Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur importerar jag från extern hårddisk?


vilhelmef

Rekommendera Poster

He!

Jag har just skaffat min första mac, Mac mini, och tycker bara att allt verkar urkorkat. Jag har säkerhetskopierat allt från min gamla Windows-PC på en hårddisk och vill nu på ett enkelt sätt importera det till Mac, men det blir inte bra. Först gjorde jag det manuellt men medförde flera problem:

 

1. Allting hamnade helt utanför Apples förhandsbestämda program, exempelvis iPhoto för bilder.

 

2. Allting blev låst.

 

3. Om jag vill öppna en importerad bild är det förhandsvisning som är utgångsalternativet. Jag får inte ens förslag på att använda iPhoto.

 

4. När jag ansluter hårddisken får jag ingen fråga om jag vill importera, den bara dyker upp på skrivbordet.

 

Varför måste allting göras så hopplöst krångligt? Det verkar som att man ska kunna låta OS X sköta om det på egen hand och placera materialet på ett bra sätt, men hur gör jag det? iPhoto får gärna ta hand om mina bilder, men tydligen vill det inte göra det. Om jag importerar manuellt vill iPhoto inte veta av bilderna, och jag får inget förslag på hur jag ska låta OS X ta hand om importen. Hur ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vad är det du vill importera? Tänker du köra windows på Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He!

Jag har just skaffat min första mac, Mac mini, och tycker bara att allt verkar urkorkat. Jag har säkerhetskopierat allt från min gamla Windows-PC på en hårddisk och vill nu på ett enkelt sätt importera det till Mac, men det blir inte bra. Först gjorde jag det manuellt men medförde flera problem:

 

1. Allting hamnade helt utanför Apples förhandsbestämda program, exempelvis iPhoto för bilder.

 

2. Allting blev låst.

 

3. Om jag vill öppna en importerad bild är det förhandsvisning som är utgångsalternativet. Jag får inte ens förslag på att använda iPhoto.

 

4. När jag ansluter hårddisken får jag ingen fråga om jag vill importera, den bara dyker upp på skrivbordet.

 

Varför måste allting göras så hopplöst krångligt? Det verkar som att man ska kunna låta OS X sköta om det på egen hand och placera materialet på ett bra sätt, men hur gör jag det? iPhoto får gärna ta hand om mina bilder, men tydligen vill det inte göra det. Om jag importerar manuellt vill iPhoto inte veta av bilderna, och jag får inget förslag på hur jag ska låta OS X ta hand om importen. Hur ska jag göra?

 

1: Du måste starta iPhoto och sen välja att importera dina bilder.

 

2: Vad är låst?

 

3: Förhandsvisning ÄR det förvalda programmet för att visa bilder. Skulle iPhoto vara det skulle alla bilder du väljer att klcika importeras och det tro jag ingen är sugen på.

 

3: Det normala förfarandet är att hdd mountas till skrivbordet. För hur ska OS X veta vad du vill gör med den?

 

Är inte så länge sen jag använde Windows och det är samma sak där att Windows har ingen aning vad du vill att den ska göra om du inte talar om det för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, importera direkt från iPhoto var nog ungefär det jag frågade efter.

 

Några följdfrågor:

 

3: Varför måste bilderna importeras bara för att man vill öppna dem i iPhoto? Jag är van vid att kunna öppna bilder med en massa olika program utan att de måste importeras hit eller dit.

 

4: Efter att ha googlat runt lite fick jag intrycket att en mac kunde importera innehållet från externa hårddiskar automatiskt ungefär på samma sätt som den kan importera innehållet från en hel Windows-dator automatiskt. Jag kanske missförstod?

 

Nästa fråga: alla bilder blev minst dubblerade (dvs. alla Händelser blev dubblerade). Varför då? Jag tog bort varje dubblett manuellt, men jag ser fortfarande att bilderna i iPhoto upptar ungefär 100 GB medan de på hårddisken bara upptar 25 GB. Jag har bara 500GB och då är skillnaden mellan 100 GB och 25 GB ganska viktig. Vad är det som pågår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, importera direkt från iPhoto var nog ungefär det jag frågade efter.

 

Några följdfrågor:

 

3: Varför måste bilderna importeras bara för att man vill öppna dem i iPhoto? Jag är van vid att kunna öppna bilder med en massa olika program utan att de måste importeras hit eller dit.

 

4: Efter att ha googlat runt lite fick jag intrycket att en mac kunde importera innehållet från externa hårddiskar automatiskt ungefär på samma sätt som den kan importera innehållet från en hel Windows-dator automatiskt. Jag kanske missförstod?

