Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lön/pris per sida för tidningsformgivning?


mili

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver er hjälp. Det är flera år sedan jag frilansade, men nu har jag ett jobb på gång som tidningsformgivare. Har arbetat som layoutare (frilans) under några månader för drygt fem år sedan då jag fick betalt per tidning, har sen dess arbetat med annonser etc där jag har fått månadslön.

 

Företaget vill veta hur mycket jag tar betalt per sida? Jag har absolut ingen aning. Någon med erfarenhet eller någon med allmäna tips/råd på hur jag ska kunna räkna ut detta? Kommer säkert att få göra layout till olika tidningar, så tycker att det är svårt att säga hur lång tid en sida tar att göra..?

 

Uppskattar snabba svar om möjligt.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta betalt per timme istället. Det är mest rättvist för båda parter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man brukar ju ta betalt per timme. hur lång tid kommer det ta att göra en sida? omöjligt för någon annan att svara på...hur långt är ett snöre?

 

du får väl känna av hur pass avancerad layout det ska vara per sida och hur snabbt du jobbar. sen göra ett överslag på hur många sidor du gör på en timme (alternativt hur många timmar du behöver för att göra en sida)

 

som illustratör/grafisk formgivare tar jag 900-1000 i timmen beroende på arbetsgivare och typ av jobb.

layoutare får räkna med lägre belopp än så skulle jag tro. det finns säkert lönestatistik på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. De frågade om timlön, men att de hellre ville ha pris per sida.

 

Det är tyvärr även omöjligt för mig att veta hur lång tid det tar att göra en sida, då jag inte vet vilka tidningar det handlar om. De får uppdrag (vet ej vilka) som sedan kommer att utföras av mig, så det är olika tidningar det gäller.

 

Av tidigare erfarenheter av tidningslayout beror det ju också helt på vad det är för magasin. Ett reportage med mycket text och två bilder går snabbt som bara den, medan andra uppslag kan ta mycket längre tid att pussla ihop. Men får väl försöka räkna ut nåt snitt..

 

Fler tips/tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timlön eller annan tidsavlönad överenskommelse. Annars är risken stor att du blir du lurad. Du kan googla SJF:s frilansrekommendation för vägledning. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skickat en förfrågan om att få gå med i facebookgruppen och ska genast kolla in SJF:s sida. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...