Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk till SSD? Har en jätteseg Macbook Pro 13'' mid 2


vote

Rekommendera Poster

Hej

 

Min macbook pro 13 mid 2010 hänger sig titt som tätt. Ibland bara av att jag ska byta namn på en fil på skrivbordet så hänger sig Finder och måste startas om. Det händer några gånger om dagen. Andra enkla saker som knappt går att göra längre är när man ska Nollställa Safari. Efter det är gjort kommer badbollen upp och hela datorn hänger sig.

 

Min HDD verkar inte riktigt frisk. Fast jag vet ju inte heller om det är den som spökar.

 

Jag har inte ekonomi att lägga ut för en ny macbook pro eller air. Däremot kan jag tänka mig (om det är värt pengarna) att investera i en SSD och ta bort min gamla HDD. Det ska tydligen göra susen för många sega datorer. I övrigt har jag 4 GB 1067 MHz DDR3 minne och 2.4 GHz Intel Core 2 Duo.

 

Vad tror ni? Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Om du har mindre än 10 GB ledigt på hårddisken blir det så. Mellan 10-20 är faraozonen och du bör vara närmare 50 än 20 GB ledigt för att ha en bra fungerande dator. Om du har tillräckligt med utrymme så prova en Säker start som är en fixare som fixar mindre problem.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Starta sedan om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start har jag gjort, hjälper inte...

 

40 gb ledigt. Det verkar inte spela nån roll om jag har 15 eller 55gb ledigt heller. Badbollen kommer alltid upp. Och den hakar frekvent upp sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat hårddisken i skivverktyget?

Men troligtvis är hårddisken defekt och behöver bytas. Förslagsvis till en SSD som du funderar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start har jag gjort, hjälper inte...

 

40 gb ledigt. Det verkar inte spela nån roll om jag har 15 eller 55gb ledigt heller. Badbollen kommer alltid upp. Och den hakar frekvent upp sig.

Det kan vara så enkelt att det räcker med en ominstallation av OS X pga att någon viktig fil har blivit korrupt. Men risken på en så gammal burk är att hårddisken håller på att ge upp så ta backup om du inte har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

alla datorer är sega med en mekanisk disk,du kommer förstå när du byter till en ssd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit backup. Men jag tror att jag skulle göra en helt ny installation om jag skaffade en ny disk, SSD.

Har kollat skivverktyget. Det var en del rättigheter som ändrades, men den hittade inget fel på själva disken vad jag kunde se.

 

Men blir verkligen datorn mycket rappare även på en fyra år gammal macbook med en SSD? Ramminnet eller core 2 duon kanske blir en flaskhals istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, datorn upplevs snabbare med SSD men bara du kan avgöra om du tycker det är värt att kosta på en 4 år gammal dator den summa en SSD kostar.

Datorn är inte ny och C2D är en gammal långsam processor och 4GB ram är idag i minsta laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag gör inte så mycket mer än vardagliga sysslor, nåt musikprogram då och då.

En SSD 250 får man ju för en tusing. En ny dator kostar 9. Så valet är inte så svårt egentligen. Ville mest höra vad andra har upplevt för skillnader. Minnet jag har kan man väl uppdatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit backup. Men jag tror att jag skulle göra en helt ny installation om jag skaffade en ny disk, SSD.

Har kollat skivverktyget. Det var en del rättigheter som ändrades, men den hittade inget fel på själva disken vad jag kunde se.

 

Men blir verkligen datorn mycket rappare även på en fyra år gammal macbook med en SSD? Ramminnet eller core 2 duon kanske blir en flaskhals istället?

Prova en ominstallation av OS X. Det är billigast.....

...

Du kan räkna med att en SSD är omkring fem gånger snabbare i alla moment som involverar hårddisken som uppstart av dator, uppstart av program osv. Tillfälliga filer som skyfflas i bakgrunden och kan ge badbollar snabbas på lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en jämförelse på YT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vill göra med datorn är att slippa vänta. Jag använder många flikar samtidigt i Safari, streamar mycket och använder Flash, kör Garageband och bläddrar bland tusentals bilder i iPhoto. Jag vill att det här ska gå snabbt. Så SSD skulle råda bot på det?

Jag vill ha möjligheten att också ha många program uppe samtidigt. Vill helst aldrig mer se den där badbollen. Vill bara att det ska flyta på.

 

Om nu SSD råder bot på det här problemen - vad gör då intelprocessorn i fråga?

Minnet förstår jag att det handlar mycket om att kunna köra saker samtidigt, ha mycket igång utan att det segar ner. Men processorn?

 

Hur ser min nuvarande disk ut i jämförelse med en SSD Samsung Evo 250?

 

http://www.ebay.com/ctg/Hitachi-HTS545025B9SA02-250-GB-Internal-5400-RPM-2-5-OA78252-Hard-Drive-/109603033

 

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/about/SSD840EVO.html

 

Skulle skillnaden bli stor? Är de ens i samma storlek så jag kan byta ut den gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i en SSD, du kommer inte tro att det är sant vilken skillnad det blir.

