Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trött på Navigon, letar efter GPS-alternativ


carlsson

Rekommendera Poster

Någon som har testat TomTom? De har fått bättre recensioner än Navigon. Funderar på att pensionera min gamla GPS och det vore trevligt att ha den i telefonen istället.

 

 

Men frågeställningen gällde en resa i Europa utan att ha dataroaming påslaget. Och då funkar inte Apples program alls, hur strömsnålt det än är.

 

Inte alls utan jag svarade Oberon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, du frågade om TomTom. Jag har haft TomTom Västeuropa i iPhonen sen min iPhone 3G. På den tiden var man mer eller mindre tvungen att ha TomToms bilhallarna med extra GPS-mottagare för att få en vettig funktion men det fixade sig till iPhone 4.

Programmet uppdateras ganska ofta trots att jag köpte det för så många år sedan. Idag finns det däremot tillägg att köpa så som trafikinformation och roligare röster (t ex Simpson). Navigeringen fungerar bra i Europa. Kartorna innehåller information om tillåten hastighet och fartkameror. Till skillnad mot min GPS i bilen så vet den åt vilket håll fartkameran är riktad. Uppdatering av kartor sker genom nedladdning av mindre filer eller vid uppdatering av programmet. Det är ett relativt stort program på över 1 GB så man bör kanske undvika det med en 16 GB iPhone.

Det tillfälle då navigeringen är sämre är i storstäder tyvärr. Stockholm och Göteborg är där det fungerat sämst. Att köra bil nedför trappor är svårt.. Det hör till undantagen dock.

Lite mysko inmatning av adresser och ibland problem med att hitta till personer i kontaktboken i telefonen. Inte direkt sämre än andra GPS:er och bättre än de lösa GPSer man kan köpa då iPhone trots allt har bättre skärm/tangentbord.

Bra vy över filer när man ska köra av motorvägar.

Jag har inte provat att köpa till trafikinformationstjänsten så jag kan inte bedöma den. Att köra med telefonens GPS drar mycket ström så laddare i bilen är ett måste. En hållare för telefonen behövs också. Jag har numera GPS i bilen så jag använder inte TomTom lika mycket längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all uppdatering! Navigon flyger direkt jag hittar ett alternativ, är rejält trött på skiten nu. (Den lyckades inte att hitta snabbast väg mellan Fristad och Alingsås häromsistens, jag genade genom skogen och sparade 10 minuter.)

 

...men som vanligt återstår problemet med att hitta tid till detta! :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...