Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om Yosemite[beta]. Buggar och fel...


rallyharry

Rekommendera Poster

 

Det är likadant i Mavericks. Om jag kör kringla+T går det inte skriva i adressfältet utan att markera först, oavsett om föregående flik varit aktiv eller inte.

 

Man får gå in i inställningar och välja att

 

nya flikar öppnas med : TOM SIDA.

 

Då funkar det. Var samma i förra OS X för mig.

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

lite sugen på uppgradera till yosemite nu när det kommit till dp6,nån som kör den o kan säga om det funkar bra nu? nåt som fortfarande INTE funkar? trim enabler,bank ID mm...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har haft följande problem sedan jag började använda Yosemite:

 

* Mail kraschar, hela tiden. Jag kan starta det, ha det i gång i ca 1 minut. Sedan kraschar det, utan undantag. (Använder tredjepartsprogram för mail tillsvidare)

 

* iTunes går inte att starta. Inte heller i felsäkert läge. Försöker man starta det från terminalen kan man seföljande felmeddelande: "LSOpenURLsWithRole() failed with error -10699 for the file /Applications/iTunes.app

Det går dock att starta om jag går in i Finder. Öppnar innehållet i iTunes.app. Går in i Contents sedan MacOS. Öppnar ett terminal fönster och skriver "open" och sedan drag 'n droppar iTunes dit och trycker enter. (Finns säkert enklare sätt att göra det på, men jag är inte särskilt erfaren och har utan någon direkt kunskap testat mig fram.) Det ser alltså ut så här: open /Application/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes. Då startar itunes och verkar fungera normalt.

 

Har förgäves försökt leta information om problemet på google men inte hittat något. Kunde t ex omöjligen hitta något om felkoden -10699.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som har installerat Yosemite Betan som egen partition eller på t.ex. en extern usb-sticka? Tänkte höra om det går bra... Kliar i mina fingrar, vill också testa köra det. Men vägrar installera över Mavericks i nuläget liksom.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sååå... Någon som vet vad detta innebär? :totaltgalen:

 

post-74999-0-14683100-1409757149_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som har installerat Yosemite Betan som egen partition eller på t.ex. en extern usb-sticka? Tänkte höra om det går bra... Kliar i mina fingrar, vill också testa köra det. Men vägrar installera över Mavericks i nuläget liksom.... :P

 

Går utmärkt att installera den på valfri partition eller annan läs och skrivbar lagringsmedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Går utmärkt att installera den på valfri partition eller annan läs och skrivbar lagringsmedia.

 

Tack för svar, dock fick jag detta svaret, tidigare igår av en annan källa... ;) Så håller på nu! - Var ju tvungen att partitionera om min externa först till GUID, så håller fortfarande på med en ny säkerhetskopia i TM sen detta gjordes... Så inte börjat installera Yosemite än... Men snart så.. Då j**lar! ;)

 

(PS. Redemtion Koden löste sig med förresten ja...)

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker Yosemite fungerar bättre än Mavericks fast det fortfarande är en Beta? haha

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker Yosemite fungerar bättre än Mavericks fast det fortfarande är en Beta? haha

 

:D

I början har jag för mig man kunde tanka yosemite gratis, varför hittar jag inte det nu? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början har jag för mig man kunde tanka yosemite gratis, varför hittar jag inte det nu? :(

 

Registrera dig för beta programmet.

 

https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man installerar dp 1,kan man uppgradera direkt till senaste dp7 då?,eller måste man installera alla i tur o ordning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som är Developer och hört något mer om officiell Release Date? Beta7 brukar la va den sista innan GM right? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker Yosemite fungerar bättre än Mavericks fast det fortfarande är en Beta? haha

 

:D

 

Ja, det är nog bara du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man installerar dp 1,kan man uppgradera direkt till senaste dp7 då?,eller måste man installera alla i tur o ordning?

ingen som vet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som är Developer och hört något mer om officiell Release Date? Beta7 brukar la va den sista innan GM right? :P

 

Visste inte att det fanns en oskriven regel som säger det :whistling:

