Men vill man inte se dessa (och andra= komplikationer då är det bara till att tuta och köra

De flesta gör så. Speciellt Pocatoca moderatorn och hennes gelikar.

Om du raderar en låt i iTunes så får du frågan om själva musikfilen också ska raderas. Säger du "Behåll fil" då så ligger filen förstås kvar.

post-11001-0-73562400-1407338674_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes är komplicerad. Det måste ni medge. Speciellt som det förekommer massor av dubletter i filsystemet iMedia. Raderar man en låt från iTUnes finns det troligen en kopia där i filsystemet (som lär vara en databas) och som kan plockas fram. Då kan man aldrig vara säker på om man raderat en låt. Eller om en låt som finns in databasen visas i iTunes fönstret för användaren

Men vill man inte se dessa (och andra= komplikationer då är det bara till att tuta och köra

De flesta gör så. Speciellt Pocatoca moderatorn och hennes gelikar. De anser sig vara intelligenta användare.

Aldrig haft några problem med iTunes, trots att jag är normalbegåvad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes är komplicerad. Det måste ni medge. Speciellt som det förekommer massor av dubletter i filsystemet iMedia. Raderar man en låt från iTUnes finns det troligen en kopia där i filsystemet (som lär vara en databas) och som kan plockas fram. Då kan man aldrig vara säker på om man raderat en låt. Eller om en låt som finns in databasen visas i iTunes fönstret för användaren

Men vill man inte se dessa (och andra= komplikationer då är det bara till att tuta och köra

De flesta gör så. Speciellt Pocatoca moderatorn och hennes gelikar. De anser sig vara intelligenta användare.

Jag använder iTunes för jag tycker det är mycket enklare än lösningarna på Windows, jag bytte till Mac för jag tycker det är mycket enklare. Jag har inget intresse av att gå in i databasfiler eller biblioteksmappar för att rota omkring, jag vill bara att saker och ting ska fungera och ge mig enkla och rättframma lösningar för att göra det jag vill. Itunes passar mig utmärkt.

 

Raderar man en låt inifrån iTunes så får man en fråga om man vill att filen ska tas bort från biblioteket, och bejakar man det så sker det också - att den tas bort.

 

Däremot tas den inte bort från TimeMachine, men det är ju så TimeMachine fungerar - TimeMachine är ju ett program för säkerhetskopiering och det behåller det som har raderats så att man kan återskapa. Du har ju tidigare varit inne och letat i iTunes-biblioteket inne i TimeMachine...

 

Jag upprepar igen - det är inte meningen att användaren ska gå in i systemets databaser och bibliotek och pilla på grejerna där. Gör man det så är det att be om problem. Itunes Media-mapp är ett biblioteksmapp, det är en databas. Det är inte en vanlig mapp i Finder.

 

Mac är inte Windows. I Mac håller man sina fingrar utanför biblioteksmappar och databaser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra redovisat Raphael :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej igen. Jag raderar från listan en låt. Lika förbannat finns den låten någonstans i iMedia hierarkin och kan lätt plockas fram. Är detta så det var tänkt ? vad tycker Pocatoca ? när är en låt raderad ? hur vet jag om låten finns i iMedia eller i mitt filsystem ? måste jag titta efter med Show in Finder ? dessa är komplikationer anser jag. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raderar en låt från en spellista så raderas den bara från spellistan ja, för att radera låten från biblioteket behöver du markera låten i biblioteket inuti iTunes (Bibliotek - Musik) och sedan välja att den ska flyttas till papperskorgen. Och sen behöver du tömma papperskorgen. Då är den raderad.

En spellista innehåller inte låtarna i sig, utan en spellista innehåller bara markörer till låtarna som finns i biblioteket. När man lägger en låt i en spellista så flyttas den inte från biblioteket till spellistan, utan den finns fortfarande kvar i biblioteket. Spellistan är bara en sortering, det innebär inte att låten finns på flera ställen, den finns fortfarande bara på ett ställe.

Och du vet var låten finns om du högerklickar / sekundärklickar på en låt och väljer "Visa info" och kollar informationen under: "Plats:" - alltså den sista raden i informationsrutan som kommer upp, första fliken i informationsrutan som heter "Sammanfattning".

