Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var finns alla mac-tangentbord?


Salieri

Rekommendera Poster

Att hitta tangentbord för windows är hur lätt som helst. Hos i princip alla näthandlare är undermenyn "Tangentbord" likvärdigt med Windows-utformade tangentbord. Det må iofs bara vara hur tangenterna är uppmärkta, men ändå.

 

För mig som ny och nyfiken att försöka hitta tangentbord för Mac på samma sätt, är verkligen mycket svårare. Apple har förstås sitt stålborstade tangentbord med vita tangenter, i några olika utformningar. Jag har känt på det flera gånger och det passar inte mig riktigt. För lite motstånd i tangenterna och för grunt slagdjup liksom. Dom tangentborden är i princip de enda jag hittar, med nåt enstaka undantag.

 

Är det så att jag inte hittat till rätt vattenhål bara? Eller är Mac tangentbord med lite variation en såhär sällsynt vara att få tag i?

 

mvh /S

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta tangentbord för windows är hur lätt som helst. Hos i princip alla näthandlare är undermenyn "Tangentbord" likvärdigt med Windows-utformade tangentbord. Det må iofs bara vara hur tangenterna är uppmärkta, men ändå.

 

För mig som ny och nyfiken att försöka hitta tangentbord för Mac på samma sätt, är verkligen mycket svårare. Apple har förstås sitt stålborstade tangentbord med vita tangenter, i några olika utformningar. Jag har känt på det flera gånger och det passar inte mig riktigt. För lite motstånd i tangenterna och för grunt slagdjup liksom. Dom tangentborden är i princip de enda jag hittar, med nåt enstaka undantag.

 

Är det så att jag inte hittat till rätt vattenhål bara? Eller är Mac tangentbord med lite variation en såhär sällsynt vara att få tag i?

 

mvh /S

 

 

Har du besökt en dedicerad Mac-handlare eller kollar du på Elgiganten? Jag har svårt att tro att Jansson Data säljer Windows-tangentbord eftersom de inte säljer PC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra med vilket tangentbord som helst egentligen. Man får ju bara komma ihåg att CTRL motsvarar CMD, dvs ⌘.

 

När man är ny på mac så är det ändå en fördel att köra med apples egna tangentbord, tyckte jag iaf. Så man har symbolerna och rätta tecknen på plats. Om man nu inte vill lägga ner en liten tankeansträngning varje gång man ska använda någon mac-specifik tangent eller kortkommandofunktion.

 

Apple har ju två olika slags tangentbord, det ena trådlöst och utan numeriskt, det andra med och trådbunden. Mer olika alternativ behövs ju eg inte.

 

Sedan får tycke eller smak avgöra om man köper något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra med vilket tangentbord som helst egentligen. Man får ju bara komma ihåg att CTRL motsvarar CMD, dvs ⌘.

 

När man är ny på mac så är det ändå en fördel att köra med apples egna tangentbord, tyckte jag iaf. Så man har symbolerna och rätta tecknen på plats. Om man nu inte vill lägga ner en liten tankeansträngning varje gång man ska använda någon mac-specifik tangent eller kortkommandofunktion.

 

Apple har ju två olika slags tangentbord, det ena trådlöst och utan numeriskt, det andra med och trådbunden. Mer olika alternativ behövs ju eg inte.

 

Sedan får tycke eller smak avgöra om man köper något annat.

Det finns fler alternativ än bara Apples.

 

http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat.aspx?src=tangentbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lite motstånd i tangenterna och för grunt slagdjup liksom.

Det du kanske vill ha är gamla modellen som går under namnet “Apple Pro”. Finns svarta och vita. Man ser dem lite grann då och då på Blocket och Tradera för ett par hundra.

https://duckduckgo.com/?q=!gi+Apple+Pro+Keyboard

 

Annars, efter övergången från den modellen till den nya var väldigt var det förvånandsvärt vad vanebildande det var. Att sitta med en “äldre” modell av tangentbord idag känns väldigt fel. Samma med musen Magic mouse. Otroligt vanebildande. Köpte t o m en xtra “Mighty mouse” när jag köpte min senaste dator, för jag var övertygad om att jag inte skulle gilla den nya. Så fel jag fick. ^_^

 

Logitech ar väl ett kompakttangentbord med mörka tangenter med bakgrundbelysning osv... men det är väl fortfarande plattare tangenter, med dämpning - så på de flesta nya modeller (både till Apple och PC).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser tyvärr en trend på marknaden mot iPad. T o m gamla tangentbordsräven MacAlly har slutat med sina fina tangentbord till Mac och nu istället gör för iPad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du besökt en dedicerad Mac-handlare eller kollar du på Elgiganten? Jag har svårt att tro att Jansson Data säljer Windows-tangentbord eftersom de inte säljer PC...

//

Det finns fler alternativ än bara Apples.

 

http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat.aspx?src=tangentbord

Jag tycker jag besökt många sidor, inklusive macoteket m.fl. Jag känner mig rätt förvånad att det är så få mac-bord.

 

När det gäller tangentbord för stationärt vardagsbruk, på din macoteket-länk, så ser jag bara Apples egna bord i olika utformningar. Det andra som finns är 1 från deltaco, ett soldrivet från logitech. Det är oftast bara dom 2-3, kanske 4 olika man hittar på sajter här och var - utom Apples egna då. Bättre än inget förstås, men skillnaden verkar så oerhört dramatisk i jämförelse med hur mycket Win-bord det finns, så jag blev fundersam på om det är jag som söker på fel ställen, eller om det verkligen är så dramatisk skillnad.

