Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera apple-Id


xenia

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har två iphones, en privat och en för jobbet. Har lyckats blanda ihop mina appleId!

Först hade jag konto1 för min privata.

Fick en iphone på jobbet. Angav samma konto1 på den.

Gjorde att jag fick upp alla appar på båda telefonerna.

Var nöjd till dess att jobbtelefonen blev full av privata appar som inte hade där att göra och då den inte hade mycket plats behövde justeras.

Skapade då appleID konto2.

Ville rensa på min privata och skapade konto3

Nu kan jag inte längre synka min jobbtelefon och min privata visar ibland inloggning för konto2 ibland konto3.

Hur gör jag för att på:

* min privata ha konto3 enbart

 

mycket tacksam för städhjälp!!! :-)

* min jobbmobil ha konto 2 enbart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma apple-id på både jobbtelefon och privattelefon. Jag håller ändå isär dem bra, genom hur jag har bockat i iCloudfunktionerna. Vill t ex inte ha mina privata kontakter i jobbets och tvärsom. Det har funkat bra.

 

Visst händer det att det dyker upp någon oönskad app någon gång, men det är inte värre än att jag tar bort den på en gång.

 

När jag fick min jobbtelefon så funderade jag några varv på hur jag skulle göra med apple-id. Och kom fram till att det bara kommer att bli strul med två olika, för det blir det och som du också beskriver.

 

Vore jag dig så skulle jag ta en säkerhetskopia på exv jobbtelefon via iCloud eller iTunes på jobbdatorn. Sedan göra en total återställning och börja om från början med den. Lägga in samma apple.id som i privata. Sedan styra vad som ska finnas var via Inställningar -> iCloud.

 

Har du jobbets kontakter och liknande relaterat till jobbet, i någon jobbdator så är det ännu lättare att hålla isär det. Jag kopplar aldrig min privata telefon mot jobbets dator.

Däremot har jag synk från jobbdatorn via exchange till min jobbtelefon.

 

Det har funkat väldigt bra att hålla isär dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Tyvärr har jag dessutom problem med jobbtelefonen att få den att synka mot jobbdatorn... Kan för närvarande inte återställa den (pga semester och ej på kontorets nät) eftersom jag behöver ha inloggningsappar från jobbet..

Det konstiga är att konto1 dyker upp ibland (oklart när) fastän min då dockade iphone har konto2 i inställningar/Itunes o AppStore...

Vet inte hur jag blir av med konto1.(Kan det ha att göra med att jag använde konto1 när jag installerade appen och att jag därmed har blandat bandat på min privata...?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag synkar min privata med min (privata) dator kommer det upp "den här datorn är inte auktoriserad för appar på iphonen...".

den säger " Om du inte auktoriserar datorn kommer 13 appar, bl a eGP och deras data raderas från denna iPhone". Den visar dock bara 13 och jag har rätt många fler appar installerade... Kan det vara de som spökar? (Jag ser tyvärr bara den första och vet därför inte vilka de andra är.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App:ar kan inte flyttas mellan konton, utan de är låsta till det konto som de skaffades till. När det kommer en uppdatering till en app så måste du vara inne på det kontot som app:en ursprungligen skaffades med för att uppdateringen ska funka - detta kan vara förklaringen till att den hoppar mellan inlogg.

För synk måste enheterna vara auktoriserade ja och det är kopplad till kontot. Dvs, det är Apple ID som håller reda på vilka enheter som är auktoriserade. Om du har olika Apple ID med olika app:ar på dina enheter så får du göra om auktoriseringen för varje konto du använder för app:arna och synken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också flera Apple ID, jag har två stycken. Det ena använder jag för iCloud-synken och mejlen. Det andra använder jag för alla app:ar och inköp, på både Mac App Store och iTunes Store/App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm... tänkte att det vore bäst att bli av med det där extra appleId kontot och avinstallera de appar som tillhör den för att seda ladda in dem på nytt med det nya. Men tji fick jag. I Itunes står alla appar listade - vissa har Installera på knappen och klickar jag på den blir det "Kommer att installera", andra har "Ta bort" och klickar jag blir det "Kommer att ta bort". Men på de appar som har Installera har jag inte möjlighet att ta bort. Det hjälper ju inte att bara kryssa dem i telefonen, utan jag förstår att jag måste ta bort dem helt i Itunes.

Om jag klickar Installera får jag "kunde inte installera eftersom det inte gick att fastställa vilka appar som finns installerade på telefonen"....

Det är en himla röra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...