Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svensk synth-pop a la 80/90-talet! står det sig än idag?


raubtier76

Rekommendera Poster

Vad är syftet med populärmusik? Att göra den konsumerande allmänheten glad så att den konsumerar mer.

Fokus med all form av konst bör vara själva kreationen, annars är det inte konst.

Jag vill ta del av konst och skickliga människors kreativitet.

Alltså duger inte populärmusiken i mina öron, ej heller annat som på ett eller annat sätt fastnat i tiden, dvs. har slutat vara kreativ.

 

Trist logik när vi människor är allt annat än logiska för det mesta?

Javisst är det så, men ett val jag gjort.

 

post-5952-0-46232500-1406469892_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Ditt inlägg är mycket likt en hyvling jag fick av iMatte för några år sedan :), och den ursinniga reaktionen nu blev mao. ett slags bekräftelse på min (eventuella) tes.

 

 

Intressant, ett helt igenom elitistiskt bråk alltså. Har jag faktiskt glömt bort / förträngt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är varken rasande eller elitistisk, eller skummar av indignation. Snarare tvärt om. Jag vägrar att sätta mig i positionen som smakdomare, eller som speciellt tåöm, och jag sätter gärna min musiksmak under lupp. Däremot gör jag inte anspråk på att sitta inne med en universell sanning. Den enda smak jag kan ha synpunkter på är min egen, och jag har inga problem med att erkänna att jag har guilty pleasures på musikens område. Tages eller Shanes är dock ingen sådan, däremot en sådan banalitet som Bing Crosby.

 

Det är väl kanske snarare så att jag reagerar på alla försök att klumpa samman vilka människor det än månde vara och ge dem kollektiva egenskaper. Smålänningar är inte snåla, och en-ann-är-inte-lika-god-som-en-ann. Det finns bra och dålig musik, och det finns genrer. Men den egenskap du tillskriver "svenska män", tänk på att den gäller dig också.

 

Birger Sjöberg upplever jag som tämligen överskattad och med ett självförhärligande ego. Om du, jo du, upplever det som provocerande att jag ifrågasätter honom så är jag ledsen för det. Det gör honom inte bättre i mina ögon. Ej heller bör det påverka din upplevelse av honom vad jag tycker.

Det bör inte, men antagligen påverkar det. Din upplevelse av leverpastej påverkas antagligen av vad andra säger att de tycker om leverpastej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svolder,

Frågan om varför det är så, vill du följaktligen inte tala om eftersom du alldeles uppenbart inte håller med om premissen.

Nej, jag håller inte med om premissen. Alltså är det lika svårt att diskutera det som att diskutera vilken sorts ost månen är gjord av.

Jag antyder dels, med Shakespeare, att det kan ha att göra med att musiken - banal eller sakral - rör vid vid något som är så personligt att man inte vill tala om det, men dels - att det i Sverige kan ha andra orsaker. En spekulation skulle kunna vara att eftersom Sverige relativt sett är ett så oerhört framgångsrikt exportland på just den kommersiella musikens område blir det till att röra vid "svenskhetens" själva nerv och väsen (det svenska musikundret produceras f.ö. företrädesvis av män) särskilt som analogin till den (åtminstone tidigare) så framgångsrika svenska bilindustrin (också producerad av män) och de snarlika stingsliga reaktionerna på ifrågasättande av svenskens myckna bilåkande ligger så nära till hands. (Men det vill du nog inte heller debattera.)

Jag kan diskutera både Wilhelm Peterson Berger och bilåkande, men senast vi diskuterade bilåkande höll du inte med om premissen att det går att skapa ett miljövänligt individualiserat bilåkande. Då blev du ytterligt upprörd och tyckte att man fick skylla sig själv om man bodde på landet. Skall vi ta upp den diskussionen igen?

 

Wilhelm Peterson Berger är väl mest känd genom Frösöblomster, men att han är man kan jag ju inte neka till. Och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte om jag håller med om. Tvärtom börjar tråden bli riktigt intressant. ...

Det är nu en helt annan sak. Men var så god, det är helt okej för min del, jag har dock inga betydelsefulla åsikter själv i frågan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din upplevelse av leverpastej påverkas antagligen av vad andra säger att de tycker om leverpastej.

Förmodligen inte. Jag äter inte leverpastej trots att omgivningen gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag håller inte med om premissen. Alltså är det lika svårt att diskutera det som att diskutera vilken sorts ost månen är gjord av.

 

Alltså... - case closed, när det gäller vår diskussion i den här tråden.

 

Jag kan diskutera både Wilhelm Peterson Berger och bilåkande, men senast vi diskuterade bilåkande höll du inte med om premissen att det går att skapa ett miljövänligt individualiserat bilåkande. Då blev du ytterligt upprörd och tyckte att man fick skylla sig själv om man bodde på landet. Skall vi ta upp den diskussionen igen?

 

Det där är verkligen lite trist att läsa, och en debatteknik som jag trodde var just dig främmande. Synd... :ermm:

 

Nå, eftersom det bara var den inledande meningen om våra olika erfarenheter av musikaliska ungdomsupplevelser som var riktad specifikt till dig, så kanske det finns någon annan (med förhoppningsvis lite mindre ömma kultur- och smakdomartår) som vill fortsätta att diskutera frågan om varför musik är ett så ängsligt ämne att debattera, medan det är fritt fram att panga på inom andra kultur- och konstyttringar, och det just i Sverige. Annars blir detta mitt sista inlägg i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså... - case closed, när det gäller vår diskussion i den här tråden.

