Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur lagrar ni era foton?


jperss10

Rekommendera Poster

Kom inte på en bättre rubrik...men hur lagrar ni era foton?

Själv laddar jag över och lagrar dom i kataloger.

Jag har sedan jag bytte till Mac aldrig blivit riktig kompis med iPhoto då det känns som om jag inte har kontroll över mina foton(nästan 5000 nu).

 

Men i kataloger har jag inte indexera dom etc

 

Min fråga är, hur gör ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Aperture och nog tycker jag att jag har full kontroll över bilderna. Jag ställer in den sortering och struktur som jag önskar inuti Aperture.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder iPhoto just för att slippa mecka och flytta runt bilderna. Har nästan 60000 bilder.

 

Backup har jag flera stycken, lagrad på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bilderna i foldrar. Vill inte ha dem inbakade i databaser, utan vill ha direkt åtkomst till dem. Indexera.... Med Spotlight kan man söka rätt så bra och hitta det man söker med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder iPhoto och har nästan 10000 bilder.

Har delat upp bilderna i Händelser och skapat smarta album som fylls på med bilder efter satta kriterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mina "framkallade" foton på en extern hårddisk och råfilerna på en annan extern. iPhoto har jag bara för att dela med mej av det jag gillar mest till brorsan och morsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaren.

Det jag inte riktigt fattar med iPhoto är hur det jobbar med mitt bildbibiotek.

Lagar den in bilderna i en databas och låter originalen vara för sig?

 

Om jag vill plocka ut ett foto för att förstora, hur får man ut det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill använda iPhoto så ska du inte bry dig om hur den sorterar dina bilder i mappar. Framförallt ska du INTE flytta runt filer/mappar i Finder (eller döpa om dem).



I iPhoto ligger filerna i "Händelser". Normalt skapas en händelse per dag. Du kan dela upp händelser och slå ihop dem, efter behag.



Sedan kan du skapa album eller smarta album. De fungerar som spellistor (eller smarta spellistor) i iTunes. Du kan alltså ha hur många album som helst utan att bilderna tar mer plats.



Du kan exempelvis skapa ett smart album som heter 2009, ett som heter 2010 och så vidare. Ställ in dessa på att visa bilder från den 1/1 till 31/12 för respektive år.



Återigen: Mixtra INTE med filerna i Finder när du använder iPhoto.



Och den mest underskattade funktionen i iPhoto heter "Exportera" och finns i Arkiv-menyn. Den använder du om du vill e-posta bilder eller skicka dem på annat sätt. Där kan du exempelvis välja upplösning i antal pixlar eller skicka full upplösning.


post-11001-0-30192500-1406707326_thumb.png

post-11001-0-72299800-1406707334_thumb.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde svara på din första fråga.

Se till att "kopiera till biblioteket" är ikryssad.

post-11001-0-07563000-1406707548_thumb.png

 

Efter import kan du ta bort de bilder som ligger på annan plats (om du vill).

 

Import från kamera sköter du med fördel direkt i iPhoto. Då blir det inga bilder som ligger och dräller någon annanstans på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det jag inte riktigt fattar med iPhoto är hur det jobbar med mitt bildbibiotek."

Det är inget du behöver förstå, det sker automatiskt i iPhoto och är inte något som du behöver ägna dig åt. Du gör sorteringen och allt hur du vill inuti iPhoto, hur iPhoto sedan gör internt spelar ingen roll för presentationen av bilderna eller hanteringen av bilderna i det gränssnitt du ser.

"Lagar den in bilderna i en databas och låter originalen vara för sig?"

Ja iPhoto påverkar inte originalen, utan när du gör ändringar av en bild så görs en kopia. Originalet behålls intakt. Det går alltså alltid att återgå till originalet. Normalt ser du inte originalet, utan du ser kopian för det är kopian du arbetar mot när du gör justeringar. Men du kan alltid återgå till originalet.

"Om jag vill plocka ut ett foto för att förstora, hur får man ut det då?"

Man exporterar bilden från iPhoto, man kan även dra bilden ur iPhoto. Iphoto-biblioteket är även tillgängligt från Finders filhanterare - i senare versioner av Mac OS X. Detta innebär att om du vill ladda upp bild till en webbtjänst exempelvis så kan du hitta iPhoto-biblioteket under "Medier - Bilder - iPhoto", det ligger nedanför "Enheter" och ovanför taggarna i Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Blir nog att ge sig på iPhoto trots allt.

 

 

Import från kamera sköter du med fördel direkt i iPhoto. Då blir det inga bilder som ligger och dräller någon annanstans på disken.

Nja, mina bilder ligger på en NAS som är åtkomlig för mig och andra vart vi än är i världen. Jag vill nog gärna fortsätta att ladda över bilder från kameran till en fysisk katalog på NAS'en. Andra datorer måste kunna se bilderna nämligen också, inte bara Mac.Import från kamera sköter du med fördel direkt i iPhoto. Då blir det inga bilder som ligger och dräller någon annanstans på disken.

 

Men jag kommer att peka på mitt fotobibliotek från iPhoto så får vi ser hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...