Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela filer med TC eller MacMini


eask

Rekommendera Poster

Hej, jag har sökt i forumet men hittar inget helt relevant svar så jag startar en ny tråd.

 

Jag håller på med ett filmprojekt där ca 10 personer kommer vara med i postproduktionen och jag letar därför efter en lösning där de kan komma åt och ladda upp filer oavsett vart de befinner sig. I nuläget har jag en Time Capsule (2013) som jag delar filer mellan datorer som är anslutna till mitt nätverk hemma men jag letar efter en lösning där nätverket de sitter på eller om de använder mac eller pc inte spelar någon roll. Helst skulle jag använda mig av TC:n men har även en MacMini (2012) som skulle kunna gå att använda. Jag har kollat lite på OS X Server men förstår inte om den delningen är begränsad till att en måste befinna sig på samma nätverk.

 

Supertacksam för lösningsförslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har sökt i forumet men hittar inget helt relevant svar så jag startar en ny tråd.

 

Jag håller på med ett filmprojekt där ca 10 personer kommer vara med i postproduktionen och jag letar därför efter en lösning där de kan komma åt och ladda upp filer oavsett vart de befinner sig. I nuläget har jag en Time Capsule (2013) som jag delar filer mellan datorer som är anslutna till mitt nätverk hemma men jag letar efter en lösning där nätverket de sitter på eller om de använder mac eller pc inte spelar någon roll. Helst skulle jag använda mig av TC:n men har även en MacMini (2012) som skulle kunna gå att använda. Jag har kollat lite på OS X Server men förstår inte om den delningen är begränsad till att en måste befinna sig på samma nätverk.

 

Supertacksam för lösningsförslag!

OSX server fungerar förstås alldeles utmärkt för att dela filer med via internet. Den har både webbserver, wiki-server(lämpligt för ditt projekt?), ftp och webbdav-server (fungerar bra även via iphone/ipad utan extra app). Fungerar bäst om du har fast IP-adress och VDSL eller fiber med bra fart åt båda håll.

 

TC'n är inte lika beroende av fast IP då den kan använda sig av "tillbaka till min mac"-protokollet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...