Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg och puckad MacBook


Granaato

Rekommendera Poster

Hej. Jag är absolut sämst när det kommer till datorer och fattar inte vad som är fel på min. Fläkten går i gång som fan och datorn blir snabbt varm. Kan t.ex. inte streama från netflix för att datorn låter för högt och blir extremt varmt. Sedan är datorn allmänt seg, kan inte flytta foton in i nya mappar, den hänger sig och tar låååång tid på sig att starta upp program ect.

 

Tips på vad jag kan göra? Försöker för tillfället få över filer till extern hårddisk för att sedan kunna formatera om datorn och se om det kan hjälpa. Finns alla filer under Alla Filer? Bara så jag inte råkar missa att få med massa bilder eller musik eller så..

 

Har fått tips om att skaffa större minne osv. men det vågar jag inte pilla med själv men kanske är värt att lämna in?

 

Och hur formaterar man? :P Är som sagt helt otroligt ointresserad och därför helt sämst på datorer, och sämst på att googla. Har en skiva som det står " Mac OS X Install DVD" Som är version 10.6.1 men min dator är Version 10.9.3, funkar det ändå? Är rätt säker på att min mac är från 2011 men skivan jag har är från 2009, troligtvis till min förra mac helt enkelt. Funkar det ändå? Eller måste jag köpa mig en skiva för rätt årtal osv?

 

Har även kollat på bredbandskollen.se där det stod att mitt internet gick för segt, hur fixar man det?

Efter att ha googlat allt detta i typ ett år har jag gett upp och hoppas nån datanörd kan ge mig svar istället. Tack på förhand!

 

Min dator:

2.4 GHz Intel Core i5
4GB 1333 MHz DDR3
Macintosh HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många felkällor..Hur mycket ledigt hårtddiskutrymme har du?

Fläkten kan vara igensatt av damm

Hårddisken kan vara på väg att ge upp.

 

Sen har du väl lite RAM-minne, 8 GB bör du minst ha..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda en OS X-skiva som hört till en annan dator eller en äldre dator.

...

OM du tittar under Äpplet/Om den här datorn och sedan under Mer info kommer Maskinvaruöversikt upp. Gör en skärmdump på detta och bifoga. Eller bara skriv vad som står vid Modellidentifierare så vet vi vad du har för dator.

post-363-0-46395100-1405932613.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hur man ser hur mycket minne man har kvar :P

Försöker få upp sån där Maskinvaruöversikt genom att göra så som du säger, men när jag gör så kommer endast denna upp:

Macbook pro.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera hårddisken, välj Visa info om den, så får du veta hur mycket som är ledigt

Du bör ha minst 20% ledigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bifogar bilder så välj göra din skärmdump i JPEG, ladda sen upp den i " Använd fullständig redigerare"

 

 

post-113-0-41330400-1405935704.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är jag totalt ointresserad av datorer och kan inte ett piss så du får ha en bättre idiot-säker förklaring :P Var hittar jag hårddisken?

Bilden lyckades jag väl ladda upp? Jag kan i alla fall se den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hur man ser hur mycket minne man har kvar :P

Försöker få upp sån där Maskinvaruöversikt genom att göra så som du säger, men när jag gör så kommer endast denna upp:

Flåt. Mitt fel. Jag har en äldre OS X och tänkte inte på att du har nyaste. Men den bilden är utmärkt. Den säger det vi behöver veta. En late 2011 är en kraftfull dator så det är inte där problemet sitter. Du har ca 70 GB ledigt på hårddisken vilket är bra. 4 GB RAM är i minsta laget för bra funktion men borde inte skapa de problem du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en Säker start. Den rensar upp och städar enkla saker.

 

Gör så här:

-Starta om datorn och håll ner Shift tills du ser en stapel/snurra

-Låt datorn jobba klart vilket kan ta 5 minuter

-Starta sedan om datorn som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn blir väldigt varm beror ofta på att den är full i damm. Köp en flaska tryckluft avsedd för datorrengöring på Clas Ohlsson, Kjell & Co eller liknande och blås med den in i ventilationshål kors och tvärs några gånger. Var gärna utomhus......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa! Säker omstart, riskerar jag då att nåt på datan försvinner eller är den, säker? :P

 

Har läst så olika om att rengöra med tryckluft, några skriver att allt klumpar ihop sig eller åker in i andra delar av datan och förstör :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa! Säker omstart, riskerar jag då att nåt på datan försvinner eller är den, säker? :P

 

Har läst så olika om att rengöra med tryckluft, några skriver att allt klumpar ihop sig eller åker in i andra delar av datan och förstör :/

Här är en guide till urdammning av Macen. Den innebär att du ska skruva loss baksidan och blåsa rent på riktigt. Men du var inte så pigg på att skruva förstår jag. Att blåsa in i Macen kan göra susen men om man har otur kan det bli värre. Å andra sidan är det ju inte bra nu heller....

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla i aktivitets aktivitetskontrollen att det inte är något program eller någon aktivitet som fått felspel och suger åt sig allt minne/cpu. fläkten brukar varva upp när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju det den gör, och typ det jag vill ha bort. Kollar jag t.ex. netflix så drar chrome över 120% i processorsakimojs även typ youtube kan få datorn att gå upp över 50%. Nu efter säker start går datorn supersegt :( Allt hackar som fan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu säger netflix att "dina ljudkortsdrivrutiner kan vara inaktuella eller korrupta.

  • Avinstallera och installera om dina ljudkortsdrivrutiner. Använd din bruksanvisning eller besök ljudkorttillverkarens webbplats för hjälp."

Så har jag aldrig haft förut! När jag försöker höja ljudet är det bara ett kryss över också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju det den gör, och typ det jag vill ha bort. Kollar jag t.ex. netflix så drar chrome över 120% i processorsakimojs även typ youtube kan få datorn att gå upp över 50%. Nu efter säker start går datorn supersegt :( Allt hackar som fan!

 

Du ska inte vara kvar i säkert läge, utan efter säker start ska du starta om datorn igen som vanligt. Det som händer vid den säkra starten är att OS X kör underhålsscript och rensar cache-filer m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Den går fortfarande segt men snarare som innan. Får se om det blir nån skillnad i det stora hela, vill att den ska hålla sig hel tills i höst när den nya macen kommer ut :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok skall du köpa ny om 2-3 månader duger det nog som det är Annars är ju en minnes-uppgradering ingen stor grej

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Late+2011+RAM+Replacement/7651

 

Visserligen 10 skruvar men sen är det lätt att byta Samt kolla ev. damm

 

Minne t ex

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/154756-corsair_8gb_ddr3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Den går fortfarande segt men snarare som innan. Får se om det blir nån skillnad i det stora hela, vill att den ska hålla sig hel tills i höst när den nya macen kommer ut :P

OM vi ger dig steg för steg tips så följ alla stegen.

...

Säker start är en enklare snabbfix. Nu är det dags att prova Skivverktyget som går djupare.

...

I mappen Program finns en mapp Verktygsprogram och i den hittar du Skivverktyget. Starta programmet. Nu har jag inte nyaste men det är samma funktioner.

 

1. Välj Skivkontroll

2. Markera hårddiskens partition

3. Kör en Reparera skivbehörigheter. Den tar fem minuter eller så. Strunta i koderna.

4. Kör Kontrollera skiva och se vad koderna säger. Är det grön text längst ner är filsystemet OK. Är det rött så gör en skärmdump och /eller skriv vad det står.

post-363-0-51694900-1405953179_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...