Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EOS Digital 30D till G4


Trollet85

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Canon EOS Digital 30D som jag vill kunna koppla in till min G4 med os x 10.3.5.

USB-kabel har jag redan provat med då iPhoto startas och inte hittar mina bilder. Drivrutiner ska väl inte behövas? Hur ska jag kunna flytta över bilderna till min G4? Minneskortsläsare är inget alternativ.

 

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bilderna raw eller jpg? Tror inte att raw stöds på en sådan gammal mac med så gammalt OS.

 

Varför är inte kortläsare ett alternativ? För det kan vara din enda chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon EOS Digital 30D som jag vill kunna koppla in till min G4 med os x 10.3.5.

USB-kabel har jag redan provat med då iPhoto startas och inte hittar mina bilder. Drivrutiner ska väl inte behövas? Hur ska jag kunna flytta över bilderna till min G4? Minneskortsläsare är inget alternativ.

Om man kopplar sin systemkamera direkt till datorn, så vet jag att vissa av Canons kameror kräver att man ändrar en inställning i kameramenyerna som gör att datorn upptäcker den som en lagringsenhet. Kolla och se vad det finns för alternativ.

 

Om Ditt iPhoto är av äldre modell (datorn och operativsystemet tyder på det), så är det inte säkert att iPhoto känner igen råformatsfilerna (om Du fotograferat i det formatet).

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bilderna raw eller jpg? Tror inte att raw stöds på en sådan gammal mac med så gammalt OS.

 

Varför är inte kortläsare ett alternativ? För det kan vara din enda chans.

 

Bilderna är inte raw-format, de är jpg.

 

Jag föredrar ju att koppla in kameran på en gång och slippa koppla in en extern enhet.

 

Om man kopplar sin systemkamera direkt till datorn, så vet jag att vissa av Canons kameror kräver att man ändrar en inställning i kameramenyerna som gör att datorn upptäcker den som en lagringsenhet. Kolla och se vad det finns för alternativ.

 

Om Ditt iPhoto är av äldre modell (datorn och operativsystemet tyder på det), så är det inte säkert att iPhoto känner igen råformatsfilerna (om Du fotograferat i det formatet).

 

 

/ Kiwi

 

Jag kollade det men det finns ingen sådan inställning som man måste ändra.

 

iPhoto-versionen är 5.0.

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med kortläsare är att det går snabbare att importera än direkt från kameran. Så jag använder alltid kortläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker kameran upp som en egen enhet i Finder? Kolla i så fall om det går att se bildfilerna i sig genom Finder.

 

Det låter som om iPhoto tror att bilderna redan är importerade, så det är därför programmet inte visar någonting. Fast det verkar ju inte ha fungerat från början... Jaja.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag föredrar ju att koppla in kameran på en gång och slippa koppla in en extern enhet.

 

 

 

Så resonerade jag själv en gång i tiden. Men efter att ha testat en läsare en gång så går jag aldrig tillbaka. Processorn i en 30D är dessutom så slö att du nog hinner gå över till grannen och låna en läsare och ändå få över bilderna snabbare än att ta dem direkt från kameran till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker kameran upp som en egen enhet i Finder? Kolla i så fall om det går att se bildfilerna i sig genom Finder.

 

Det låter som om iPhoto tror att bilderna redan är importerade, så det är därför programmet inte visar någonting. Fast det verkar ju inte ha fungerat från början... Jaja.

 

 

/ Kiwi

 

Kameran dyker inte upp som en egen enhet i Finder.

 

Testa programmet Bildinsamling i Panther. Kolla det, det kanske funkar.

 

aa, kan prova nu ikväll ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, hittar inte USB-sladden, så det får bli någon annan gång inom 1-2 veckor. Jag ska resa bort så jag kommer hem på söndag nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade upp manualen för Din kamera. Där står det att Du ska till menyval Communications och där välja »Print/PC«. Om man inte väljer det, säger menyn att datorn inte kommer att känna igen kameran.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hej, som jag sa i ett tidigare inlägg så skulle jag åka bort och inte komma hem förän på söndag nästa vecka, när jag letade efter batteriladdaren till min EOS 30D så hittade jag den här sladden och eftersom jag hade packat av misstag ner min G4:a så testade jag tipset som stod i Alix senaste inlägg, och då kopplade jag in kameran lite snabbt och startade Bildinsamling, och när jag kom tillbaka efter att ha hämtat en Fanta i kylen, så hade datorn känt igen kameran och jag kunde flytta alla mina bilder, men jag kopierade över bara en enda och bestämde mig för att fixa resten av bilderna när jag kom hem, så när jag kommer hem på söndag så tänker jag flytta resten av bilderna till G4:an. Så tack för det avgörande tipset Alix!

 

Jag återkommer när alla bilderna är överförda och fixade.

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja hej!

 

Ursäkta att jag skriver ett inlägg så här sent, men jag glömde bort det.

Bilderna är överförda och klara och ligger på min NAS just nu!

 

Tack för all hjälp!

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...