Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrev i terminalen - nu funkar inte hårddisk! Hjälp!


Terminal

Rekommendera Poster

Hjälp!

Jag är ingen datapro och just därför borde jag inte ha börjat pilla i terminalen (i verktygsprogram) efter att ha laddat ned ett program som jag ville skulle bli fritt trial och internetanslutning.

Resultatet av detta är nu att jag inte kan se min hårddisk på skrivbordet eller i Finder. Hårddisken är bara två veckor gammal och har inte gått i backen eller så. Hade dock hunnit lägga över allt viktigt på den.

Någon som vet något om detta? Jag har en MacBook Pro Retina som är ett halvår gammal och som i övrigt funkar perfekt. Det är denna incident som har strulat till det. Hur blir jag kvitt detta??

Hjälp!

 

/Terminalen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp!

Jag är ingen datapro och just därför borde jag inte ha börjat pilla i terminalen (i verktygsprogram) efter att ha laddat ned ett program som jag ville skulle bli fritt trial och internetanslutning.

Resultatet av detta är nu att jag inte kan se min hårddisk på skrivbordet eller i Finder. Hårddisken är bara två veckor gammal och har inte gått i backen eller så. Hade dock hunnit lägga över allt viktigt på den.

Någon som vet något om detta? Jag har en MacBook Pro Retina som är ett halvår gammal och som i övrigt funkar perfekt. Det är denna incident som har strulat till det. Hur blir jag kvitt detta??

Hjälp!

 

/Terminalen

Att hårddisken inte syns i Finder el på skrivbordet behöver inte bero på Terminalen. Kolla i Finders inställningar, bl a under sidofält. I a f...

 

Vad var det (för kommandon) du körde i Terminalen. Vad är det för program det handlar om?

 

Om du kör i terminalen:

history 10

...så ser du t ex de 10 sista kommandon som körts.

Antar att det är ett köpprogram du vill kunna köra längre än demotiden och blocka mot internet. Kan inte hjälpa dig där eftersom det strider mot reglerna, men man kan ju se vad du gjort så man kan få tillbaka det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dubbelkollade på sidofält och det gjorde tyvärr ingen skillnad. Efter att ha skrivit history 10 i terminalen dök dessa rader upp: "ls -alhistory 10

ls: illegal option -- y

usage: ls [-ABCFGHLOPRSTUWabcdefghiklmnopqrstuwx1] [file ...]

Wilhelms-MacBook-Pro:~ wilhelmlindqvist$"...

Det gjorde inte mig så mycket klokare men.. Ska klla vad jag skrev också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ls -alhistory 10

ls: illegal option -- y

...

ls -al är ett kommando. history 10 ett annat. Förmodligen skrev du in det utan att ha rensat raden innan på vad som stod. Kör igen bara.

history 10

Är bara så du slipper få hela historiken, och för att du skall se vad du har kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat i inställningar för finder, i fliken sidofält och enheter? Finns inte hårddiskar att bocka i där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det bli en läxa för att inte piratkopiera program :policeman::behave: , är de bra så köper man. Är ju kanon att det finns demoversioner som man kan testa så man inte köper grisen i säcken.

 

Troligtvis finns felet enbart i din användare och inte på systemnivå. Kolla detta genom att skapa en ny användare och logga in på det kontot. Är allt normalt där så ligger felet i lokalt i din användarmapp. Ligger det på systemnivå så installerar du om OS X, då ryker systemmappen med alla användardata ligger kvar.

 

Men innan du gör det så tar du backup, jag förutsätter att du kommer åt dina filer fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det bli en läxa för att inte piratkopiera program :policeman::behave: , är de bra så köper man. Är ju kanon att det finns demoversioner som man kan testa så man inte köper grisen i säcken.

 

Troligtvis finns felet enbart i din användare och inte på systemnivå. Kolla detta genom att skapa en ny användare och logga in på det kontot. Är allt normalt där så ligger felet i lokalt i din användarmapp. Ligger det på systemnivå så installerar du om OS X, då ryker systemmappen med alla användardata ligger kvar.

 

Men innan du gör det så tar du backup, jag förutsätter att du kommer åt dina filer fortfarande?

Det blir en läxa absolut! Bra! Jag testar att göra en ny användare och ja, jag kan fortfarande komma åt alla filer som ligger på datorn! Tack så

länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar gissa att min hårddisk har pajat... det är så jävla kasst...

Tror ni att ett oansvarigt skrivet kommando på terminalen kan vara orsaken? Eller har bara hårddisken fått fnatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar vi om en extern hårddisk? I så fall finns kraftfullare kommandon i just Terminalen att återställa den. Skriv i Terminalen:

diskutil list

... och berätta vad det står där. Du ska så klart då ha hårddisken ansluten och i gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör skivverktyg och se om den finns där. Markera och välj "visa på skrivbordet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar vi om en extern hårddisk? I så fall finns kraftfullare kommandon i just Terminalen att återställa den. Skriv i Terminalen:

diskutil list

... och berätta vad det står där. Du ska så klart då ha hårddisken ansluten och i gång.

