Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varning för Google Chrome


Alix

Rekommendera Poster

Google Chrome har en inbyggd flashversion från Adobe, men den har INTE uppdaterats automatiskt för Mac OS X som såväl Google som Adobe hävdar. Läs mer här. Jag har kollat och laddat ned Chrome igen, men den har den gamla flashpluginen. Så, använd Google Chrome på egen risk, eller byt ut flashpluginen manuellt mot rätt version som skickas med utvecklarversionen Canary. Jag tror jag ska gå över till den nu... Alternativt kan man köra FreeSMUG Chromium, och använda separat flashinstallation från Adobe, om man nu vill ha Chromes funktionalitet i övrigt.

 

post-28798-0-10805300-1405328001_thumb.png

 

post-28798-0-63078500-1405327999_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Canary är nu 64-bitars! Äntligen! :yeahbaby:

 

attachicon.gif64.png

Detta innebär också att Google Chrome snart tyvärr kommer att sluta uppdateras för 32-bitarsmacar (Intel Core Solo och Inte Core Duo). Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. ... byt ut flashpluginen manuellt mot rätt version som skickas med utvecklarversionen Canary.

 

2. ... Alternativt kan man köra FreeSMUG Chromium, ...

1. Det går tyvärr inte, jag har testat. Jag förlitade mig dumt nog på en uppgift på bloggen.

 

2. Den har tyvärr samma flashplugin som vanliga Chrome, så det är heller inget alternativ.

 

Men glädjande nog finns ett annat alternativ än Google Chrome Canary. Man kan installera flash, sök via Safari, separat, och inaktivera Chromes egen plugin via adressen

chrome://plugins/ 

i Chrome. Tryck på plustecknet vid "Info" högst upp till höger för att få åtkomst till alla alternativ. Se dump.

 

post-28798-0-60312700-1405420911_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ovanstående inaktuellt. Google Chrome version 36.0.1985.125 kom idag och den har rätt flashplugin inbakad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ovanstående inaktuellt. Google Chrome version 36.0.1985.125 kom idag och den har rätt flashplugin inbakad.

Jag startade min precis för att kolla vilken version jag har, men den är redan uppdaterad, trots att jag inte fått nån info om det. Minns inte ens att jag haft igång Chrome nyligen, men kanske ändå om det är nödvändigt för att uppdatera den. I annat fall är den ju inte säker menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade min precis för att kolla vilken version jag har, men den är redan uppdaterad, trots att jag inte fått nån info om det. Minns inte ens att jag haft igång Chrome nyligen, men kanske ändå om det är nödvändigt för att uppdatera den. I annat fall är den ju inte säker menar jag.

Den uppdateras automatiskt, det är inbyggt. Nackdelen är att de olika versionerna samlas på hög med tiden inne i programpaketet. Men de går att ta bort manuellt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste uppdatera manuellt för jag får alltid meddelandet: Uppdatering misslyckades (fel: 10) när jag öppnar Om Google Chrome. Så var det i OS 10.6.8 och likadant är det nu i OS 10.9.4. Det är svårt att hitta Chromes senaste versionsnummer på Google, så ibland laddar jag ner och installerar utan att veta om det verkligen behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned AppCleaner och avinstallera Chrome så. Då borde en nyinstallation fungera sedan vad gäller automatiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken och kikade i Chrome, där låg den nyligen uppdaterade samt föregående version. Har tidigare aldrig själv rensat där så det verkar sköta sig själv och tur är väl det eftersom varje enskild version verkar ligga på ca 150 MB styck. Det hade inte varit kul med fler än 10 versioner eller så som hade legat kvar där och snott över 1.5 GB :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken och kikade i Chrome, där låg den nyligen uppdaterade samt föregående version. Har tidigare aldrig själv rensat där så det verkar sköta sig själv och tur är väl det eftersom varje enskild version verkar ligga på ca 150 MB styck. Det hade inte varit kul med fler än 10 versioner eller så som hade legat kvar där och snott över 1.5 GB :stjarnsmall:

Jaså, den kanske rensar ändå? Det visste jag inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föredrar Chromium för där får man (el rättare sagt kan man) välja att kolla efteruppdatering själv + att den spar inget. :crossfingers: Fast jag använder den väldigt sällan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned AppCleaner och avinstallera Chrome så. Då borde en nyinstallation fungera sedan vad gäller automatiken.

AppCleaner har jag redan men hur bevarar jag bokmärkena på enklaste sätt om jag avinstallerar? Backup finns. Importerar jag från den gamla chromeversionen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppCleaner har jag redan men hur bevarar jag bokmärkena på enklaste sätt om jag avinstallerar? Backup finns. Importerar jag från den gamla chromeversionen då?

Två sätt, egentligen. Exportera bokmärkena först. Se dump:

 

post-28798-0-75058600-1405874896_thumb.png

 

Eller logga in på Google och använda synkningen. Se dump:

 

post-28798-0-41320800-1405874898_thumb.png

 

Jag använder synkning. Varje gång jag installerar Chrome och loggar in laddas allt ned automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned AppCleaner och avinstallera Chrome så. Då borde en nyinstallation fungera sedan vad gäller automatiken.

 

Nu har jag plockat bort allt chromeskräp med AppCleaner och installerat en ny Chrome men det verkar inte hjälpa. Jag får fortfarande upp samma fönster. Borde det inte stå att jag har senaste versionen?

Det fungerade med bokmärkena i alla fall. Tack för hjälpen.

 

post-2533-0-47426400-1405954464.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag plockat bort allt chromeskräp med AppCleaner och installerat en ny Chrome men det verkar inte hjälpa. Jag får fortfarande upp samma fönster. Borde det inte stå att jag har senaste versionen?

Det fungerade med bokmärkena i alla fall. Tack för hjälpen.

Testa att avinstallera manuellt. Dra först själva Google Chrome till papperskorgen, och sedan nedanstående mapp "Chrome" i användarbiblioteket. Töm och lägg in en ny Google Chrome i Programmappen.

 

post-28798-0-58549400-1405955427_thumb.png

 

Om inte det hjälper så kanske nedanstående kan hjälpa dig. Länk här.

 

post-28798-0-96454100-1405955210_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att avinstallera manuellt. Dra först själva Google Chrome till papperskorgen, och sedan nedanstående mapp "Chrome" i användarbiblioteket. Töm och lägg in en ny Google Chrome i Programmappen.

 

 

Testade detta utan resultat. :angry: Terminalen vågar jag mig inte gärna in i. Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan leva med det men skulle gärna vilja veta var (om det visas någonstans på Googles chromesida) man kan se numret på den senaste versionen, så att jag inte behöver installera nytt i onödan för säkerhets skull. Sen kan jag förstås gå tillbaka till Safari. Den är mycket snabbare nu i OS 10.9 än i Snöleoparden som var mitt senaste OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan leva med det men skulle gärna vilja veta var (om det visas någonstans på Googles chromesida) man kan se numret på den senaste versionen, så att jag inte behöver installera nytt i onödan för säkerhets skull. Sen kan jag förstås gå tillbaka till Safari. Den är mycket snabbare nu i OS 10.9 än i Snöleoparden som var mitt senaste OS.

Versionerna hålls uppdaterade här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix! :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...