Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Drar Macbook Pro Retinas upplösning ner prestandan?

CacoBanton

Rekommendera Poster

CacoBanton

Hej,

Ska köpa ny mac och velar mellan Macbook Pro Retina och Air. Kommer satsa på toppmodellerna, men när jag kollar geekbench verkar den faktiska prestandan knappt skilja sig åt mellan dem.

Jag tänker mig att det har med upplösningen att göra, över tre ggr mer pixlar tar ut sin rätt.

Men om det är så, är det någon idé att köpa Retinan om displayen är sekundär -- av ergonomiska skäl kör jag extern skärm 90% av tiden?

Samtidigt borde det innebära att Retinan presterar bättre med en extern skärm (i säg 1080p) än vad Airen skulle göra?

Eller har jag missat något fundamentalt i hur man ska tolka geekbench?

Ytterst tacksam för svar - har sökt i två timmar utan resultat!

-

Bonusfråga: Jag kör Indesign, Photoshop och Illustrator ofta, men inte på art director-nivå. Samt en del Logic Pro X och liknade. Bör jag satsa på 16 gb RAM eller kan jag nöja mig med 8?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Hej,

Ska köpa ny mac och velar mellan Macbook Pro Retina och Air. Kommer satsa på toppmodellerna, men när jag kollar geekbench verkar den faktiska prestandan knappt skilja sig åt mellan dem.

Jag tänker mig att det har med upplösningen att göra, över tre ggr mer pixlar tar ut sin rätt.

Men om det är så, är det någon idé att köpa Retinan om displayen är sekundär -- av ergonomiska skäl kör jag extern skärm 90% av tiden?

Samtidigt borde det innebära att Retinan presterar bättre med en extern skärm (i säg 1080p) än vad Airen skulle göra?

Eller har jag missat något fundamentalt i hur man ska tolka geekbench?

Ytterst tacksam för svar - har sökt i två timmar utan resultat!

-

Bonusfråga: Jag kör Indesign, Photoshop och Illustrator ofta, men inte på art director-nivå. Samt en del Logic Pro X och liknade. Bör jag satsa på 16 gb RAM eller kan jag nöja mig med 8?

OM du kör PS och Logic mycket så satsa på en 15" MacBookPro. Det är 50% mer hästkrafter under huven. 16 GB är nästan för lite ändå så pula i så mycket det går. Biligaste 15" spöar topp 13" med hästlängder. Den har också 4 kanalig PCI-e buss till hårddisken så det är samma som i MacPro och klarar runt 1000 Mb/s att skyffla data!

post-363-0-53321700-1401187443.png

Länk till inlägg
CacoBanton

Tack för feedback. Jag vill ha en liten och smidig pjäs eftersom jag gärna antecknar på datorn på möten och intervjuer, det är därför jag ens velar mellan Air och Retina. Men 16gb i minne får det nog bli eftersom man inte kan uppgradera sen. Eller så blir det en Hackintosh i protest mot Apples låsning av hårdvara, därför jag sportar Android istället för Iphone.

Ser dock att en 15" idag vägr lika mycket som min 13" från mid 2010. Kompletterat med någon smidig platta med tangentbord kan det vara ett alternativ.

Länk till inlägg
Ollie Williams

Eller så blir det en Hackintosh i protest mot Apples låsning av hårdvara, därför jag sportar Android istället för Iphone.

Hur menar du nu?

Inlåsning av hårdvara? Du kan köra vilket OS du vill på din Mac. Är det OsX du tycker är inlåst så förstår jag inte vad du ska med en hackintosh till. Det är ju samma OS men på en dator du själv valt komponenter till. För att protestera? Vill du protestera så välj något annat än Apple.

Man behöver inte gilla Apple. Men jag tror att man får ut mest som användare av att antingen hoppa på tåget eller av det. Alternativa lösningar som hackintosh känns bara som ett sätt att skaffa sig problem för att man vill stå på barrikaderna.

Vill man ha VM i klabb så finns det massor med Linux distar att gräva ner sig i.

Länk till inlägg
CacoBanton

Inlåsning på så sätt att man inte kan uppdatera hårdvaran längre fram.

Och nej, jag tänker inte seriöst skaffa en Hackintosh. Men tänker iallafall undersöka om Windows är så mycket sämre än MacOS.

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för feedback. Jag vill ha en liten och smidig pjäs eftersom jag gärna antecknar på datorn på möten och intervjuer, det är därför jag ens velar mellan Air och Retina. Men 16gb i minne får det nog bli eftersom man inte kan uppgradera sen.

Ja, det är tråkigt att en del modeller har “fast” storlek på RAM. Du kanske borde kika på en modell som inter har fastlött minne, där du kan utöka själv senare (i förlängningen även byta gamla minnen själv). :crossfingers:

Redigerad av iEricF
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...