Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport extreme Technicolor TG799TSvn bryggning.


Pontaman

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vill att min Airport extreme skall sköta trafiken hemma. Har bett Telia brygga från sitt modem till min extreme. Telefeon och tv från telia kommer att ligga in på TG799TSvn men i övrigt så vill jag ha saker kopplade till airport extreme.

Har kopplat min router på port fyra i TG799TSvn där den skall ligga.

 

Problemet är att min extreme vägrar koppla upp sig mot nätet trots att jag testat på flera olika sätt och startat om alla prylar X antal gånger. Jag får IP adress. Jag har testat att köra med eller utan DNS för Telia. Jag är lite osäker på övriga inställningar så som DHCP och NAT eller om man bara ska ha DHCP inställt på extremen.

 

Är det någon som fått igång detta med samma utrustning som jag har. Telias support har uppdaterat firmware i deras burk och lagt in bryggningen.

 

Tips mottages gärna det kan ju som sagt vara något enkelt i inställningen av Extremen med airportverktyget.

 

 

Med vänlig hälsning

Pontus Holmberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias då numera "modem", har du kopplat det i WAN-uttaget på din Extreme. Det är markerat som en streckad cirkel på din Extreme.

 

Annars så ska det inte vara mer än att du nollställer din Extreme och konfigurerar upp den från börja, vilket är enklast så slipper man fundera på vad man har ställt in tidigare då jag gissar att den har stått som brygga då Telias router skött nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja det är inkopplat på WAN-uttaget.

 

Precis jag har den som brygga nu för att sköta det trådlösa och jag började även om från början men det ville inte hoppa igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja det är inkopplat på WAN-uttaget.

 

Precis jag har den som brygga nu för att sköta det trådlösa och jag började även om från början men det ville inte hoppa igång.

Om Telias står i bryggläge måste din Extreme stå i DHCP/NAT. Du kan inte ha båda i bryggläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Telias står i bryggläge måste din Extreme stå i DHCP/NAT. Du kan inte ha båda i bryggläge.

Hej.

 

Jepp har haft det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jepp har haft det så.

Nu märker jag ord bara för att det inte ska bli något fel: "haft" duger inte. Du ska "ha" det så för att funka. Har du provat de andra portarna i Technicolorn även om Telia nämnt att det ska vara port 4 som du anslutit till. Du nämnde att du får IP-adress. Har du kollat med Telia att den är från dem och inte någon random? Eller menar du att du får lokal IP-adress från Extremen? Lokal 192.168.x.x ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Telias står i bryggläge måste din Extreme stå i DHCP/NAT. Du kan inte ha båda i bryggläge.

 

 

Hej.

 

Jepp har haft det så.

Vilket har du haft? Båda i bryggläge samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

När Telia konfar om sin så ställer jag om Extreme till DHCP och NAT. Jag har alltså inte haft dem båda i bryggläge samtidigt.

 

Jag fick en IP-adress som var 169.208.xx.xx någonting sådant alltså inte på det lokala nätverket. Jag testade att skriva in DNS som jag fick från Telia som var 199.67.195.18 och sekundär 19 på slutet ( sitter ej och kan titta i min extreme nu.Adresserna är från minnet och kan ha skrivet fel här ovan)

Testade även att köra utan att fylla i DNS.

 

Får statusmeddelande i airportverkyget.

1. Du kommer ej ut på internet. Testa starta om internetleverantörs modem (något sådant dylikt?

2. Du har ingen giltig DNS.

 

Fyllde som sagt i DNS primär och sekundär som jag fick från Telia support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

När Telia konfar om sin så ställer jag om Extreme till DHCP och NAT. Jag har alltså inte haft dem båda i bryggläge samtidigt.

 

Jag fick en IP-adress som var 169.208.xx.xx någonting sådant alltså inte på det lokala nätverket. Jag testade att skriva in DNS som jag fick från Telia som var 199.67.195.18 och sekundär 19 på slutet ( sitter ej och kan titta i min extreme nu.Adresserna är från minnet och kan ha skrivet fel här ovan)

Testade även att köra utan att fylla i DNS.

 

Får statusmeddelande i airportverkyget.

1. Du kommer ej ut på internet. Testa starta om internetleverantörs modem (något sådant dylikt?

2. Du har ingen giltig DNS.

 

Fyllde som sagt i DNS primär och sekundär som jag fick från Telia support.

 

Telias support såg även att jag fick IP till min Extreme så jag tycker det är lite konstigt.

 

Förlåt om jag varit oklar eller kort i svaren inte meningen att vara otrevlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte provat ha den i någon av de andra portarna på telias modem.