 

Det du kanske vill ha är gamla modellen som går under namnet “Apple Pro”. Finns svarta och vita. Man ser dem lite grann då och då på Blocket och Tradera för ett par hundra.

https://duckduckgo.com/?q=!gi+Apple+Pro+Keyboard

Ah se där. Lite alternativ om man prova annat än apples nyaste egna. Tackar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaken är ju som baken, men eftersom Apples tangentbord uppskattas av så många så är det ingen större marknad för tredje part. Annat var det för 10-15 år sedan när Apples TB lämnade mycket att önska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt den sista modellen, innan chiclettarna, där tangenterna var nedsänkta i ett genomskinligt plasttråg, var sällsynt snuskig. Den samlade smuts så någon grät i sin himmel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt den sista modellen, innan chiclettarna, där tangenterna var nedsänkta i ett genomskinligt plasttråg, var sällsynt snuskig. Den samlade smuts så någon grät i sin himmel.

Så det kanske är delvis därför som Apples nya stålborstade med vita tangenter ser ut som dom gör nu.

 

Kör ett Logitech K310 just nu (nedan). Rena fröjden att rengöra. Vattentåligt hög grad t.o.m. Känslan i skrivandet är sådär, men .. hur är fukttåligheten på Apples nya t.ex?

 

dskfds-580x314.png

er_photo_179884_42.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men det är lätt att rengöra med fuktig trasa.

Borde vara det, med tanke på hur dom ser ut. Good point there :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det går bra med vilket tangentbord som helst egentligen. Man får ju bara komma ihåg att CTRL motsvarar CMD, dvs ⌘.

 

När man är ny på mac så är det ändå en fördel att köra med apples egna tangentbord, tyckte jag iaf. Så man har symbolerna och rätta tecknen på plats. Om man nu inte vill lägga ner en liten tankeansträngning varje gång man ska använda någon mac-specifik tangent eller kortkommandofunktion.

 

Apple har ju två olika slags tangentbord, det ena trådlöst och utan numeriskt, det andra med och trådbunden. Mer olika alternativ behövs ju eg inte.

 

Sedan får tycke eller smak avgöra om man köper något annat.

Jag förstår inte det där med att CTRL och Command är samma funktion. På ett riktigt Apple tangentbord, och på mitt gamla Macalla mac tangentbord, finns ju både CTRL och Command-tangenter, med olika funktion. Det kan ju inte vara samma sak! Command är lokalt kommando till datorn, CTRL är ett ASCII-tecken som man kan skicka till andra objekt via ett datornät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt att det finns miljoner tangentbort till Windatorer. Det finns en tillverkare av Appledatorer, dvs Apple själva, som nuförtiden gör väldigt bra tangentbord. Det finns ju inget motsvarande till PC. Eftersom PC-marknaden försöker vara så billig som möjlig finns det en eftermarknad som är lika stor som antalet lågbudgetPCburkar upphöjt till 10.

...

Apple har ingen lågbudgetvariant, men allt kan ju göras bättre och kommer man från PC-världen och har sitt kära tangentbord inprogrammerad i fingerspetsarna kanske man vill fortsätta med det eller ett liknande. Förr var Apples tangentbord halvbra. Men idag ser jag ingen direkt anledning att köpa ett annat. Dessutom skulle det störa den sköna datordesignen..... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte det där med att CTRL och Command är samma funktion. På ett riktigt Apple tangentbord, och på mitt gamla Macalla mac tangentbord, finns ju både CTRL och Command-tangenter, med olika funktion. Det kan ju inte vara samma sak! Command är lokalt kommando till datorn, CTRL är ett ASCII-tecken som man kan skicka till andra objekt via ett datornät.

Nej, det blev litet fel i Kiplons inlägg.

 

Hon menade nog att om man kör Mac så är det kommando-tangenten som motsvarar Windows ctrl-tangent.

Kommando-C = ctrl-C

Kommando-P = ctrl-P

Och så vidare.

 

Men om man nu kör ett Windows-TB på Mac så funkar det litet annorlunda. Beroende på vad man har för Mac-drivrutiner så:

PC Mac

ctrl ctrl

alt alt

Windows Kommando

 

Alternativt är de två sistnämnda tangenterna omkastade:

 

PC Mac

ctrl ctrl

alt Kommando

Windows alt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt är de två sistnämnda tangenterna omkastade:

 

PC Mac

ctrl ctrl

alt Kommando

Windows alt

Och sen att Windows gör skillnad på alt och alt_gr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen att Windows gör skillnad på alt och alt_gr.

Visst, ja. Hur kunde jag glömma en sådan sak som jag retar mig så mycket på? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utanför Sverige finns ett större utbud, om man kan tänka sig engelsk layout. Vill man ha svensk layout så är utbudet begränsat, och som jag upplever det faktiskt mer begränsat än det var på gamla Mac-tiden med original Mac OS... Kanske för att det är enklare att använda Windows-tangentbord nu på Mac än det var förr, det verkar ha tagit en del marknad från de särskilda Mac-tangentborden.

Men här är ett alternativ till Apples iaf...
http://www.macoteket.se/produkt/deltaco-tradlost-tangentbord-for-mac-bluetooth-enhetsswitch-silver/25844112

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag saknar belysning i Apples tangentbord. Och så borde det finnas ett fullstort trådlöst för oss som vill ha numerisk del. Varför inte göra det trådbundna med USB-portar med belysning och utan tråd? Uppgradera det, är mitt råd till Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så intressant! Men Bluetooth i min Mac Pro är bara av version 2.1 EDR och tangentbordet kräver minst 3.0. Är man rökt då? Logitech-musen Master MX går inte att köra via Blåtand då versionen i datorn är för gammal. Musen vill ha 4.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...