Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemet har slut på programminne?


KarlAstrid

Rekommendera Poster

Hej. Nu fick jag upp ett meddelande jag aldrig tidigare fått på min iMac mid 2011 och har ingen aning om hur man löser problemet.

När jag köpte min iMac köpte jag upp mig till max antal ramminne från 4 GB till 12 GB om det skulle ha någon betydelse i sammanhanget.

Jag gick in i Finder-Program och där ligger 49 program 50 med programmappen. Det tycker inte jag låter många. Hur som helst, jag har inte tillfört något nytt program på flera månader, så jag förstår inte problemet.

Här om dagen gjorde jag en säker omstart med shifttangenten nertryckt och startade om och då borde jag väl inte behöva göra om proceduren.

Jag kan nämna att problemet uppstod när jag höll på att rendera ett projekt i Blender, men det har jag ju gjort massor av gånger utan detta meddelande.

Man ber mig avsluta program som är öppna. Jag har inga program öppna, annat än Finder som inte går att stänga, Mail och Blender. Låter inte många.

 

Någon som vet hur man löser problemet.

Tack.

 

 

 

 

post-74618-0-68548000-1398618702.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... iMac mid 2011 ...

När jag köpte min iMac köpte jag upp mig till max antal ramminne från 4 GB till 12 GB om det skulle ha någon betydelse i sammanhanget. ...

En Imac Mid 2011 klarar upp till 32 GB, långt mer än 12 GB. Du verkar behöva mer RAM än du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj att visa "Alla processer" ustället för bara "Mina processer"

Samt sortera efter minnesanvändning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen jag letar överallt men hittar ingen "AllaProcesser" att klicka på. Var hittar jag den.

 

Alix.

I Appleaffären tog man reda på hur många GB jag kunde köpa till min iMac mid 2011och man kom fram till att det var 12 GB.

Jag har för mig att jag tidigare sett trådar om den saken där man också nämnde 12 GB som max. Jag har också för mig att jag sett i någon tråd att göra en säker omstart för att få loss mer GB.

Skulle det vara så att mina 12GB är för lite, då borde jag fått massor av dessa meddelanden de gånger jag renderat Blender projekt som har varit bra mycket större än den jag renderade idag.

 

 

post-74618-0-76612200-1398621300_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på Innehåll uppe i Aktivitetsfältet så ser du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix Intressant att höra.

När jag köpte min iMac så hade jag nyss börjat arbeta med Blender och lärt mig att man måste ha en dator med mycket ram. Den nya datorn var från fabriken utrustad med 4GB ramminne, så jag bad macfolket i affären att sätta i så mycket ram det gick att få.

Snabbt blev svaret att jag kan sätta i 32 GB men allt över 12GB kommer att ignoreras av min dator eftersom den är gjorts för max 12GB. OK sa jag och sedan dess har jag varit helt nöjd tills idag när jag för första gången fick detta meddelande.

Det är ett bevis på att jag inte haft för lite ramminne.

Jag har redan mejlat macaffären om saken, så får jag se i morgon vad som gäller.

Av vilken anledning skulle jag bara köpa upp mig till 12GB om jag kunde köpt upp mig till 32GB.

En annan sak som jag tycker är onödiga dubbla budskap.

I fönstret på Aktivitetskontrollen ser man överallt de olika funktioner man behöver. Varför ligger det minst lika många men andra under menyraden. När jag letade efter det SirKnasten tipsade om? Det kunde också ligga i menyraden på aktivitetskontrollen, tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fönstret på Aktivitetskontrollen ser man överallt de olika funktioner man behöver. Varför ligger det minst lika många men andra under menyraden. När jag letade efter det SirKnasten tipsade om? Det kunde också ligga i menyraden på aktivitetskontrollen, tycker man.

Du kan ju framföra det till Apple.

http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack, där hittade jag den.

Då ser det alltså ut så här om det är rätt fönster.

 

 

 

 

 

 

post-74618-0-12882900-1398629980_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en växlingsfil så använder du mer RAM än vad som finns i datorn.

Kör du 32-bitar eller 64-bitar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 eller 64-bitars vaddå? Mavericks kan bara köra i 64-bitars läge. Det går dock köra 32-bitars program i Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan Maverick och senaste 5 uppgraderingarna av Blender kör jag på 64 bits och det har aldrig varit några problem.

Går det att se vad det är som äter ram.

 

Varför är det första gången jag får detta meddelande, för min iMac borde väl suktat efter mer ram, igår och i förra veckan, vilket den inte gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 32 GB som gäller, tro mig.

 

Antar att du kollar detta i Mactracker. Kan det verkligen stämma att den lite senare (late 2011) 21,5 tum endast klarar 8 gb?

Varför de sagt att 12 är max i TS maskin övergår mitt förstånd, enligt Apple är det 16 men som Alix säger klarar den 32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Antar att du kollar detta i Mactracker. Kan det verkligen stämma att den lite senare (late 2011) 21,5 tum endast klarar 8 gb?

Varför de sagt att 12 är max i TS maskin övergår mitt förstånd, enligt Apple är det 16 men som Alix säger klarar den 32.

Late-2011 var en billigare skolmodell. Inte säkert den såldes på den svenska marknaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Antar att du kollar detta i Mactracker. Kan det verkligen stämma att den lite senare (late 2011) 21,5 tum endast klarar 8 gb? ...

Ja, det stämmer officiellt, men i verkligheten klarar den 16 GB. Det står inte med i Mactracker, men förklaras på EveryMac.com mer ingående. Det har att göra med processorerna, och nämnda Edu-Imac har en enklare i3-processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När hade en Mac ett tak på 12 GB RAM? Lustigt. Enligt Mactracker klarar mid-11 32 GB RAM och de brukar alltid ha rätt.

...

Med många program i gång samtidigt hjälper det inte så mycket att ha mycket RAM. Stäng alla program som inte behövs när du renderar. I dag är inte 12 GB RAM särkilt mycket. Stoppa i mer.

...

Har du mindre än 20 GB ledigt på hårddisken kan det bidra till problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...