Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera SSD i iMac 2010, Göteborg


Niels

Rekommendera Poster

Min 27" iMac mitten 2010 börjar bli ganska trött. Jag vill installera en SSD för att skapa FusionDrive. Jag har sett "gör det själv"-kit som säljs, men jag vågar mig inte på det själv. Jag vet att i Stockholm finns det butiker som erbjuder sig att installera SSD i gamla optiska enheten för en rimlig peng, men jag bor i Göteborg och har inte sett några sådana erbjudanden här. Är det jag själv som inte är tillräckligt bra på att leta – känner DU till någon butik/dylikt i Göteborg som erbjuder en sådan tjänst?

 

Mycket tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacForum i Kungsbacka, hör med Alex där.

Frågade på invigningsdagarna vad de skulle ha för att ev byta hårddisk på min iMac, för en "vanlig" 500GB disk 1800: inkl moms.. 1 TB 2000:-

Kan det vara värt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacForum i Kungsbacka, hör med Alex där.

Frågade på invigningsdagarna vad de skulle ha för att ev byta hårddisk på min iMac, för en "vanlig" 500GB disk 1800: inkl moms.. 1 TB 2000:-

Kan det vara värt..

Tusen tack Pocahontas! Jag har mailat dem nu, återkommer när jag har fått klarhet i det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej igen Pocahontas och ni andra på forumet!

 

Jag har fått svar från Jim på Macforum på Östra Hamngatan i Göteborg, mycket trevlig och tillmötesgående! De erbjuder att installera nya hårddiskar, och jag kan ta med egna diskar för att få ner priset en aning.

 

Då min gamla HDD också börjar bli oroväckande trött, så ska jag även byta ut den.

 

Jag skulle vilja ha tips på en HDD som passar iMac 2010 (jag har 2TB-disk i nu, och behöver nog fortsatt minst det utrymmet) och en SSD, minst 128 GB men gärna större om priserna ändå inte diffar så himla mycket (ett par hundra hit eller dit spelar inte så extremt stor roll om det innebär bättre prestanda/upplevelse).

 

Jim på Macforum tyckte att det skulle räcka med 120GB Samsung EVO SSD till Fusion Drive. Den hittar jag för en fyrhundring mindre från andra nätbutiker, men jag skulle som sagt vilja ha en större. Är det "EVO" som är nyckelordet när jag letar efter SSD?

 

Jag fick ingen rekommendation angående HDD, är det något speciellt jag ska tänka på där? Jag tycker att det är lite väl magstarkt att fråga Jim om vad jag ska köpa för diskar från konkurrerande butiker, därför frågar jag här istället .

 

Hoppas på svar!

 

 

PS. Jag såg på http://www.everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-faq/imac-intel-21.5-inch-27-inch-aluminum-how-to-upgrade-hard-drive.html att det ska vara 3 Gb/s Serial ATA 2.0-kontakter för HDD:n, men de är säkerligen bakåtkompatibla? Jag läste också något om jox med interna och externa värmesensorkablar... men det är kanske bara överkurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh vad bra Alix! Tusen tack för länken till programvaran :)

 

Du har möjligtvis inte tips på >2TB HDD också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh vad bra Alix! Tusen tack för länken till programvaran :)

 

Du har möjligtvis inte tips på >2TB HDD också?

Nej, inte direkt. Jag brukar gå på Prisjakts sökmotor och balansera pris, rankning och betyg. Inte sällan handlar jag nytt via Ebay eller Amazon i UK.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det blev en SSD i form av Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB samt en HDD i form av Seagate SV35 på 3TB. Jim på Macforum på Östra Hamngatan i Göteborg gjorde bytet, fixade Fusion Drive och förde över all data utan några problem. Det gick snabbt och problemfritt, och nu kommer nog datorn att fungera i några år till.

 

Kostnad: typ 2200 för diskarna och exakt 2244 kr för service + adapter från Macforum. Absolut värt det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkar finfint. Apropå sensorkablar, så finns ett program för iMac som fixar fläktproblemet här.

Datorn är förresten tystare nu än förut, trots att jag inte har installerat program som ska fixa fläktproblemet. Det verkar som att de fick ordning på sensorkablarna på något vis på Macforum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är förresten tystare nu än förut, trots att jag inte har installerat program som ska fixa fläktproblemet. Det verkar som att de fick ordning på sensorkablarna på något vis på Macforum...

Ja, så klart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du behålla din SuperDrive, eller opererades den bort? Är lite sugen på en SSD i min iMac 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du behålla din SuperDrive, eller opererades den bort? Är lite sugen på en SSD i min iMac 2011.

Hej Emret,

 

Jag fick välja mellan att behålla SuperDrive vilket då skulle kosta 100 kr mindre för adaptern men 525 kr mer för service (tar en halvtimme mer i arbetstid) alternativt strunta i SuperDrive vilket då logiskt sett sparade mig 425 kr. Inte så jättemycket pengar för att behålla SuperDrive, men då jag har använt den kanske 4 gånger på lika många år (och det var i början), så kändes det olönt (och måste jag få in en skiva så kan jag använda min frus macbook som fjärrskiva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Jag ställde nämligen frågan till min lokala MacSupport- (Mstore) butik och de kunde definitivt hjälpa mig med att ersätta SuperDriven med en OptiBay och en SSD-disk.

Alternativet att behålla SuperDriven och ändå få en SSD-monterad kunde/ville de inte hjälpa till med.

 

Jag har förvisso modellen från 2011, det kanske är något speciellt med den som gör att det inte låter sig göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Jag ställde nämligen frågan till min lokala MacSupport- (Mstore) butik och de kunde definitivt hjälpa mig med att ersätta SuperDriven med en OptiBay och en SSD-disk.

Alternativet att behålla SuperDriven och ändå få en SSD-monterad kunde/ville de inte hjälpa till med.

 

Jag har förvisso modellen från 2011, det kanske är något speciellt med den som gör att det inte låter sig göras.

Ja det är mycket möjligt att 2011 strular när det gäller det. Maila Jim Whiteford <jiwh (at) macforum.se> och fråga vetja (men just nu har han nog semester...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är mycket möjligt att 2011 strular när det gäller det. Maila Jim Whiteford <jiwh (at) macforum.se> och fråga vetja (men just nu har han nog semester...).

 

Har en smula långt till Göteborg, annars hade jag absolut gjort det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...