Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

tmp-mapp


zorro

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en tmp mapp synlig i Finder. Kan inte minnas att den funnits förut. Är det OK?

Se bifogad bild. Har tagit bort en del personliga saker på skärmbilden, därav luckorna.

 

 

/z

post-1507-0-50817400-1398455083.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara något program som skapar denna temp mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en tmp mapp synlig i Finder. Kan inte minnas att den funnits förut. Är det OK?

Se bifogad bild. Har tagit bort en del personliga saker på skärmbilden, därav luckorna.

 

post-1507-0-50817400-1398455083.jpg

/z

tmp-mappen skall ligga där, men den är inte synlig och det är ett "alias" till "/private/tmp".

 

post-64246-0-50995500-1398458943.jpg

 

Har du uppdaterat systemet nyligen kanske, el nåt. Prova först i Diskverktyg att kontrollera/reparera rättigheterna på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tmp-mappen skall ligga där, men den är inte synlig och det är ett "alias" till "/private/tmp".

 

attachicon.giftmp.jpg

 

Har du uppdaterat systemet nyligen kanske, el nåt. Prova först i Diskverktyg att kontrollera/reparera rättigheterna på disken.

Rätt! tmp hade fel behörighet...

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt att det löste sig. :crossfingers:

Men kolla i mappen "private", om det ligger ngn tmp där. Där ligger originalet på min och ett alias i sen i nivån utanför. För din mapp ser inte ut att vara ett alias. I FInder - Gå-menyn. Om du väljer "gå till folder" där och skriver in /private, så blir den tillfälligt synlig. Om "tmp" ligger där så är det bättre att flytta allt dit och sen lägga en symlänk till root foldern. Så ligger tmp på min, likaså "etc" osv...


Så flytta över allt i /tmp till /private/tmp. Sen ta bort /tmp i /.
Sen i Terminal en symlänk:

cd / && sudo ln -sf /private/tmp .
sudo chflags hidden /tmp

Om det inte redan ligger nån i /private och du vill ha samma så flytta bara över hela mappen till /private och sen lägg in länken.

Vore konstigt om det inte fanns en tmp i /private, om de inte har ändrat i Mavericks kanske. Men det låter osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja? har private/var/temp och /temp vilket enligt många källor är korrekt. OSX använder tydligen bägge.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt. Det ligger en "tmp" i var-foldern också. Det var bara den i / som brukar vara en symlänk till den i private.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt att det löste sig. :crossfingers:

 

Men kolla i mappen "private", om det ligger ngn tmp där. Där ligger originalet på min och ett alias i sen i nivån utanför. För din mapp ser inte ut att vara ett alias. I FInder - Gå-menyn. Om du väljer "gå till folder" där och skriver in /private, så blir den tillfälligt synlig. Om "tmp" ligger där så är det bättre att flytta allt dit och sen lägga en symlänk till root foldern. Så ligger tmp på min, likaså "etc" osv...

 

Så flytta över allt i /tmp till /private/tmp. Sen ta bort /tmp i /.

Sen i Terminal en symlänk:

cd / && sudo ln -sf /private/tmp .
sudo chflags hidden /tmp

Om det inte redan ligger nån i /private och du vill ha samma så flytta bara över hela mappen till /private och sen lägg in länken.

 

Vore konstigt om det inte fanns en tmp i /private, om de inte har ändrat i Mavericks kanske. Men det låter osannolikt.

Testade men kunde inte få själva symlänken osynlig med chflags hidden. Men allting funkar så jag kan strunta i flytten.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...