 

Du tycker detta är "komplikationer", jag tycker det är enkelt, logiskt och fungerar utmärkt för mig. Men visst, så är jag heller inte någon intelligent människa. Det kanske är därför som iTunes fungerar så bra... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är viktigt att förstå koncept av bibliotek och spellistor för att förstå iTunes. Och att i detta släppa alla tankar på hur saker och ting sorteras internt i iTunes, för det är inte vad som är intressant hur de sorteras på hårddisken, det intressanta är hur de sorteras på skärmen - för sorteringen på skärmen speglar inte sorteringen på hårddisken, de har helt enkelt inte med varandra att göra. Itunes går inte in i en mapp och läser av sorteringen där, utan iTunes skapar sin egen sortering inuti sig självt. Det skapar bara förvirring att gå in i iTunes bibliotek. Itunes har en föränderlig sortering, ingen fast struktur, det innebär att man ändra sorteringen hur man vill inuti iTunes utan att det påverkar var filerna ligger på hårddisken.

Spellistor är bara ett sätt att sortera och lista information i iTunes bibliotek, men spellistorna innehåller egentligen ingenting annat än länkar / markeringar till biblioteket.

På samma sätt fungerar iPhoto. I iPhoto skapar man också spellistor, fast de kallas för album, projekt och sådant. De speglar inte någon sortering eller struktur på hårddisken, för det är inte viktigt hur de ligger på hårddisken.

Jag upprepar än en gång - för att kunna använda iTunes och iPhoto, etc., så gäller det att förstå att man håller sina fingrar utanför databaserna och biblioteksmapparna. Går man in och rotar i databaserna och biblioteksmapparna så är det att be om problem.

Varken iTunes eller iPhoto är läsare av en vanlig mapp, det är inte som bildvisaren eller Windows Media Player fungerar i Windows. Utan iTunes och iPhoto jobbar mot biblioteksmappar och databaser, och man bygger upp strukturen inuti iTunes och iPhoto, inte i biblioteksmapparna och databaserna.

Om man vill använda Mac som en Windows-dator, så installera Windows på den. Mac fungerar på ett annat sätt, Mac fordrar ett annat tänkande. Är man inte intresserad av att använda Mac på det sätt som Mac är tänkt att användas, om man vägrar att använda iTunes och iPhoto på det sätt som de programmen är tänkta att använda, om man inte klarar av att hålla sina fingrar utanför biblioteksmapparna och databaserna, ja då kommer man bara att få problem.. Precis som man får problem om man försöker trampa ner kopplingen på en bil med en automatlåda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen så att Mac är helt enkelt inte ett system för intelligenta människor, utan Mac är en dum burk gjord för ointelligenta människor som jag och många andra på detta forum. Vill man vara intelligent och känna sig som en intelligent människa, kör Windows. :)

Minkowski är helt enkelt för smart och intelligent för Mac, så är det.

Vi dumma och ointelligenta människor som jag har inget behov av att rota omkring i systemets databaser och biblioteksmappar. Vi är för dumma för att förstå behovet av det, istället är vi dumma och glada över att använda iTunes och iPhoto och hantera låtar och bilder inuti dem, och så har vi inga problem heller.

Mac och iTunes skapades för vanliga människor, inte för datortekniker som vill rota ner sig i systemnivå. Jag är en enkel vanlig människa och det är för enkla och vanliga människor som jag som Mac är tänkt för.

Jag har inte en dator för att den ska vara en intellektuell utmaning som ett test på högsta akademiska nivå, jag vill bara att den ska funka och vara lätt, och det är vad iTunes och Mac är för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig haft några problem med iTunes, trots att jag är normalbegåvad

Inte trots, utan på grund av. Det verkar bara vara intelligenta och överbegåvade människor som har problem med iTunes. För enkla, vardagliga och normalbegåvade människor så fungerar iTunes. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar igen - det är inte meningen att användaren ska gå in i systemets databaser och bibliotek och pilla på grejerna där. Gör man det så är det att be om problem. Itunes Media-mapp är ett biblioteksmapp, det är en databas. Det är inte en vanlig mapp i Finder.

