Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pro eller Air


Ponten

Rekommendera Poster

Dottern ska köpa ny dator då skol-PC:en är återlämnad. Att det ska bli en bärbar Mac är självklart. Men sedan funderar vi. Finns ett visst fotointresse annars kommer nog användandet bli allmänt. Surf, stream o.s.v. Kan bli studier till hösten. Där är förutsättningarna. Nu till frågan:

Mac Book Pro eller Mac Air eller Mac Book Pro Retina samtliga 13". Retina springer ju iväg i pris, är den värd det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM bildintresset är stort är det Pro som gäller och Retina. Air har en skaplig skärm men saknar färgrymd och är inte färgkorrekt så det duger till bildredigering. Retinan å andra sidan är marknadens bästa skärm. Skillnaden mellan Pro med och utan Retina är mycket större än den ynka tusing det skiljer. Bättre skärm, längre batteritid, otroligt mycket snabbare hårddisk vilket är stor fördel med allt. Men se till att köpa 8 GB RAM. 4 räcker inte mer än till enklare sysslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Kan man börja med 4 Gb i ram för att bygga på när behovet uppstår? Eller är det bara att skjuta upp det självklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Kan man börja med 4 Gb i ram för att bygga på när behovet uppstår? Eller är det bara att skjuta upp det självklara?

 

NEJ du kan inte uppgradera minnet ! Så ABSOLUT MINIMUM för att du inte ska ångra dej är 8gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot går det att byta SSD längre fram om man vill ha en större. Dessutom har datorn Thunderbolt som gör att man kan ha riktigt snabb extern lagring som om den vore inbyggd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha en Air och ansluta en bra skärm om man nu ska jobba med fotoredigering. Även om skärmen är bra i Pro Retina så är den liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som dottern håller på med Redigering Borde det inte vara bättre med 15 snik.mod + 16Gb ram ? ( i7 x4 Hyper-T )

 

Något dyrare men värd varje krona vid Film/Foto - R

 

En riktigt Framtids Ok Dator runt 20 000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15" är överlag 50% kraftfullare dator. 13" konsument, 15" proffs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet är att gå till en återförsäljare, titta och känn på datorerna och fundera över alternativen. Det är för mycket pengar för att bara sitta hemma och gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook air 13" med 8GB ram räcker väldigt långt till plugg, surfa mm. Sen bildredigering vet jag inte mycket om, men antar att man behöver lite bättre skärm då kanske. Ett alternativ som ngn sade är ju att koppla airen till en extern skärm.

 

Fördelen med air är att den är väldigt smidig att ta med sig till skolan varje dag, dessutom har den väldigt bra batteritid så man slipper ha med sig laddaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook air 13" med 8GB ram räcker väldigt långt till plugg, surfa mm. Sen bildredigering vet jag inte mycket om, men antar att man behöver lite bättre skärm då kanske. Ett alternativ som ngn sade är ju att koppla airen till en extern skärm.

 

Fördelen med air är att den är väldigt smidig att ta med sig till skolan varje dag, dessutom har den väldigt bra batteritid så man slipper ha med sig laddaren.

Pro har iofs ännu bättre batteritid. Men som sagt var det går alldeles utmärkt att koppla en skärm med bättre färgåtergivning. Men köp då inte första billigaste på NetOnNet.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Macbook air 13" med 8GB ram räcker väldigt långt till plugg, surfa mm. Sen bildredigering vet jag inte mycket om, men antar att man behöver lite bättre skärm då kanske. Ett alternativ som ngn sade är ju att koppla airen till en extern skärm.

 

Fördelen med air är att den är väldigt smidig att ta med sig till skolan varje dag, dessutom har den väldigt bra batteritid så man slipper ha med sig laddaren.

 

Jag har en Macbook Air från sent 2011 med 4 GB ram (fanns inte mer på den tiden) och jag redigerar HD video på den, så visst kommer man långt med 8 GB ram. Skulle jag köpa i dag skulle jag beställa så mycket ram det det bara finns. Jag har som motto att köpa lite bättre än vad jag behöver för stunden för att vara förberedd inför framtiden. Datorn håller länge och vad vet jag vad jag ska använda datorn till om 4-5 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...