Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon som har erfarenhet av hur LG smart TV lirar med Mac och iOS?


Crister

Rekommendera Poster

Vi har börjat få problem med vår gamla TV så det är dags att köpa en ny. Efter en hel del letande har vi bestämt oss för en LG smart TV. Den verkar både snabbast och mest genomtänkt av de alternativ som finns just nu.

 

Men min fråga är - finns det någon som har prövat hur LGs TV apparater fungerar med Apple TV och med Airplay. De skall gå att koppla in i nätverket och man skall kunna använda en separat NAS men hur funkar det med formattering och liknande.

 

Tacksam för alla erfarenheter och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple TV och AirPlay har ingenting med LG´s smart tv funktion att göra.

Utan det är en helt annan fristående funktion/teknik som kommer fungerar oberoende vilken sorts tv du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleTV går bra att koppla in i LG:n men det blir lite dubblering av funktioner eftersom tv:n redan har smarta funktioner. Jag har ATV för att smidigt komma åt itunesbiblioteket (som finns på annan dator) och möjlighet till airplay. Sen har jag dessutom installerat Plex på en mac och det biblioteket plockar tv:n upp direkt. Allt funkar finfint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in en relaterad fråga här.

Hade tills i vintras en tjock-TV och en DVD-spelare inkopplad med SCART-kabel. Så fort jag slog på DVD-spelaren så fattade TVn det och bytte ingång automatiskt. När DVD-spelaren stängdes av återgick TVn till att visa TV-sändningen.

 

Nu med LG platt smart-TV och HDMI så funkar det inte alls. TVn byter inte ingång när DVDn slås på. Och byter inte tillbaka när DVDn slås av. Hur fixar man detta?

 

För att byta till DVD så måste man leta upp TV-fjärren, trycka "input", trycka högerpil två gånger (tre ifall man har ett USB-minne anslutet) och sedan OK.

När DVDn stängs av så frågar TVn om den ska stängas av eller om man vill visa ingångslista. Varför inte bara visa TV-sändningen????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in en relaterad fråga här.

Hade tills i vintras en tjock-TV och en DVD-spelare inkopplad med SCART-kabel. Så fort jag slog på DVD-spelaren så fattade TVn det och bytte ingång automatiskt. När DVD-spelaren stängdes av återgick TVn till att visa TV-sändningen.

 

Nu med LG platt smart-TV och HDMI så funkar det inte alls. TVn byter inte ingång när DVDn slås på. Och byter inte tillbaka när DVDn slås av. Hur fixar man detta?

 

För att byta till DVD så måste man leta upp TV-fjärren, trycka "input", trycka högerpil två gånger (tre ifall man har ett USB-minne anslutet) och sedan OK.

När DVDn stängs av så frågar TVn om den ska stängas av eller om man vill visa ingångslista. Varför inte bara visa TV-sändningen????

Nej, det är knasigt, köpte häromveckan en Samsung SmartTV, och där måste man byta "källa" med fjärren. Likadant med Apple TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvalificerad gissning är att det har göra med scart kontakten att det skickades en signal till tv'n som ändrade källa. För att det ska fungera med hdmi är att enheterna ska vara av samma fabrikat och att dom ska kunna kommunicera med varandra. Kommer nu på rak arm inte ihåg vad protokollet heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvalificerad gissning är att det har göra med scart kontakten att det skickades en signal till tv'n som ändrade källa.

Jovisst är det så. En av de 21 kontakterna hade denna uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly.

Löste mitt "problem" nu.

Nu när jag startar DVD så väljer den rätt HDMI-port. Fanns en inställning jag missat.

Stänger jag av DVD återkommer TV

Jäkligt mycket att hålla reda när det gäller SmartTV när man ersatt en tjockTV :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly.

Löste mitt "problem" nu.

Nu när jag startar DVD så väljer den rätt HDMI-port. Fanns en inställning jag missat.

Stänger jag av DVD återkommer TV

Jäkligt mycket att hålla reda när det gäller SmartTV när man ersatt en tjockTV :D

OK, det var ju bra.

Får pilla nästa vecka. Fast jag tycker jag har kollat på varenda inställning som finns.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt heter inställning, Anytime eller vad det hette, parkopplar enheterna, valde en Samsung DVD-spelare. ville ha en vit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly - har jag förstått det rätt har du en LG smart TV. Är du nöjd. Jag har bara sett bildkvaliten på Media Markt och där är det svårt att bedöma om hur den kommer att se ut i ett vanligt vardagsrum. Så frågan är om den är så bra som många tester hävdat?

 

Fungerar smart TV funktionen och web-läsaren? Jag tittade också på en Philips men den verkade väldigt seg. Är det samma sak med LG i en vanlig wi-fi baserad hemmiljö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en 42 tums LG Smart TV, mycket nöjd. Kopplade upp sig mot trådlösa nätverket enkelt o smidigt. Webläsaren fungerar bra, men det är ett rysligt knappande när man ska skriva in något. Så den som vill surfa med TV;en får ha väldigt mkt tålamod. Men för det ändamål som en webläsare i en TV ska ha så fungerar det bra. Många av de streamingtjänster som finns ligger som förval.

 

När jag köpte den så hade jag läst på innan och testerna förordade en Samsung någonting, men försäljaren (som verkade hederligt reko) rekommenderade LG istället. Dels för att den var så mkt billigare men ändå helt jämförbar med Samsungs. Men också för att LG;s support var så mkt enklare att ha att göra med, om det skulle behövas. LG;s support var mer serviceinriktad helt enkelt.

Om det stämmer eller ej, vet jag inte. Har inte behövt någon. Men LG verkar vara ett bra val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly - har jag förstått det rätt har du en LG smart TV. Är du nöjd. Jag har bara sett bildkvaliten på Media Markt och där är det svårt att bedöma om hur den kommer att se ut i ett vanligt vardagsrum. Så frågan är om den är så bra som många tester hävdat?

 

Fungerar smart TV funktionen och web-läsaren? Jag tittade också på en Philips men den verkade väldigt seg. Är det samma sak med LG i en vanlig wi-fi baserad hemmiljö?

Jag är nöjd med bilden (och jag är kräsen). Ljudet är (som i alla platta TV) dåligt och jag har ett externt 2.1 Onkyo ljudsystem för 3500kr. Skulle nog satsat litet mer på ljudet, för jag är kräsen där också.

 

Den står i fritidshuset där det mobila bredbandet sällan når över 3Mbit/s så de smarta funktionerna har jag nästan aldrig kört. Får vänta på fiberutbyggnaden som förhoppningsvis kommer nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat flera olika smart tv´s och att kalla dom för just smart tv är en oförskämdhet mot just ordet smart.

Det är inget smart alls med dom utan det är sega och krångliga funktioner.

 

Tänk om tv-tillverkarna kunde inse att separera smart-tv funktionen från själva tv i form av tex en utbytbar modul vore det bästa. En modul som man kan byta eller uppdatera när den blir omodern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...