Ok, testa det och återkom (säkerställ gärna från Telia vilken port de bryggat till så slipper du testa i blindo). Upplever inte alls någon korthet eller liknande från dig, tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 169adress är en egentillverkad adress, du har alltså inte fått en adress från Telias dhcpserver. Testa som sagt de andra portarna på Telias router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Airportverktyget under "Internet" fliken så ska det vara "Anslut via: DHCP"

DNS-servrar kan du testa att fylla i Googles. 8.8.8.8 och 8.8.4.4

 

Under fliken "Nätverk" ska du ha "DHCP och NAT"

 

Men som redan nämnts så får du kanske testa en annan port på ditt modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma konfiguration och mycket riktigt är det port 4 som AE ska anslutas till.

Och du ska inte behöva ändra DNS heller men kan testas för att se om det blir någon skillnad.

 

Så här ser det ut i mina inställningar.

 

Screenshot%202014-07-16%2019.20.21.png

Screenshot%202014-07-16%2019.21.04.png

Screenshot%202014-07-16%2019.20.50.png

Screenshot%202014-07-16%2019.20.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Airportverktyget under "Internet" fliken så ska det vara "Anslut via: DHCP"

DNS-servrar kan du testa att fylla i Googles. 8.8.8.8 och 8.8.4.4

 

Under fliken "Nätverk" ska du ha "DHCP och NAT"

 

Men som redan nämnts så får du kanske testa en annan port på ditt modem.

 

Hade just som du skriver dessa inställningar. Har dock ej testat med annan dns som tex googles. Ska testa vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma konfiguration och mycket riktigt är det port 4 som AE ska anslutas till.

Och du ska inte behöva ändra DNS heller men kan testas för att se om det blir någon skillnad.

 

Så här ser det ut i mina inställningar.

 

Screenshot%202014-07-16%2019.20.21.png

Screenshot%202014-07-16%2019.21.04.png

Screenshot%202014-07-16%2019.20.50.png

Screenshot%202014-07-16%2019.20.36.png

 

Hm ser ju väldigt likt ut som jag haft jag får testa vidare helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar jag ska pilla vidare. Postar här med lösningen om/när jag hittar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat kablarna? Hela och fina? Ingen korsad som har smugit sig in?

Nope det är ingen korsad kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om det är korsad eller rak för moderna utrustning klarar av båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope det är ingen korsad kabel.

Fungerade Extremen innan Telia-bryggningen? Har du provat att fabriksåterställa den? Har du möjlighet att testa funktionen av den på annat sätt? Tex Internetdelning från telefon till datorn som delar ut via Ethernet som du kopplar Extremen till. Sen behöver du förstås ytterligare något typ telefon eller dator som du kan köra mot Extremens WiFi. Långsökt men för att testa Extremen så är det ett sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort så här för att felsöka. Bett Telia att routa ist f brygga, stänga av dhcp i sin router, frågat efter vad deras nät heter (192.168.x.y) samt i AE valt ett annat nät (tex 192.168.9.x). Om sedan internet funkar är det Telia bryggning det är fel på. Funkar det fortfarande inte är det (kanske) AE som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nätverksuttag på din dator eller någon annan dator i hushållet.

 

Kopplar du sladden direkt i datorn så ska du få anslutning och komma ut. Fungerar inte det så ligger felet antingen i Telias ände, på ett eller annat sätt. Det ska inte vara någon raketforskning.

 

Har du kört en hård restet av Extreme genom att hålla in knappen på baksidan av den tills den börjat blinka gult?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ligger här på stranden och slösurfar och läser era kommentarer. Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men jag vill bara flika in med några punkter då jag ser att du tidigare fått tips som spretar åt olika håll.

 

* Om Telias Technicolor Gateway TG799 är bryggad så är det endast Lan-port 4 du ska använda för internet.

Ingen annan port kommer att fungera för internet. Port 1-3 är då avsedda för icke internetanslutna enheter så som digitalbox etc.

Din egna router måste alltså anslutas till port 4, precis som du själv skrev från början.

 

*Om din egen router har fått ip-adress som börjar på 169... så innebär det är du INTE har någon korrekt ip-adress från Telia. Den ip-adress du ska få från Telias DHCP-server börjar inte på 169.

 

Tips:

Testa att ta bort din egen router (AirPort) helt och hållet. Anslut istället en dator med en nätverkskabel direkt till port 4 på Technicolor Gateway.

Fungerar det då att surfa på den datorn så vet du att den har fått en korrekt ip-adress från Telia och därmed verkar allt fungera som det ska. Då pekar det på att felet ligger i din AirPort.

Men fungerar det inte med en dator direktansluten till port 4 på Technicolor Gateway heller så kan det vara något strul i din Gateway. Kontakta då Telia på nytt.

 

Nu återgår jag till solen på stranden. Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...