Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startar om när jag stänger av


Christer B

Rekommendera Poster

Christer B

Har ett problem med min Mac Pro 5.1 som kommer och går. När jag försöker stänga av datorn så startar den om istället. Vanligtvis bara en gång men ibland får man stänga av den flera gånger.

Har provat att först logga ut och sedan stänga av men det blir samma resultat. Vissa dagar stänger den av som den ska men de flesta gångerna startar den om en gång.

 

Tänkte först att det var någon inkopplad utrustning (extern HDD, Audiointerface, etc) som spökade så jag provade att koppla ur allt men utan förändring.

Testat reparera skivbehörigheter och startdisk men samma sak händer.

Bytt startdisk till SSD (PCIe) utan att det hjälpte.

 

Någon med samma problem? Lösning?

 

Mac Pro 5.1 (mitten 2010)

Processor 2 x 2,66 GHz 6-Core Intel Xeon

Minne 24 GB 1333 MHz DDR3 ECC

Grafik ATI Radeon HD 5770 1024 MB

Programvara OS X 10.9.3 (13D65)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett problem med min Mac Pro 5.1 som kommer och går. När jag försöker stänga av datorn så startar den om istället. Vanligtvis bara en gång men ibland får man stänga av den flera gånger.

Har provat att först logga ut och sedan stänga av men det blir samma resultat. Vissa dagar stänger den av som den ska men de flesta gångerna startar den om en gång.

 

Tänkte först att det var någon inkopplad utrustning (extern HDD, Audiointerface, etc) som spökade så jag provade att koppla ur allt men utan förändring.

Testat reparera skivbehörigheter och startdisk men samma sak händer.

Bytt startdisk till SSD (PCIe) utan att det hjälpte.

 

Någon med samma problem? Lösning?

 

Mac Pro 5.1 (mitten 2010)

Processor 2 x 2,66 GHz 6-Core Intel Xeon

Minne 24 GB 1333 MHz DDR3 ECC

Grafik ATI Radeon HD 5770 1024 MB

Programvara OS X 10.9.3 (13D65)

Har du något program igång som kan störa avstängningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer B

Har du något program igång som kan störa avstängningen?

Nej, jag avslutar alla program innan jag stänger av.

Har provat att göra ett nytt användarkonto som är "helt rent" men samma sak även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett problem med min Mac Pro 5.1 som kommer och går. När jag försöker stänga av datorn så startar den om istället. Vanligtvis bara en gång men ibland får man stänga av den flera gånger.

Har provat att först logga ut och sedan stänga av men det blir samma resultat. Vissa dagar stänger den av som den ska men de flesta gångerna startar den om en gång.

Vissa program aktiviteter gör att datorn inte vill stänga av, så då håller den sig gång s a s. Internetdelning bl a.... Om du delar ut din internetuppkoppling, via kabel el WiFi till ngn annan dator och/eller telefon så vill gärna datorn fortsätta vara i gång.

 

Du kan i Terminal se vad som “stör” s a s.

pmset -g assertions

# Från manualen
# -g assertions displays a summary of power assertions. Assertions may prevent system sleep or display sleep. Available 10.6 and later.

 

 

Kolla i Systeminställningar->Energispar... om det kanske är inställt på att vakna vid nätverksaktivitet. Kryssa ur och se om det hjälper.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer B

Har provat att koppla ur allt externt från datorn till och med nätverks-kabeln. Wi-Fi och Bluetooth är avstängt.

 

Saken är ju att datorn stänger av men startar för det mesta om igen. Det handlar alltså inte om att sätta datorn i vila utan stänga av den helt. En del gånger upprepas proceduren flera gånger men för det mesta startar den bara om en gång. Ibland stängs den av som den ska utan att starta om.

 

...vakna vid nätverksaktivitet är inte ikryssad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har du resettat SMC?

Jo, datorn har varit avstängd utan strömsladd om det är det du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan tomt batteri göra detta?

 

Äldre Mac Pro startade ju inte om det lilla batteriet på logic-brädan var slut.

 

EDIT: Har du kollat så det inte är minnesrelaterat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...