Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grå skärm fastnar - fast "Enheten Macintosh HD verkar vara felfri&


Arvingen

Rekommendera Poster

Nu har det hänt som jag så envist talat om för PC-ivrare "inte kan hända" hänt:

Jag har under senare tid märkt att det tar tid för datorns att starta. även dockan tar lång tid på sig att komma upp.

Idag ville den inte alls. Gjorde en säker omstart som fungerade utan problem. De externa enheter jag har är inte igång, men jag drog ur dem ändå.

 

Startade om och gjorde en skivkontroll som talar om att det inte är ngt fel.

Men något måste det väl vara?

 

Startskivan som följde med vid köpet är till Snöleoparden - vad händer om jag kör in den nu när jag har Mavericks? Jag gjorde en usb till Mavericks när jag uppgraderade, kan jag använda den?

 

Jag bor på landet, sista huset på elnätet - vilket innebär att jag aldrig lämnar huset utan att ha stängt av datorn och dragit ut alla kontakter under åsksäsongen. Men nog ska väl datorn klara av att startas varje dag?

Jag tycker att det låter som datorn arbetar i bakgrunden lite oftare nu än tidigare.

 

 

Det är en iMac24 tidig 2009.

Procesor 2,66GHz Intel Core 2 Duo

Minne 8 GB 1067 MHz DDR3

OS X 10.9.4 Mavericks.

399,17 GB ledigt av 639,28 GB

 

Dammig inuti - säkert, men hur blåser jag ut det utan att plocka ner datorn (anser inte att jag har kunskapen)? Närmaste verkstad är 13 mil bort. Kan jag sätta spraymunstycket (luftspray på burk) upptill vid utblåset och hoppas på att damm åker ut nedtill (där jag tror att fläkten tar in dammet)? Eller blir det värre?

"Har tagit tempen" - men förstår inte riktigt de grader som visas.

 

Skivkontroll:

post-5978-0-84001200-1405852647.png

 

Tempen:

post-5978-0-35314900-1405853898_thumb.png

 

Jag är så nöjd med denna f.ö. och har tänkt att ha den i många år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan vara så att hårddisken sjunger på sista versen.

 

Har du backup?

 

Om inte - gå in i safe-mode och ta en backup!

 

Innan hårddisken stänger ner för gott, du skall vara glad att den hållit så här länge.

 

Efter backup, så gör en nyinstalation av Mavericks, har du kvar den på USB?

 

Annars får du lada ner igen och lägga över på USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup har jag - time machine likaså usb. Men skivkontrollen säger att allt är ok, vad ska jag tro om temperaturen? Kan det hjälpa att blåsa ur damm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ungen fara med temperaturen.

 

Värre är det när du närmar dig 100....

 

Under 75° är inget att bry sig om.

 

 

Skivverktyg täcker inte allt, även det programmet kan utesluta fel.

 

Börja med en installation av Mavericks, något kanske gick galet sist.

 

Du kan använda stickan igen.

 

 

Nästa steg är en nyinstallation av Mavericks, där du formaterar om disken och lägger sedan in resten via Time-machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup har jag - time machine likaså usb. Men skivkontrollen säger att allt är ok, vad ska jag tro om temperaturen? Kan det hjälpa att blåsa ur damm?

En urstädnig hjälper alltid. Har ingen iMac, men det brukar finnas bra guider hur man plockar isär det mesta.

 

Har du många program som skall startas upp under uppstart? Prova ta bort dem sålänge, f f a alla som skall ha internet. Om du har många program igång när den stängdes av så skall ju datorn återställa hur det var innan, så prova en gång med att stänga av precis alla program som är igång, och avaktivera alla som skall startas automatiskt och se om det bli ngn skillnad.

 

Det där med åska känner jag igen. :ThumbsUp: Bor också som sista hus på linorna. Telefon är värst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivvertyget kollar bara hur filstrukturen ser ut. Det säger nada om det mekaniska och elektroniska tillståndet.

...

Sen är det väl ganska dumt att påstå att en Mac aldrig krånglar. Allt som tillverkas av människor krånglar förr eller senare. Hårddiskar alldeles för ofta och är inte Mac/PC-relaterat problem heller för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig bytt hårddisken på den datorn, och använt den dagligen, och gjort ny start varje gång så kan du vara oerhört tacksam. Få hårddiskar klarar den tiden.

Det är kallstarten som sliter mest på en hårddisk.

Byt, hör med din lokala Appleverkstad vad de ska ha för jobbet + material.

 

MacForum i Kungsbacka skulle ha 1800 inkl allt. (500 GB disk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har kollat upp priset, 3000:- på macforum, kommer byta så småningom. Men nu går den som en uppdragen klocka. Bytte Wacomplattan mot Apples mus. Nu startar den direkt. Lite trist bara när jag ska rita, lite knöligt att göra det med musen.

Funderar på om det är någon idé att byta grafikkort när jag ändå är igång.

Om det gick att använda denna skärmen kunde jag ju skaffa en Mac mini, men jag har för mig att det inte går med denna.

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stoppar i ritplattan först när du är in i programmet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara en möjlighet förstås. Men den är ganska åldersstigen (äldre än datorn) så jag kan inte hitta någon uppgradering till den. Har även en ny bärbar pc/win 8 (förlåt) den går inte alls att använda på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta grafikkort på en iMac låter sig inte göras då det är en del av logikkortet. Enda uppgraderbara delarna är RAM samt HDD. RAM är enkelt via en lucka bak på/i botten av datorn. HDD kräver att bildskärmen lyfts ur så det är ett större ingrepp.

 

Men det är väl en smal sak att införskaffa en nyare ritplatta som har stöd i nyare operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...