Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail, Tele2 och smtp


LordStark

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att bli galen och hoppas på att hitta hjälp här.

Jag hjälper mina föräldrar att installera mailen i deras nya Mac (MacBook Pro).

De har en gammal Swipnet-mail och det är ju numera Tele2.

Tele2 har en värdelös kundservice så de hjälper inte till att få det att funka i exempelvis Mac Mail.

 

Nu till problemet. Mailen kan bara ta emot mail men inte skicka. Hur jag än gör så svarar mailen "Kan inte skicka e-post på servern".

Jag känner att jag försökt med det mesta för utgående post: mail.tele2.se, smtp.tele2.se och smtp.swipnet.net och även med portar som 587 och 993.

 

Är det någon som känner igen problemet!? Någon som lyckats?

Är nära att kasta datorn i väggen men känner att det kanske inte är datorns fel riktigt :-)

 

tacksam för input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes, har testat det också.

eller - menar du att både kryssa ur SSL och ha autensiering samtidigt? Gissar inte, det låter skumt.

Ja, samtidigt. Vad är det för skumt med det? Det lär inte funka om du inte ställer in enligt TELE2 riktlinjer vilka är autentisiering på och SSL av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samtidigt. Vad är det för skumt med det? Det lär inte funka om du inte ställer in enligt TELE2 riktlinjer vilka är autentisiering på och SSL av.

då har jag missuppfattat, jag trodde att om man slog av SSL så slog man också av autentisieringen liksom. ska testa det också då. tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då har jag missuppfattat, jag trodde att om man slog av SSL så slog man också av autentisieringen liksom. ska testa det också då. tack!

hej igen. testade det, funkar ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då har jag missuppfattat, jag trodde att om man slog av SSL så slog man också av autentisieringen liksom. ska testa det också då. tac

 

Ja, samtidigt. Vad är det för skumt med det? Det lär inte funka om du inte ställer in enligt TELE2 riktlinjer vilka är autentisiering på och SSL av.

hej igen. testade det, funkar ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen. testade det, funkar ändå inte.

Går det att skicka om du använder webbmailen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 ger följande info:

http://www.tele2.se/kundservice/bredband/epost.aspx

Server för utgående e-post: mail.tele2.se

Port för utgående e-post: 587

Server för inkommande e-post: mail.tele2.se

Port för inkommande e-post (POP3): 110

Kryssa i att den utgående servern kräver autentisering, och fyll sedan i den e-postadress och lösenord du angav när du registrerade din e-post hos oss i rutorna för inloggningsuppgifter för den utgående servern.

---

Om port 587 är blockerad hos internetleverantören så kommer det inte att fungera, då behövs en alternativ port. Vilken port som kan användas som alternativ hittar jag dock ingen information om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tele2 ger följande info:

 

http://www.tele2.se/kundservice/bredband/epost.aspx

 

Server för utgående e-post: mail.tele2.se

Port för utgående e-post: 587

Server för inkommande e-post: mail.tele2.se

Port för inkommande e-post (POP3): 110

Kryssa i att den utgående servern kräver autentisering, och fyll sedan i den e-postadress och lösenord du angav när du registrerade din e-post hos oss i rutorna för inloggningsuppgifter för den utgående servern.

---

 

Om port 587 är blockerad hos internetleverantören så kommer det inte att fungera, då behövs en alternativ port. Vilken port som kan användas som alternativ hittar jag dock ingen information om.

 

yup, känns som jag kanten texten utantill numera :-)

har också sökt alternativa portar på diverse forum men det verka inte finnas något bra svar. testar 993, 110, 25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yup, känns som jag kanten texten utantill numera :-)

har också sökt alternativa portar på diverse forum men det verka inte finnas något bra svar. testar 993, 110, 25

465 är också poppis. Tog för givet att du surfar via tele2, stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att skicka om du använder webbmailen?

konstig grej som jag märkte nu:

när jag klickar på redigera SMTP-serverlista i Mailen och försöker klicka ur SSL-boxen så tillåter den mig inte göra det utan bocken i SSL-boxen kommer tillbaka automatiskt hela tiden. Jag har gått in via "redigera SMTP-serverlistan" därför att det inte ens kommer upp någon ruta att ställa in SSL, autentisering etc när jag lägger in kontot i Mail, det enda jag får upp där är bara att skriva in mail.tele2.se på ut och inkommande post + våra lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

465 är också poppis. Tog för givet att du surfar via tele2, stämmer det?

nope, Bredbandsbolaget :)

sorry, skulle skrivit det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samtidigt. Vad är det för skumt med det? Det lär inte funka om du inte ställer in enligt TELE2 riktlinjer vilka är autentisiering på och SSL av.

Heeej igen - sorry för spam men NU verkar det fanimig som det funkar.

Jag lyckades på något sätt få till det till slut inne där på "SMTP-serverlistan" - jag klickade ur "använd förvalda portar, 25, 993, 587 etc" och klickade istället i "använd port" och skrev manuellt 587 där och det verkar ha gjort susen. Knasigt.

 

Stort tack för tålamod och hjälp! Grymt forum detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope, Bredbandsbolaget :)

sorry, skulle skrivit det också.

ok, testa med port 25 och smtp.bredband.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heeej ALLA!

Det verkar fanimig som att det funkar nu.

Jag lyckades på något sätt få till det till slut inne där på "SMTP-serverlistan" - jag klickade ur "använd förvalda portar, 25, 993, 587 etc" och klickade istället i "använd port" och skrev manuellt 587 där och det verkar ha gjort susen. Knasigt.

 

Stort tack för tålamod och hjälp! Grymt forum detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...