 

Kan lova dig att Apple inte läcker ut sådan information till tredjepartsutvecklarna. Min personliga gissning är att Apple lanserar det i oktober/november, gissningsvis med lite uppdaterad hårdvara på vissa datormodeller, t ex Mac Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon här som är Developer och hört något mer om officiell Release Date? Beta7 brukar la va den sista innan GM right? :P

Visste inte att det fanns en oskriven regel som säger det :whistling:

 

Kan lova dig att Apple inte läcker ut sådan information till tredjepartsutvecklarna. Min personliga gissning är att Apple lanserar det i oktober/november, gissningsvis med lite uppdaterad hårdvara på vissa datormodeller, t ex Mac Mini.

 

Den sista “Betan” brukar väl heta just GM, och sen kommer den officiella.

 

T ex så kom ju iOS8 GM nyligen, och sen på eventet släppte de ju ett datum för den officiella releasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista “Betan” brukar väl heta just GM, och sen kommer den officiella.

 

T ex så kom ju iOS8 GM nyligen, och sen på eventet släppte de ju ett datum för den officiella releasen.

 

 

Mjo fast Golden Master är ju samma som den sen släppta versionen av iOS8, dom har samma build. Så har du iOS8 GM installerad på din enhet nu, behöver du inte uppgradera när den släpps officiellt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om annat Yosemite relaterat så har det idag släpps en uppdatering av iTunes 12 Betan, med mindre kaos bland knapparna på displayen. Även knappar i spellistor har blivit uppdaterade med snyggare detaljer... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Yosemite som daily, orkade inte fixa med partioner.

Måste jag återställa helt om jag vill tillbaka till Mavericks, eller kan jag uppdatera via App store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Yosemite som daily, orkade inte fixa med partioner.

 

Måste jag återställa helt om jag vill tillbaka till Mavericks, eller kan jag uppdatera via App store?

Om du gjorde en ordentlig backup innan, så har du ju den att falla tillbaka på. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gjorde en ordentlig backup innan, så har du ju den att falla tillbaka på. :crossfingers:

Time machine pratar du om?

 

Förstår inte hur man gör, den försökte leta något trådlöst skit, ingen aning.

 

Yosemite funkar dock bättre nu än vad jag trodde, de program som inte funkade behövde bara en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time machine pratar du om?

 

Förstår inte hur man gör, den försökte leta något trådlöst skit, ingen aning.

 

Yosemite funkar dock bättre nu än vad jag trodde, de program som inte funkade behövde bara en ominstallation.

 

Dags att Googla lite på Time Machine så du vet vad det är kanske :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time machine pratar du om?

 

Förstår inte hur man gör, den försökte leta något trådlöst skit, ingen aning.

 

Yosemite funkar dock bättre nu än vad jag trodde, de program som inte funkade behövde bara en ominstallation.

Ja, TimeMachine är ett sätt. Det kan också var en klon (kopia) på disken. 2 bra progr för det är. CCC och SuperDuper. Jag menade bara en ordentlig backup så man har ngt att falla tillbaka på om och ev när det krånglar sen. Spec när det gäller beta-versioner, skall man alltid se till att ha en backup. :crossfingers:

 

- - -

 

Bara för att det är ett “betaprogram“ som de nu har öppet för allmänheten, så kan det vara bra att tänka på lite vad en beta är och var den ligger i utgivningscykeln. Om man jmf med andra program, och med ett rätt klassiskt mönster, så har man 3 faser. Alpha, Beta och RC (nu kör i o f s inte Apple helt efter den modellen men...).

 

Alpha: är i programmets utvecklingsfas.

Beta: är där man testar. Och när det börjar se bra ut kommer...

RC: som är “Release Candidate”, när man putsar på det sista s a s.

 

Men som sagt, nu jobbar inte Apple helt efter den modellen. Det är mer vanligt inom OpenSource osv. Men bara för en lite överblick vad/var en “beta” är. :crossfingers:

 

Kör betan parallellt, just för att testa och känna på den, och inte “istället för”.

 

Jaja, liten parantes bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...