Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Styra vilken AirPort-station en AirPort-högtalare kopplar upp mot?


jensabyx

Rekommendera Poster

Jag har en TimeCapsule och ett antal AirPort Expresser, som är konfigurerade att "utöka nätverket". En av dessa AirPort Expresser är nära min balkong. Jag köpte nyligen en Beolit12 (som är en AirPort-högtalare) till balkongen och kopplade upp den mot nätverket.

 

Med hjälp av AirPort-appen kan jag på min iPhone kolla vilka enheter en given AirPort-station i mitt nätverk är kopplad mot (jag vet MAC-adressen på Beoliten). Beolit12 kopplar snällt upp sig mot nätverket, men den väljer inte nödvändigtvis den bästa AirPort-stationen att koppla upp mot. Det betyder att den ibland kopplar upp sig mot t.ex. TimeCapsulen (som står mitt i hemmet) isf den AirPort Express som är precis bredvid balkongen, vilket innebär att uppkopplingen "blir dålig" och musiken hackar när jag spelar på balkongen.

 

Så frågan är nu, finns det nåt sätt att styra vilken AirPort-station Beoliten kopplar upp sig mot? Kan jag "koppla om" om den kopplar upp sig mot "fel" station? Antar att det här är sånt man inte ska behöva bry sig om när man använder AirPort Expresser som nätverks-utökare, men tydligen är Beoliten inte så smart att den kopplar mot den närmsta stationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan blockera MAC-adressen från att ansluta till en given enhet, så t ex att den inte ska kunna ansluta mot din TC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, hittade det under Tidsbegränsad behörighetsstyrning i AirPort-verktyg. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...