Ja, det är en extern! Ok, bara för att jag nu blivit helt rädd för terminalen.. Hur exakt skriver jag? tar jag bort dt som står innan? skriver jag i den lilla rutan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu står detta i terminalen:

 

history 1o

-bash: history: 1o: numeric argument required

wilhelms-mbp:~ wilhelmlindqvist$

[Återskapat]

wilhelms-mbp:~ wilhelmlindqvist$

[Återskapat]

wilhelms-mbp:~ wilhelmlindqvist$ n console

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu står detta i terminalen:

 

history 1o

-bash: history: 1o: numeric argument required

wilhelms-mbp:~ wilhelmlindqvist$

[Återskapat]

wilhelms-mbp:~ wilhelmlindqvist$

[Återskapat]

wilhelms-mbp:~ wilhelmlindqvist$ n console

Öppna ett nytt fönster, cmd + N.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen schyst att du hjälper mig! Här är det som står:

 

Last login: Sun Jun 29 12:57:42 on ttys000

Wilhelms-MacBook-Pro:~ wilhelmlindqvist$ diskutil list

/dev/disk0

#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER

0: GUID_partition_scheme *121.3 GB disk0

1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1

2: Apple_HFS Macintosh HD 120.5 GB disk0s2

3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3

Wilhelms-MacBook-Pro:~ wilhelmlindqvist$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen schyst att du hjälper mig! Här är det som står:

 

Last login: Sun Jun 29 12:57:42 on ttys000

Wilhelms-MacBook-Pro:~ wilhelmlindqvist$ diskutil list

/dev/disk0

#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER

0: GUID_partition_scheme *121.3 GB disk0

1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1

2: Apple_HFS Macintosh HD 120.5 GB disk0s2

3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3

Wilhelms-MacBook-Pro:~ wilhelmlindqvist$

Och du har anslutit den externa hårddisken och den är i gång? I så fall är den sönder eller så är det fel på kabel eller port, eller en kombination av dem. Ovan syns bara datorns interna disk, tyvärr. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har anslutit den externa hårddisken och den är i gång? I så fall är den sönder eller så är det fel på kabel eller port, eller en kombination av dem. Ovan syns bara datorns interna disk, tyvärr. :sorry:

Den är ansluten och har ingen på eller av-funktion. Det var det som var problemet, att den inte anslöts klokt... Ok, ja om du inte kommer på något annat så tackar jag för hjälpen! Får lämna in hårddisken och se om det går att rädda något..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ansluten och har ingen på eller av-funktion. Det var det som var problemet, att den inte anslöts klokt... Ok, ja om du inte kommer på något annat så tackar jag för hjälpen! Får lämna in hårddisken och se om det går att rädda något..

Testa en annan kabel och en annan port/två portar (jag antar att det är USB). En del externa hårddiskar kräver tillförd ström, alternativt en dubbelkabel av nedanstående typ.

 

post-28798-0-12587600-1404044329_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ls -al är ett kommando. history 10 ett annat. Förmodligen skrev du in det utan att ha rensat raden innan på vad som stod. Kör igen bara.

history 10

Är bara så du slipper få hela historiken, och för att du skall se vad du har kört.

Det här är min senaste händelser i terminalen. Ser att jag har skrivit fel någonstans och att jag har använt sudo som sägs vara lite riskabelt att använda om ma inte kan sina grejer (typ som jag)..:

 

Tagit bort tidigare terminal-historik som visar hur man "knäcker" illegalt installerad programvara

Anledning brott mot forumets regler att diskutera eller hjälpa till med piratkopierad programvara.

/Moderator

Finns det något man kan läsa av som kan ha förstört/inaktiverat min hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en annan kabel och en annan port/två portar (jag antar att det är USB). En del externa hårddiskar kräver tillförd ström, alternativt en dubbelkabel av nedanstående typ.

 

attachicon.gifusb cable.jpg

Ja, man kan ju hoppas att det har med kabeln att göra.. Den behöver dock ingen separat strömtillförsel.

Det är en Seagate Backup Plus Portable Drive SRD00F1... det som skrämmer mig nu är att den låter lite som en trasig hårddisk när jag sätter in den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan ju hoppas att det har med kabeln att göra.. Den behöver dock ingen separat strömtillförsel.

Det är en Seagate Backup Plus Portable Drive SRD00F1... det som skrämmer mig nu är att den låter lite som en trasig hårddisk när jag sätter in den..

Det där hyschhysch du höll på med råkade sannolikt bara sammanfalla med att din hårddisk rasade. Har du tur så är det kabinettet och dess elektronik som har ballat ur, du kan då flytta hårddisken till ett annat kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där hyschhysch du höll på med råkade sannolikt bara sammanfalla med att din hårddisk rasade. Har du tur så är det kabinettet och dess elektronik som har ballat ur, du kan då flytta hårddisken till ett annat kabinett.

Absolut! Tack för hjälpen! Mitt hyschhysch började igår och har slutat idag.. ja vi hoppas på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...