Tyvärr är din 3.0 Gbps SATA, ej 6.0 vilket gör att du inte kommer att utnyttja

hårddiskens maxkapacitet men det blir ändå en enorm skillnad mot en mekanisk disk.

 

Öka dessutom RAM, det kommer att göra susen. Köp då en 8GB sticka, inte två 4GB

så har du 12 GB RAM.Datorn blir som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung Evo kommer att passa som hand i handske.

Alla program samt datorn kommer att starta ruskigt snabbt.

Men med vad du sysslar med är minne lika viktigt om du vill slippa badbollen.

CDON har disken till ett bra pris och är snabba på att leverera, de kanske också har minne, vet ej.

 

Edit: Jodå, de har minnen.

 

Hårddisk 250 GB samt minne 8 GB ca 1800:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vill göra med datorn är att slippa vänta. Jag använder många flikar samtidigt i Safari, streamar mycket och använder Flash, kör Garageband och bläddrar bland tusentals bilder i iPhoto. Jag vill att det här ska gå snabbt. Så SSD skulle råda bot på det?

Jag vill ha möjligheten att också ha många program uppe samtidigt. Vill helst aldrig mer se den där badbollen. Vill bara att det ska flyta på.

 

 

OM du vill det så är det nog dags att byta till en ny. Eftersom det blir lite konstgjord andning att slänga i en SSD när allt annat är av gammalt snitt så kan det vara lika bra att lägga pengarna på en ny burk där allt är av senaste snitt och går rasande fort. En jämförelse med hårddisken är att originalet klarar ungefär 40-50 Mb/s och med SSD 200-250 Mb/s. En ny MacBook Pro klarar runt 700 Mb/s. Processorkraften är mer än dubbel vilket du kan se på bilden.

post-363-0-12962100-1400737674.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera Macbook pro's bytt ut HD till en SSD och maxat minnet. I alla fall så har ägarna blivit mycket nöjda och förlängt datorns liv betydligt.

 

Det kommer kännas som om du fått en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Hoppar över till den här tråden då den handlar om byta hårddisk till SSD

 

Jag har nu köpt en ssd disk, jag undrar nu hur installatiionen går till, har gjort backup på allt, jag tror inte jag ska klona, utan får installera om alla program, hört att kloning inte är helt 100? stämmer det?

 

Iallafall undrar jag hur jag installerar OSX när jag byter ut till ssd disk.

 

Sedan vilken OSX version ska jag installera, jag har nu 10.8.5? Passar mavericks på min macbook pro mid 2009 med ssd disk och 8 gb ramminne? Vill gärna att Logic Pro och Logic pro X fungerar bra med operativsystemet

 

tack!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook Pro, visserligen en 2012. Jag bytte till en ssd-disk och petade i 12 GB RAM. Det blev en helt ny dator. Startar på mindre än tio sekunder. Photoshop hinner jag knappt se när det öppnar. Inte skuggan av en badboll hur mycket jag än belastar den. Kör Mountain Lion (men bara för att jag inte gillar Mavericks).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sätt i en SSD, du kommer inte tro att det är sant vilken skillnad det blir.

Tyvärr är din 3.0 Gbps SATA, ej 6.0 vilket gör att du inte kommer att utnyttja

hårddiskens maxkapacitet men det blir ändå en enorm skillnad mot en mekanisk disk.

 

Öka dessutom RAM, det kommer att göra susen. Köp då en 8GB sticka, inte två 4GB

så har du 12 GB RAM.Datorn blir som ny.

 

A) När kom SATA 6.0 in i bilden? Så om min dator bara är Sata 3 så kan jag ändå nå hastigheter omkring 250 mb/s med en SSD?

Just nu har jag 4 gb minne - två stickor på 2 + 2 GB DDR3 1067 MHz. Men jag läste nånstans att man inte bör ha ojämna nummer på minnena, typ 4 gb på ena och 8 gb på andra, utan att det bör vara jämt, typ 4, 8, 16 osv. Stämmer det?

Jag tror att 8 GB är maxminne för min mac, kan nån kolla?

http://support.apple.com/kb/SP583?viewlocale=en_US

 

B) Kan man ta bort dvd-läsaren? Jag använder den aldrig. Hur blir i så fall vikten, tycker min macbook pro är ganska tung. Och från utsidan sett, blir det "ett hål"?

 

C) Batteriet är hemskt dåligt, inte många timmars användning. När jag kollar batteri-informationen så står det 1146 på cykelantal, vilket jag förmodar är ganska mycket. Är det dyrt med nytt batteri?

 

Jag vet att jag helst bör köpa en ny macbook, men jag har inte 10.000 att lägga på en ny dator. En SSD 250 GB kostar trots allt en tusenlapp. Sen bör jag byta minnena från 2+2 till 4+4, vet dock inte vad det skulle kosta. Sen bör nästan batteriet bytas ut också...

 

Hur dyrt kan det här bli? Jag gör förstås allting själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

A) När kom SATA 6.0 in i bilden? Så om min dator bara är Sata 3 så kan jag ändå nå hastigheter omkring 250 mb/s med en SSD?

