Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

belio

Rekommendera Poster

Märkte helt plötsligt när jag satt med min macbook att hårddisken lät lite skumt. Det lät som att den jobbade med något på ett sätt som jag inte är van vid. Mycket riktigt blev datorn seg kort därefter och det gick inte att använda den då badbollen kom upp och bara stod och snurrade. Testade att tvångsavsluta några program men förgäves, det hände liksom ingenting.


Testade då att hålla ned powerknappen för att stänga av datorn, och när jag satte på den igen började de obehagliga problemen. Då jag försökte sätta på datorn stängde den helt enkelt av sig själv under uppstarten. Googlade runt lite och fick mina farhågor bekräftade – sannolikt måste något vara fel med hårddisken.


Har kört en kontroll via skivverktyg och den konstaterar att det är något fel på skivan. Då jag testar att reparera disken får jag meddelandet:



Citat:


Skivverktyg kan inte reparera den här skivan. Säkerhetskopiera så många filer som möjligt, formatera om skivan och återskapa dina säkerhetskopierade filer.




Har av ovanstående misär några frågor som jag söker svar på:


- Vad menas med säkerhetskopiera så många filer som möjligt? I det här läget har jag väl ingen åtkomst till filerna över huvud taget?


- Är det värt att göra ett försök och lämna in den till någon serviceverkstad eller liknande? Eller är det att slänga pengarna i sjön?


- Har du något annat tips?


/Joel


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man menar att du ska säkerhetskopiera så många filer som möjligt innan den ger upp helt och hållet.

Nej, ingen idé att lämna in till serviceverkstad, det är att kasta pengarna i sjön.

Det skulle möjligtvis vara för att rädda data, disken är körd.

Stoppa i en SSD nu när du ändå måste köpa ny disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tar du inte backup regelbundet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KarlAstrid

Slipper man problemet med kraschad hårdisk om man byter till en SSD.

Är nya iMac:ar utrustade med SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slipper man problemet med kraschad hårdisk om man byter till en SSD.

Är nya iMac:ar utrustade med SSD.

Nej, inte heller dessa har evigt liv.

 

Det beror på modell och eventuella tillval om nya Macar har SSD eller inte.

SSD är mycket dyrare per gigabyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KarlAstrid

Hur ofta byter man dator, ett rimligt antagande är 6 år. Det låter väl rimligt att både HD och SSD håller i 6 år om dom inte råkar ut för otur. Är det mer rimligt att SSD håller längre än en HD.

SSD har väl inte funnits i 6 år, så några bevis på hållbarhet finns väl inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta byter man dator, ett rimligt antagande är 6 år. Det låter väl rimligt att både HD och SSD håller i 6 år om dom inte råkar ut för otur. Är det mer rimligt att SSD håller längre än en HD.

SSD har väl inte funnits i 6 år, så några bevis på hållbarhet finns väl inte.

Ja, både en HDD (Hard Disk Drive) och en SSD (Solid State Drive) borde hålla i 6 år. En SSD innehåller inga rörliga delar och borde hålla längre. Å andra sidan så går ju även halvledare (solid state) sönder.

 

HD = High Definition

HD = Harley-Davidson

HD = Högsta Domstolen

HDD = hårddisk (Hard Disk Drive)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har raderat skivan och testat att installera Mavericks några gånger nu utan framgång.


När jag installerar Mavericks verkar det som att det fungerar ända tills slutet av installationen, då går den tillbaks till os x verktygsprogram istället för att starta om sig.


Är det bara börja leta ny disk eller? :(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du formaterat den rätt? och GUID-Partitionstabell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken låter illa och beter sig konstigt finns ingen anledning att försöka ominstallera OS X. Är den kass ska den slängas. Om det inte går att boota upp/starta upp från hårddisken kan man prova Target mode. Man startar upp datorn med "T" nedtryckt och då ställer Macen om sig till att bli en FireWire-hårddisk och man kan koppla den till en annan Mac och se den dyka upp på skrivbordet. Gör den det är det bara att dra filer från den skadade Macen till den hela Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...