Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Runkeeper - eller annat sätt för folk att spåra mig?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hejsan,

Jag är ute och springer en del och använder då ofta Runkeeper (gratisversion) för att logga rutterna. Ibland är jag ensam ute på rätt långa turer ute i ganska ödsliga skogspartier och det har såklart slagit mig att ingen vet vart jag är noggrannare än vilket område - som är ganska stort. Skulle jag skada mig så skulle det ta lång tid att hitta mig om jag inte själv kan meddela min position.

Jag tänkte därför att det skulle vara bra att kunna dela min position med t.ex. min sambo eller en vän under mina turer så att någon har en aning om vart jag är.

Jag upptäckte att fullversionen av Runkeeper erbjuder möjligheten att låta andra följa en live, och det låter ju ganska bra. Frågan är hur detta funkar. Kräver det att de har Runkeeper appen? Räcker det isåfall med gratisversionen eller måste de ha fullversionen? Kan man följa via webben istället? Andra sätt?

Någon som har fullversionen av Runkeeper och vet svaret på detta?

Eller någon som kan tipsa om en annan app för att låta andra följa mig? Dock inte iCloud/Find My iPhone. Jag vill inte dela ut det lösenordet.

____________________________________


Och, ett tips. Jag skulle egentligen frågat om detta med, men hittade svaret. Kanske intresserar någon...

Hur gör man för att exportera sina Runkeeper rutter för att spara eller skriva ut?

Loggar man in på Runkeeper.com från datorn så finns alla rutter där. Vill man se en satellitbild, vilket man vill om man inte springer i bebyggt område, blir det svårare. Delvis för att den inte finns tillgänglig alls i appen, och den som finns via webbinloggningen använder en karta som uppenbarligen inte uppdaterats på många år - open maps något... Men i webbinloggningen finns alternativ för export. Man får då bl.a. en .gpx fil med själva "tracket". Detta kan öppnas i t.ex. Google Earth för att få en bättre satellitkarta.

Om man kör 10.9 eller högre så verkar detta vara ett alternativ för att kunna använda Apple Maps istället:

http://fousa.be/apps/gpxreader-osx

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Runkeeper Elite som betalversionen heter. Du kan sända din löptur live om du har Elite men uppdateringen var du befinner dig uppdateras inte så ofta, typ var 3-5 minut. Man måste inte ha Elite för att följa din löptur via appen eller via webben.

 

Hitta Mina Vänner delar ut din position, du behöver inte dela något lösenord då man bara addar vännen typ som på Facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tackar för svaren!

 

Börjar med Find My Friends och testar hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...