Just foldern iTunes Media är väl mer bara ett antal foldrar som databasen/databaserna sedan använder sig av. I foldrarna Musik, Filmer osv ligger ju själva låtarna. Använder de precis som vanliga Finderfoldrar då jag vill/behöver komma åt mina filer. Däremot måste man ju tänka på att man inte ska lägga till/ta bort filer den vägen, utan att det är för ren åtkomst, som filer.

 

post-64246-0-41295100-1407344312_thumb.png

 

Skall jag flytta över 10 foldrar så tar jag ju naturligtvis den vägen och inte drar ut dem från iTunesfönstret. Är ju det som är styrkan och flexibiliteten med iTunes (jmf m t ex iPhoto).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte trots, utan på grund av. Det verkar bara vara intelligenta och överbegåvade människor som har problem med iTunes. För enkla, vardagliga och normalbegåvade människor så fungerar iTunes. :)

 

 

Där ser du, är så obegåvad att jag inte kan skriva rätt..

Mac är för dummies helt klart..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men återigen, vi ska ju inte in i iTunes biblioteksmapp för att sortera och ändra i iTunes. Vill man ta bort en låt från iTunes så raderar man låten inuti iTunes. Under Bibliotek - Musik, och där letar man upp låten och raderar den och där väljer att den tas bort från biblioteket. Sedan tömmer man papperskorgen. Man går inte in i biblioteksmappen och raderar.

Det är inte i biblioteksmappen man bygger upp en struktur och sortering, utan det är inuti iTunes man gör det.

Jag önskar att Apple kunde sätta ett lås på biblioteksmappen, då skulle vi slippa en massa frågor om vad iTunes gör internt i sin egen databas och varför det ser annorlunda ut i biblioteksmappen jämfört med på iTunes-skärmen.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett “lås” skulle vara förödande. Då skulle man tvingas byta musikprogram. Som det är nu behöver jag inte starta iTunes för att komma åt mina filer, vilket man skulle behöva då.

 

Men man skulle kanske kunna göra mappen “readonly” för användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Itunes biblioteket är tillgängligt i andra applikationer utan att man behöver starta iTunes. Det har jag redan skrivit i tråden... Pages exempelvis... Tryck på Media i Pages och du har tillgång till iTunes spellistor och bibliotek, så att du kan importera en låt till ett dokument i Pages. Går med andra iWork-program också... Vill man lägga en låt från iTunes till sin hemsida så finns det många webbprogram för Mac som kan läsa iTunes-biblioteket på samma sätt som Pages kan och därmed importera från iTunes utan att iTunes behöver startas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var skitenkelt att hämta låtar från iTunes när jag satte ihop filmklipp i iMovie..då såg man enkelheten med Mac..

En 5 åring hade klarat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Itunes biblioteket är tillgängligt i andra applikationer utan att man behöver starta iTunes. Det har jag redan skrivit i tråden... Pages exempelvis... Tryck på Media i Pages och du har tillgång till iTunes spellistor och bibliotek, så att du kan importera en låt till ett dokument i Pages. Går med andra iWork-program också... Vill man lägga en låt från iTunes till sin hemsida så finns det många webbprogram för Mac som kan läsa iTunes-biblioteket på samma sätt som Pages kan och därmed importera från iTunes utan att iTunes behöver startas...

Yep... Och man kan göra det manuellt med. Speciellt om man inte anv några av de övr programmen. :)+ att då måste man ju starta något annat program istället.

 

I Toast finns också en intergrering av sina låtar, men även den är lite knölig. Går fortare/enklare att dra in filer manuellt.

 

Finder är otroligt bra. Både som desktop/gui, filhanterare och som “program” i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var skitenkelt att hämta låtar från iTunes när jag satte ihop filmklipp i iMovie..då såg man enkelheten med Mac..

En 5 åring hade klarat det.

Men det klarar ju inte Minkowski. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem sidor nu... This is horrendous...

Ja, men så är det när man är medlem i TFF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...