 

 

Det där är verkligen lite trist att läsa, och en debatteknik som jag trodde var just dig främmande. Synd... :ermm:

 

Nå, eftersom det bara var den inledande meningen om våra olika erfarenheter av musikaliska ungdomsupplevelser som var riktad specifikt till dig, så kanske det finns någon annan (med förhoppningsvis lite mindre ömma kultur- och smakdomartår) som vill fortsätta att diskutera frågan om varför musik är ett så ängsligt ämne att debattera, medan det är fritt fram att panga på inom andra kultur- och konstyttringar. Annars blir detta mitt sista inlägg i den här tråden.

Snälla, jag har inga ömma kultur- och smakdomartår. Tvärt om. Jag tar inte på mig rollen av att vara smakdomare. Jag kan bara ha synpunkter på min egen smak. Vad andra gör får de själv ta ansvar för. Jag har samma kvalitetskrav på mitt musiklyssnande som jag har på mitt litterära intresse, om inte högre, jag har samma kvalitetskrav på mitt konstintresse, men jag tar inte på mig att berätta för andra vad som är bra eller dåligt. Det får de komma underfund med själv. De behöver inte mig som besserwisser som springer omkring och berättar för dem vad de skall tycka om eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den elektroniska musiken därför att den är experimentell och banar väg för ny musik.

Som den som växte fram i Tyskland på 70-talet då tyskarna var trötta på det magra utbudet på egen kultur, inte minst den musikaliska.

 

Jag tänker på grupper som Tangerine Dream, Kraftwerk och artister som Klaus Schulze som bidragit ofantligt till den musikaliska arenan och har inspirerat fler än några andra musikaliska grupper i modern tid. Det är väldigt spännande tycker jag och har därför följt det med stort intresse i över 30 år.

 

tangerinedream02.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kanske var fel av mig o starta tråden? ville bara se om någon höll med mig,men det verkar ju som det har blivit ganska mycket off topic, o påhopp på det ena o andra,ska vi göra ett nytt försök o hålla oss till trådens ämne utan att gnälla på vad som är bra eller dåligt o annat tjafs? följ rubriken...that´s it! annars låt bli o skriv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vara TS. Du bestämma.

(men det var inte fel av dig att starta tråden)

 

Jag förstår däremot inte hur man ska kunna skriva "on topic" utan att komma in på "vad som är bra eller dåligt (o annat tjafs)"

Vad menas isf med "står sig än idag"? :fundersam:

 

P.S. Dessutom bekräftar även du därmed min tes om den svenska ängsligheten ifråga om att diskutera musiksmak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instrumenten har stått sig och inte bara det, de fullständigt dominerar i musikproduktionen därför att de är så överlägset mycket bättre för den kreative musikern med många idéer. Musikstilar kommer och går medan instrumenten består.

 

Det sägs att de bästa konstnärerna har alltid använt sig av sin tids främsta instrument och idag är det definitivt synthesizern tillsammans med en dator, eller rent av helt i datorn som mjukvara, som Logic pro X eller Propellerheads Reason som är under ständig utveckling.

 

Det går knappt att hitta en studio utan syntharna och annan elektronik. Till och med efterbliven dansbandsmusik som aldrig tycks förändras använder dessa instrument numera!

 

post-5952-0-48635000-1406491909_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instrumenten har stått sig och inte bara det, de fullständigt dominerar i musikproduktionen därför att de är så överlägset mycket bättre för den kreative musikern med många idéer. Musikstilar kommer och går medan instrumenten består.

 

Det sägs att de bästa konstnärerna har alltid använt sig av sin tids främsta instrument och idag är det definitivt synthesizern tillsammans med en dator, eller rent av helt i datorn som mjukvara, som Logic pro X eller Propellerheads Reason som är under ständig utveckling.

 

Det går knappt att hitta en studio utan syntharna och annan elektronik. Till och med efterbliven dansbandsmusik som aldrig tycks förändras använder dessa instrument numera!

 

attachicon.gifLogic-Pro-X.jpg

En synt kan inte göra bråkdelen av vad några musiker med en violin, trombon, en bra flygel eller vilka instrument som helst kan göra. Syntar bara härmar eller mixar ljud som nästan låter som riktiga instrument. De syntljud som användes av rock- och jazzmusiker på 70-talet är helt ute idag. Samma gäller 80- och 90-talets syntband, knappt någon lyssnar på dem idag bara för att de i längden blir så oändligt enahanda och tråkiga.

 

Att syntar skulle vara "överlägset mycket bättre för den kreative musikern med många idéer" är bara jönsigt. Fråga Esa Pekka Salonen eller vem som helst som på allvar sysslar med kreativitet och komponerande.

 

Dansband (och många pop/rockband) använder syntar och trummaskiner för att det förenklar deras arbete, inte för att vara originella. Färdiga stämmor och trumkomp gör bandens arbete på alla sätt enklare (och tristare) än om de skulle ha levande musiker på alla platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instrumenten har stått sig och inte bara det, de fullständigt dominerar i musikproduktionen därför att de är så överlägset mycket bättre för den kreative musikern med många idéer. Musikstilar kommer och går medan instrumenten består.

 

...

Jag kan nämna ett femtiotal (minst) instrument som stått sig hundratals år eller mer än de fantastiska syntarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nämna ett femtiotal (minst) instrument som stått sig hundratals år eller mer än de fantastiska syntarna.

Det är just det, inget annat instrument har brett ut sig bland musiker i studios mer än just synthesizern och av goda skäl.

Det var ett svar på TS fråga om svensk synthpop står sig och mitt svar var ju att musikstilar kommer och går men synthen är definitivt kvar för att stanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...