 

Nästa fråga: alla bilder blev minst dubblerade (dvs. alla Händelser blev dubblerade). Varför då? Jag tog bort varje dubblett manuellt, men jag ser fortfarande att bilderna i iPhoto upptar ungefär 100 GB medan de på hårddisken bara upptar 25 GB. Jag har bara 500GB och då är skillnaden mellan 100 GB och 25 GB ganska viktig. Vad är det som pågår?

 

3: Därför att iPhoto skapar en databas av bilderna. En databas som man inte ska manuellt vara och röra i utan det låter man iPhoto sköta. Nu behöver du inte använda iPhoto alls om du inte vill utan du kan lägga bilder i mappar och använda andra program för att titta på dom och redigera.

 

4: Det beror på vad du har läst för något så posta en länk så vi kan bilda oss en uppfattning om du har missuppfattat. Men går man från en Mac till en annan så kan man importera innehållet genom ett program som heter Flyttassistanten men det går bara från Mac till Mac och inte PC till Mac.

Då måste man manuellt lägga in dom saker man vill ha. såsom bilder,filmer,bokmärken mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

3: Bra, då förstår jag (åtminstone lite).

 

4: I första hand var det nog denna länk jag tänkte på: http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=sv_SE. Jag tolkade optimistiskt att en hårddisk är en skiva, men så ska man kanske inte förstå det. Det är inte längre så viktigt, det gick ju med direktimporten från iPhoto.

 

Har du någon aning om varför bilderna upptar så mycket plats (100GB jämfört med 25 på den externa hårddisk som jag importerade ifrån)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

3: Bra, då förstår jag (åtminstone lite).

 

4: I första hand var det nog denna länk jag tänkte på: http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=sv_SE. Jag tolkade optimistiskt att en hårddisk är en skiva, men så ska man kanske inte förstå det. Det är inte längre så viktigt, det gick ju med direktimporten från iPhoto.

 

Har du någon aning om varför bilderna upptar så mycket plats (100GB jämfört med 25 på den externa hårddisk som jag importerade ifrån)?

 

 

4: Laddade du ner Flyttassistanten på din Windows dator och körde den?

 

 

Angående bilderna vet jag inte men kan det inte vara så att du importerat samma bilder flera gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4: Ja, och det hade nog gått bra med Flyttassistenten från min Windows till min Mac, men det skulle ha tagit 19 timmar via min trådlösa router, så jag avbröt och hoppades att det skulle gå bättre om jag kopplade en extern hårddisk (med samma innehåll) och koppla till Mac.

 

Angående bilderna: Ja, det kan mycket väl vara så att jag importerade flera gånger, för det var lite strul. Vad händer om jag rensar ut bilderna från iPhoto och importerar igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4: Ja, och det hade nog gått bra med Flyttassistenten från min Windows till min Mac, men det skulle ha tagit 19 timmar via min trådlösa router, så jag avbröt och hoppades att det skulle gå bättre om jag kopplade en extern hårddisk (med samma innehåll) och koppla till Mac.

 

Angående bilderna: Ja, det kan mycket väl vara så att jag importerade flera gånger, för det var lite strul. Vad händer om jag rensar ut bilderna från iPhoto och importerar igen?

 

Du kunde använda Flyttassistenten med din externa hårddisk. Man behöver inte använda nätverk om man inte vill.

 

Ta bort alla bilder och töm papperskorgen i iPhoto och börja om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Man behöver ju inte ha alla sina bilder i iPhoto..

När du sen ska ansluta kamera till din dator, så kan du låta Bildinsamling lägga dina foton i en valfri mapp i din Användarmapp.

Kör du Bildström hamnar de förstås i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid!!!! Hur använder jag Flyttassistenten för att kopiera från den externa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid!!!! Hur använder jag Flyttassistenten för att kopiera från den externa hårddisken?

 

Nu kan du inte använda den utan det skulle du ha gjort från början.

Om du har datorn kvar så installera Flyttassistanten och följ guiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt. Är den externa hårddisken så att säga förbrukad för Flyttassistenten? Jag har kvar Windows-datorn och kan använda Flyttassistenten på den, men jag har inte direkt någon lust att låta den stå och mala i 19 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt. Är den externa hårddisken så att säga förbrukad för Flyttassistenten? Jag har kvar Windows-datorn och kan använda Flyttassistenten på den, men jag har inte direkt någon lust att låta den stå och mala i 19 timmar.

 

Jag säger att för att använda Flyttassistanten måste du använda den först på din PC och sen på din Mac.

Du kan inte använda den när du först manuellt flyttat filerna till din externa.

Varför skulle det ta 19h om du använder din externa hårddisk?

Anslut den direkt i datorn och skit i nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då förstår jag. Nejdå, det skulle inte ta 19 timmar från hårddisk till dator! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...