Just nu har jag 4 gb minne - två stickor på 2 + 2 GB DDR3 1067 MHz. Men jag läste nånstans att man inte bör ha ojämna nummer på minnena, typ 4 gb på ena och 8 gb på andra, utan att det bör vara jämt, typ 4, 8, 16 osv. Stämmer det?

Jag tror att 8 GB är maxminne för min mac, kan nån kolla?

http://support.apple.com/kb/SP583?viewlocale=en_US

 

B) Kan man ta bort dvd-läsaren? Jag använder den aldrig. Hur blir i så fall vikten, tycker min macbook pro är ganska tung. Och från utsidan sett, blir det "ett hål"?

 

C) Batteriet är hemskt dåligt, inte många timmars användning. När jag kollar batteri-informationen så står det 1146 på cykelantal, vilket jag förmodar är ganska mycket. Är det dyrt med nytt batteri?

 

Jag vet att jag helst bör köpa en ny macbook, men jag har inte 10.000 att lägga på en ny dator. En SSD 250 GB kostar trots allt en tusenlapp. Sen bör jag byta minnena från 2+2 till 4+4, vet dock inte vad det skulle kosta. Sen bör nästan batteriet bytas ut också...

 

Hur dyrt kan det här bli? Jag gör förstås allting själv.

SSATA 6 kom 2011.

...

MacBook Pro 2010 klarar av att addressera 16 GB RAM-minne.

...

Du kan stoppa i vilket minne du vill bara det håller specsen. Jag skulle slänga i ett 8 GB RAM och få 10 GB totalt. Den dagen du vill ha mer slänger du i 8 GB till och får 16 GB RAM.

...

Visst kan du ta bort DVD-läsaren. Du kan om du vill slänga in en extra hårddisk där .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne och specen, vad är dessa egentligen? Det enda jag vet är egentligen är att jag ska leta efter minnen som heter 4 eller 8 GB. Men form, Mhz, DDR osv har jag ingen aning om. Är det viktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne och specen, vad är dessa egentligen? Det enda jag vet är egentligen är att jag ska leta efter minnen som heter 4 eller 8 GB. Men form, Mhz, DDR osv har jag ingen aning om. Är det viktigt?

Det finns arbetsminne så kallat RAM-minne och lagringsminne som är hårddisken. RAM-minnen finns i stickor om 2,4,8 GB osv. Det finns några att välja på så det gäller att ta rätt. Specen är 204-pin DDR3 1067 MHz. Sen kan du ha olika fabrikat och storlekar kors och tvärs. Det HÄNDER i sällsynta fall att det kan strula när man har olika fabrikat men det är inget att ta hänsyn till. Köp gärna minnen som sägs vara testade och godkända för Mac. I princip är alla minnen lika dana men vissa PC-handlare kan vägra att ta tillbaka defekta minnen med hänvisning till att du har en Mac. Jo det är stolligt...

...

OM du INTE har ett minne som heter 204-pin DDR3 1067 MHz men liknande kan du räkna med att det inte går.

...

Sen säger Apple max 8 GB men det går att stoppa i 16 GB.

...

Alla minnen är känsliga för statisk elektricitet så ta inte på kontakterna och se till att du är urladdad genom att ta på ett element eller diskbänken eller köp ett antistatarmband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog satsa på en SSD till att börja med innan jag kollar efter nya minnen.

 

Vill dock inte lägga mer än nödvändigt på denna dator så jag kollade en lite billigare SSD än Samsung Evo, nämligen Crucial M500. Som någon skrev så kan jag pga min 'gamla' mbp 2010 ändå inte utnyttja SSDs maxkapacitet med Sata 3.0 som datorn har, så den borde väl fungera? 500 läs, 250 skriv.

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/crucial-m500240gb/187147.7072/

 

Funkar den till min 13 mac? Jag mätte för övrigt min nuvarande HDD i programmet Blackmagic disk speed test och fick mellan 40-60 mb/s läs och 40-60 skriv. En SSD skulle väl boosta 4-5 gånger mer och göra datorn snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak: går det att kolla Core 2 duon 2,4GHz så att inte processorn har något fel i sig? För då är det ju ingen vits att byta hårddisk om processorn spökar.

 

Om man ponerar att en HDD har en livslängd på 4-5 år, hur många år håller en processor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Jag ska nog satsa på en SSD till att börja med innan jag kollar efter nya minnen.

 

Vill dock inte lägga mer än nödvändigt på denna dator så jag kollade en lite billigare SSD än Samsung Evo, nämligen Crucial M500. Som någon skrev så kan jag pga min 'gamla' mbp 2010 ändå inte utnyttja SSDs maxkapacitet med Sata 3.0 som datorn har, så den borde väl fungera? 500 läs, 250 skriv.

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/crucial-m500240gb/187147.7072/

 

Funkar den till min 13 mac? Jag mätte för övrigt min nuvarande HDD i programmet Blackmagic disk speed test och fick mellan 40-60 mb/s läs och 40-60 skriv. En SSD skulle väl boosta 4-5 gånger mer och göra datorn snabbare?

stämmer! en SSD gör stor skillnad,bättre o satsa på ssd än minnen,minnen gör ingen märkbar skillnad vid enklare uppgifter,så kör på den ssd:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...